Chişinăul a lansat în circulaţie 10 troleibuze articulate, achiziţionate la mâna a doua din Elveţia, la preţ infim

6 Septembrie 2023, 10:01
Redacţia PiataAuto.md
Chişinăul a lansat ieri în circulaţie 10 troleibuze articulate Solaris Trollino 18, proaspăt achiziţionate la mâna a doua din Elveţia, după ce au lucrat acolo o perioadă de peste 15 ani. Troleibuzele au fost cumpărate la un preţ infim faţă de cât costă asemenea modele noi, doar 25.000 euro per bucată, în timp ce Braşov a contractat achiziţia a 25 troleibuze Trollino 18 în anul 2021 la preţ de 19 milioane de euro, adică circa 760.000 euro bucata.
Cei de la Primăria Chişinău, dar şi reprezentaţii Regiei de Transport Electric Chişinău, spun că troleibuzele sunt într-o stare tehnică şi estetică excelentă, trecând printr-o renovare în anul 2020. Acestea au o capacitate de 160 de pasageri (pe scaune şi în picioare), au 18 metri lungime, iar sistemul de propulsie e asigurat de un motor electric şi controllere de origine Granz pe această versiune. Există şi versiuni de Solaris cu componente Skoda. Apropo, troleibuzele au şi un mic motor diesel la bord cu rol de generator, pentru situaţiile de ocoliri scurte în cazul unor avarieri de linie sau alte situaţii atipice.
Producătorul Solaris e unul originar din Polonia, fiind relativ nou pe piaţă, cu o activitate de două decenii, dar deja a reuşit să-şi adjudece o reputaţie decentă, având o producţie de troleibuze ce se cuantifică deja în ordinul miilor. Ne-a interesat să aflăm de unde fost cumpărate aceste troliebuze mai exact, din cel oraş elveţian, cât au muncit acolo şi ce troleibuze şi-a cumpărat acel oraş în loc, dacă a rămas fidel aceluiaşi producător sau nu.
Din datele pe care am reuşit să le aflăm, comparând modelele de troleibuze din oraşele elveţiene, troleibuzele care au ajuns la Chişinău vin din oraşul Winterthur din Elveţia. Acolo primăria a anunţat în anul 2022 că va vinde peste hotare, la începutul anului 2023, exact 10 troleibuze articulate Solaris Trollino 18, care au fost fabricate în 2005 şi au servit străzilor acestui oraş. Prin urmare, anume de acolo par să vină aceste troleibuze. Apropo, cele 10 troleibuze Solaris au fost înlocuite în Winterthur de altele de producţie elveţiană deja, mai lungi, cu mai multe locuri.
Foto: Troleibuz Solaris Trollino 18, când opera pe străzile din Winterthur, Elveţia

Este oare această practică de a achiziţiona troleibuze la mâna a doua una bună şi benefică pentru Chişinău? Ei bine, aparent da, dacă e să judecăm după preţul de achiziţie, cu mult mai mic. Practic, cu 250.000 euro au fost achiziţionate 10 troleibuze, la care s-au mai adăugat costuri de transport şi eventuale adaptări. Dar totul depinde de starea troleibuzelor cumpărate. Dacă acestea sunt într-adevăr atât de bine păstrate, sau recent renovate profund, astfel încât să poată servi oraşului fără defecte majore în următorii ani şi să fie fiabile, atunci investiţia e cu siguranţă una bună. Anterior, însă, au mai existat câteva experienţe cu achiziţia unor troleibuze din Milano, şi a unor autobuze din Lituania, iar uneori, nu întotdeauna ce-i drept, se mai auzeau voci care acuzau că starea unor vehicule ar fi degradată.
În cazul acestor troleibuze din Elveţia, ce-i drept, vehiculele par a fi într-adevăr într-o stare mult mai bună, care să-şi merite cei 25.000 euro plătite pe fiecare bucată, or, 25.000 euro azi e preţul unei Skoda Octavia noi, nu în cea mai generoasă echipare, iar aici vorbim de un troleibuz de 160 de locuri, care ar trebui să servească oraşul mulţi ani înainte. Şi apoi, dacă e să cumperi troleibuze de undeva la mâna a doua, probabil Elveţia e ţara în care o poţi face cu cea mai mare încredere, datorită culturii de mentenanţă tehnică excelentă a acestor vehicule şi experienţei de multe decenii de a folosi troleibuze în oraşele elveţiene.
Foto: Troleibuz Solaris, în timpul operării sale din Winterthur, Elveţia
0
3,443
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!