Aceasta e Orient Express Silenseas, nava luxoasă cu 3 catarge cu pânze şi 4 motoare cu combustie, inspirată din legendarul tren Orient Express

20 Octombrie 2023, 22:07
Redacţia PiataAuto.md
Trenul Orient Express a fascinat mai mult de un secol lumea, atât prin călătoriile de viaţă reală pe care le oferea, dar la care puţini aveau acces, cât şi prin figurarea sa în literatură şi cinematografie. Acum mai mult de o săptămână, publicam un articol în care spuneam că o companie franceză pregăteşte renaşterea trenului legendar Orient Express, în forma sa autentică şi originală, ea fiind diferită de trenul Orient Express Venice-Simplon, care e un soi de replică ce mai circulă în prezent. Ei bine, aceeaşi companie franceză care pregăteşte renaşterea trenului original a conceput şi o navă ultra luxoasă, numită Orient Express Silenseas, care vrea să transpună toată acea filosofie a trenului Orient Express pe mare.
Acelaşi arhitect francez, Maxime d’Angeac, a fost contractat să o conceapă, iar inginerii francezi şi finlandezi s-au ocupat de sistemul său de propulsie, or, nava trebuie să fie una cu grijă faţă de mediu. Compania franceză Accor, care a comandat-o, spune că la momentul definitivării construcţiei sale, în anul 2026, Orient Express Silenseas va fi cea mai mare cu pânze din lume, destinată pasagerilor. Şi, desigur, aici vine partea cea mai interesantă.
Chiar ieri publicam un articol despre Berge Olympus, o navă cargo de 300 metri lungime, echipată cu vele aerodinamice şi cu un motor diesel în doi timpi. Acolo velele trebuie să folosească forţa vântului pentru a scădea din sarcina motorului, ajutându-l pe acesta să consume cu circa 20% mai puţin şi să emită cu 19,5 tone de CO2 mai puţin pe zi. Iar acele vele sunt metalice, ajustabile inteligent, şi ele folosesc un principiu aerodinamic similar aripilor de avion. Nava despre care vorbim azi, însă, foloseşte forţa de propulsie eoliană diferit.
Ea foloseşte forţa într-o manieră mai clasică a velelor de pânză, care sunt „umflate” de vânt şi propulsează nava. Doar că-n acest caz velele sunt realizate dintr-un material rigid, ce conţine preponderent fibră de carbon. Iar catargele sunt pliabile şi ajustabile în poziţia lor, tot într-un mod inteligent şi automatizat. Tehnologia acestor pânze are numele de Solid Sail şi vine tot din Franţa.
Nava Orient Express Silenseas va avea 220 metri lungime şi va fi propulsată de 3 catarge cu aceste „pânze” rigide. Pânzele fiecărui catarg însumează 1.500 metri pătraţi de suprafaţă de contact cu vântul, toate având peste 100 metri înălţime! Va fi prima aplicare în practică a acestor pânze, iar la 100 metri înălţime doar a catargelor, nava va fi cu siguranţă una din cele mai înalte din lume, dacă nu va fi chiar un record în acest sens.
Forţa vântului îi va permite navei să folosească doar 50% din forţa motoarelor cu combustie, în comparaţie cu cât ar fi folosit dacă ar fi mizat doar pe acestea. Aşa cum spuneam, la luxul suprem la care aspiră, nava nu putea veni cu un sistem de obişnuit de propulsie. Dar nici o variantă cu baterii electrice şi propulsie electrică nu a fost fezabilă, din cauza greutăţii bateriilor şi a faptului că ea are nevoie de autonomii oceanice, în care să-şi alinte pasagerii multe zile la rând, poate chiar săptămâni. Aşa că s-a ales o formulă hibridă, prin care propulsia eoliană a pânzelor să fie combinată cu combustia unor motoare, care pot opera acum pe gaz natural lichefiat, iar proprietarul navei spune că în viitor va adăuga şi opţiunea ca propulsia să se realizeze şi pe bază de hidrogen. Francezii spun că au vrut încă acum să asigure tehnologia pe hidrogen pe această navă, dar reglementările maritime le interzic s-o facă la navele de pasageri din această clasă, aşa că, până când acele reglementări vor fi modificate, Orient Express Silenseas va folosi gaz lichefiat natural pentru propulsie.
Şi aceste motoare au fost alese din categoria celor mai noi şi mai puţin poluante existente în lume. Finldanzeii de la Wartsila le vor livra, iar motoarele sunt de motel 25DF, unde DF vine de la dual-fuel, adică posibilitatea de a opera pe două tipuri de combustibil. Motoarele sunt în 4 timpi, au turboaspirare în două nivele, şi promit să livreze un randament excepţional, cu intenţia ca atunci când ajung să propulseze nava, să indice un randament de circa 50%, depăşind recordul mondial al altui motor Wartsila, de la construcţia căruia a fost inspirat şi acest motor naval nou.
Indicele 25 din denumirea motorului spune că alezajul cilindrului e de doar 25 cm, foarte puţin pentru un motor naval. E o generaţie nouă de motoare finlandeze navale, cu alezaj redus, în acest caz cursa fiind de 34 cm. Motorul, în versiunea sa instalată pe această navă, are 6 cilindri în linie, dar există şi versiuni de 7 cilindri, 8 şi 9 cilindri. În varianta de 6 cilindri în linie, propulsorul dezvoltă 2.070 kW, deci 2.815 CP, operând la 1.000 rpm. Motorul poate opera şi la 900 rpm.
Comparând cu alte motoare navale, mari cât o casă imensă, acest motor finlandez nou are doar 7,96 metri lungime, 2,72 metri lăţime şi 3,80 metri înălţime. Nava Orient Express Silentseas va avea 4 asemenea motoare cu combustie la bord, deci puterea cumulată a lor va fi de 11.260 CP. Pentru o navă de 220 metri lungime, nu e foarte mult, deci e clar că se mizează cu adevărat şi pe forţa vântului.
Nava va avea 53 de suite luxoase, a câte 70 metri pătraţi fiecare, în care-şi va adăposti pasagerii. Va exista şi o suită prezidenţială de 900 metri pătraţi! De asemenea, la bordul navei vor exista două piscine, două restaurante sofisticate şi o zonă de bar şi socializare. Exact ca şi trenul Orient Express, noua navă îşi doreşte să reprezinte chintesenţa călătoriilor luxoase, unde toată atmosfera de la bordul navei devine o lume izolată, desăvârşită, în mişcare. Dacă în cazul trenurilor senzaţia e întotdeauna atipică, pe o cale ferată în mişcare, pe mare au existat întotdeauna nave de croazieră care au încercat să facă acelaşi lucru. Însă nava asta nu oferă doar nişte camere sumare, cu pic de iz de lux, cu adevărate apartamente luxoase de 70 metri, sau suita de 900 metri, iar tot ce se întâmplă la bordul său trebuie să fie o paralelă a trenului Orient Express pe ape. Cât va costa biletul pe o asemenea navă e greu de spus şi depinde de rutele maritime şi de zilele la bord. Dar, dacă trenurile luxoase ajung la peste 10.000 dolari de călător, atunci aici probabil se va merge la nişte sume de-a dreptul astronomice. Iar francezii sunt atât de convinşi de succes, încât au comandat şi a doua navă, pentru a fi construită imediat după prima şi analizează acum opţiunea de a mai comanda încă două.
0
15,277
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!