Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Primul oraş de 5 minute din SUA, conceput pentru a fi complet lipsit de maşini, fost inaugurat, dar nu e chiar ceea ce pretinde a fi

8 August 2023 - 16:21
Redacţia PiataAuto.md
S-ar putea să pară surprinzător, dar ideea de a avea un oraş complet lipsit de maşini, în care oamenii să se simtă liberi să meargă pe jos, să aibă totul la îndemână şi să se simtă astfel mai liberi, mai îndemnaţi să comunice şi mai fericiţi, nu e absolut nouă. Pe lângă faptul că multe centre istorice sau orăşele turistice funcţionează deja aşa, mai există şi exemplul oraşului Zermatt din Elveţia, care a interzis toate maşinile şi vehiculele cu motoare cu ardere internă încă în 1931! Da, Zermatt e lipsit de maşini de 92 de ani încoace! Acum însă, în SUA a fost inaugurat Culdesac Tempe, primul oraş de 5 minute, conceput din start pentru a fi lipsit de maşini.
Sigur, şi în SUA există mici sătucuri istorice sau insule care sunt lipsite de maşini, dar noul Culdesac Tempe nu e conceput ca un loc istoric sau doar ca o atracţie turistică, ci ca un oraş în care să vrea să trăiască permanent oamenii care-şi văd viaţa fără maşini, inclusiv tinerii.
Întregul orăşel a fost construit de o companie care spune că e specializată în a transpune acest concept şi către alte viitoare oraşe. Orăşelul ar fi fost gândit să aibă toate facilităţile pentru o viaţă confortabilă la îndemână, la o distanţă ce poate fi parcursă pe jos în 5 minute. Toate casele sunt construite în stilul oraşelor mai vechi spaniole sau greceşti, cu pereţi albi pentru a fi eficienţi energetic, şi sunt deseori apropiate una de alta, având loc doar pentru poteci înguste între ele. Iar între case există neapărat şi curţi interioare, cu spaţii de socializare, BBQ, şi bănci de şezut pentru relaxare.
Bineînţeles, în tot oraşul nu există niciun loc de parcare, nici pentru rezidenţi, nici pentru vizitatori. Există o parcare doar la marginea oraşului, pentru cei ce ar putea să vină încoace cu maşina de mai departe. Totodată, există 1.000 de locuri de parcare pentru biciclete, iar 100 de trotinete electrice vor fi disponibile pentru rezidenţi, ca aceştia să se deplaseze cu ele, la dorinţă. Iar asta pare să contrazică ideea de oraş de 5 minute.
Oraşul are un restaurant, cafenea în spaţii deschise, locuri pentru pregătirea mâncării de stradă şi divertisment, un magazin de produse alimentare şi un spaţiu de coworking, unde rezistenţii pot munci de la laptopurile lor, la doar 5 minute de mers pe jos de casă, neavând nevoie să petreacă ore în ambuteiaje până la lucru, emiţând kilograme de CO2 şi arzând hidrocarburi.
În acelaşi timp, în planul oraşului, anunţat acum, nu există nicio şcoală sau vreo instituţie pentru copii mai mici, ceea ce înseamnă că imediat ce vei avea copii în viaţă, va trebui să ieşi din oraş ca să-i duci la instituţia potrivită, ceea ce anulează din nou ideea de oraş de 5 minute.
Noul oraş n-ar vrea să adăpostească nici maşinile electrice, chiar dacă au zero emisii locale, pentru că ideea de bază nu vine de la emisii, ci de la modul de viaţă diferit, care poate fi posibil doar pe străzi unde nu circulă vehicule, spun creatorii. Dar parcarea pentru vizitatori, nu e foarte departe de limitele oraşului, iar dezvoltatorul anunţă că rezidenţi vor obţine reduceri la serviciile de riding, gen Lyft, pentru a putea veni şi pleca din oraş comod. Apropo, spre Culdesac va circula un metrou uşor de suprafaţă, cum îl numesc designerii oraşului, dar care e efectiv un tramvai mai lat.
Mai mult ca atât, Culdesac Tempe va avea doar pavaj sau zone neacoperite cu nimic, cu pământ, şi zero metri pătraţi de asfalt. Şi pe pagina oraşului se anunţă că sunt peste 4.000 metri pătraţi de magazine, cafenele şi tot soiul de facilităţi de agrement. Sunt 700 de apartamente care sunt oferite în chirie, iar preţurile sunt curioase — studio pentru 1.300 dolari pe lună, apartamente cu 1 cameră la 1.400 dolari, cu 2 — la 2.000 dolari, şi cu 3 odăi la 3.200 dolari pe lună. Iar aici, dacă ne gândim că sunt doar 700 apartamente în întreg oraşul şi doar 4.000 metri de spaţii comerciale, ne prindem la ideea că probabil întregul oraş nu e prea mare, fiind mai degrabă un orăşel mic şi compact.
Aşa că am căutat informaţii despre suprafaţa totală a oraşului, şi ea e de doar 6,88 hectare. Asta înseamnă 68.800 metri pătraţi, sau e ca şi cum am avea un pătrat cu o latură de 262 metri. În acest caz oraşul nu e pătrat, ci dreptunghiular, dar ideea e clară. Dimensiunea mică, în esenţă, n-ar fi o problemă, poate, dar am fost intrigaţi unde se află, mai exact acest oraş.
Iar răspunsul oferă o dezamăgire despre tot conceptul. Întreg oraşul e situat într-un spaţiu de circa 470 metri lungime şi circa 160 metri lăţime. Şi nu e localizat într-un loc retras, înconjurat de natură, poate, cum ne-am fi imaginat de la un „oraş”, despre care se spune că a fost conceput din start pentru a fi lipsit de maşini. De fapt, e situat în interiorul altui oraş — Tempe, din Arizona, în mijlocul aglomeraţiei urbane uriaşe, a oraşului Phoenix. Deci, efectiv, noul „oraş” Culdesac Tempe este, de facto, un soi de cartier urban lipsit de maşini, nu un oraş, pentru că-ţi poţi parca pick-up-ul la o stradă depărtare şi întregul mod de viaţă atât de admirabil al oraşului de 5 minute are loc, de fapt, în interiorul unei conglomerări urbane de câteva milioane de locuitori.
Foto: Cu verde e marcat pretinsul oraş de 5 minute, lipsit de maşini, situat de fapt în interiorul unei aglomeraţii urbane mari

Aşa că Zermatt din Elveţia, cu toată experienţa sa de 92 de ani de oraş cu adevărat fără maşini, izolat în munţi la mare altitudine, poate fi liniştit, noul oraş din SUA nu e nici pe aproape la fel de ambiţios.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter