Toyota a conceput propriul Gigapress, după exemplul Tesla, care creează în doar 3 minute o mare parte din caroseria unei maşini electrice
22 Septembrie 2023, 17:56 Redacţia PiataAuto.md
Toyota a fost mult timp reticentă faţă de maşinile electrice şi din când în când mai ies la rampă oficiali ai companiei care mai amintesc de alternative, precum tehnologia cu hidrogen sau cea a hibrizilor. Dar după plecarea şefului Akio Toyoda, noul şef Toyota pare să fi aplicat filosofia japoneză a recunoaşterii greşelilor, a respectului faţă de adversar şi a învăţării de la acesta. Şi în ultimele luni Toyota a recunoscut că se va inspira de la Tesla pentru următoarele sale maşini electrice, dar mai ales pentru a schimba radical procesele sale industriale. Iar acum această inspiraţie se materializează în conceperea unui Gigapress propriu, care poate crea în doar 3 minute cea mai mare parte a caroseriei unei maşini electrice!
Foto: După bariera galbenă şi după barele metalice se ascunde noul Gigapress Toyota
Încă în luna martie scriam că noul şef Toyota, Koki Sato, a recunoscut că inginerii Toyota au cumpărat şi dezasamblat o Tesla Model Y, pentru a-i descoperi secretele succesului. Atunci au observat şi înţeles de ce Tesla foloseşte Gigapress în fabricile sale, creând dintr-o mişcare o piesă uriaşă din structura caroseriei, care sporeşte imens randamentul şi reduce costurile. Atunci cei de la Toyota spuneau că au descoperit în Tesla Model Y o operă de artă inginerească, aşa că s-au pus pe muncă.
În luna iunie, cei de la Toyota anunţaseră că un Gigapress prorpiu este deja în fază avansată de elaborare. Iar acum cei de la Toyota au dezvăluit şi noul Gigapress, de concepţie proprie, instalat la fabrica Toyota din Myochi, Japonia. Acesta e deocamdată doar testat şi calibrat, pentru că nu există deocamdată un model lansat unde să poată fi folosit, dar cu siguranţă vom vedea în viitorul apropiat şi primul model anunţat pentru el.
Unul din utilajele Gigapress Tesla, care i-a inspirat pe cei de la Toyota
Noul Gigapress a fost şi demonstrat în faţa jurnaliştilor niponi. Acesta a produs o piesă imensă, structurală, a posteriorului caroseriei, cam cât o treime din întreaga maşină, în doar 3 minute, folosind aluminiu ce intră la 750 grade Celsius şi e răcit brusc la 250 grade. În mod normal, pentru a produce o asemenea parte a caroseriei, s-ar fi folosit 86 de componente metalice diferite, fiecare dintre care cu necesitatea de a fi turnată şi ştanţată, iar apoi componentele trebuie sudate. Cele 86 de componente ar fi trebuit să treacă prin 33 de operaţiuni, totul durând câteva ore pe linia de producţie, deja foarte eficientă a celor de la Toyota. Acum, însă, noul Gigapress are nevoie de doar 3 minute pentru a produce piesa!
Şi pentru că inginerii Toyota au fost cândva maeştri în a eficientiza producţia de serie, ei nu s-au limitat doar în a se inspira de la Tesla acum, ci s-au gândit cum să facă linia de asamblare şi mai fluidă şi rapidă. Maşinile electrice viitoare vor fi concepute în principal din trei bucăţi mari — faţă, centrul de lungime variabilă cu bateria, şi posteriorul, iar cele 3 componente se vor uni într-o structură unitară, peste care vor fi aplicate piesele cu design ale caroseriei şi elementele din habitaclu.
Toyota a învăţat acum cele 3 componente să comunice între ele în timpul producţiei, să se găsească reciproc, şi după ce sunt cuplate într-o singură structură, acel schelet de maşină va merge singur pe linia de producţie, pe propriile roţi, fără a aştepta să fie purtat de elemente de susţinere a liniei. Asta face aceste elemente mai mobile, asta reduce complexitatea liniei de producţiei şi sporeşte mult viteza producţiei.
Foto: Comparaţie dintre cum arată o linie de asamblare prezentă (stânga) în ultima sa fază la Toyota, şicum va arăta linia de asamblare a viitorului, în care maşina va merge pe propriile roţi printre roboţi (dreapta)
Aşadar, se pare că Toyota şi-a regăsit şi inspiraţia proprie, după ce a tras cu ochiul un pic la Tesla. După o lungă perioadă de renegare şi debusolare, acum Toyota vrea să ajungă Tesla din urmă galopând şi totodată să mai adauge şi soluţii proprii, la fel de revoluţionare, aşa cum s-a întâmplat de multe ori în istoria sa anterioară.
Aproape că am spune că Tesla ar trebui să-şi facă griji, dacă n-ar fi fost ştirea de săptămâna trecută, în care se spunea că Tesla a reuşit deja dezvoltarea unui Gigapress şi mai mare, care să poată presa şi ştanţa aproape întreaga maşină dintr-o singură operaţiune. Aşa că progresul celor mai inovatori din industrie nu stă nemişcat.