Airbus a creat o nouă navă, care va fi propulsată parţial de vânt, datorită unor rotoare cilindrice verticale, printr-o tehnologie veche de 100 ani

27 Octombrie 2023, 14:35
Redacţia PiataAuto.md
Producătorul european de avioane Airbus îşi schimbă flota de nave care transportă componentele pentru producţia avioanelor sale şi a dezvăluit noul model de navă, creat împreună cu compania deţinătoare de şantiere navale Louis Dreyfus Armateurs. Airbus anunţă că vor fi fabricate trei asemenea nave iniţial, iar partea cea mai interesantă e tehnologia de care acestea vor face uz pentru a reduce substanţial amprenta faţă de mediu şi emisiile CO2.
În ultimul timp, tot mai multe nave din lume încep a fi echipate cu vele metalice sau din fibră de carbon, care vor să facă uz de forţa folosită mii de ani pentru propulsia navelor — vântul. Doar că în secolul nostru, unde timpul e preţios, iar respectarea termenilor e crucială, aceste nave noi nu sunt lăsate deocamdată doar pe seama propulsiei eoliene, ci o combină cu forţa motoarelor convenţionale, care lucrează la turaţii mai mici astfel şi consumă mai puţin, emanând mai puţin CO2 în atmosferă. Acele vele metalice de care vorbim au de obicei forma similară unor aripi de avion şi fac uz de acelaşi efect aerodinamic al aripilor de avion, prin care curbura diferită a unei părţi de alta generează o distanţă diferită pe care aerul trebuie să o parcurgă şi astfel se creează şi forţa de elevare sau propulsie. Un exemplu perfect e nava Berge Olympus, despre care publicam un articol acum o săptămână.
Noua navă a celor de la Airbus, însă, face uz de cu totul alt efect aerodinamic. După cum se poate vedea, nava nu are vele nici de formă clasică, nici de forma aripii de avion, ci nişte piloni bizari, montaţi pe navă, iar la prima vedere e cam greu de imaginat cum ar putea contribui acei piloni la propulsia navei. Însă, de fapt, tehnologia folosită e una veche de peste 100 ani, iar prima navă cu asemenea piloni a fost construită în 1924, fiind numită Buckau. În 1925 ea a traversat Atlanticul, iar parametrii ei n-au fost prea impresionanţi, motiv din care lumea a cam uitat de ea.
Foto: Nava Buckau, prima din lume care folosea această tehnologie

Abia în 2008 un producător de turbine eoliene din Germania a construit o navă care a făcut uz din noua de aceeaşi piloni, 4 la număr, pentru a fi mai eficientă. Navei îi spune E-Ship 1şi acolo s-a mers mai profund în tehnologie, iar astfel nava a atins o performanţă mult mai mare în eficienţa sa de consum şi a inspirat constructorii de nave să studieze şi să avanseze în această tehnologie. Iar cum şi Airbus a ales să construiască o întreagă flotă de nave proprii cu asemenea piloni. În ce constă tehnologia, deci, şi cum are loc propulsia?
Acest piloni cilindrice sunt nişte rotoare, de fapt, deci ei au mişcare de rotaţie. Sunt numiţi rotoare Flettner, după numele inventatorului Anton Flettner, care a şi construit prima navă din lume acum aproape 100 de ani, cu această tehnologie. Iar aceste rotoare fac uz de un efect aerodinamic numit efectul Magnus, după numele unui fizician german din secolul XIX care l-a studiat. În principal, e vorba de felul în care curenţii de aer ocolesc un corp aflat în mişcare proprie de rotaţie. Diferenţa în felul în care curenţi circulă pe o parte şi pe alta, creează o forţă de propulsie. În funcţie de unghiul din care vine vântul iniţial şi viteza de rotaţie a rotorului, de obicei forţa rezultată e cam perpendiculară faţă de direcţia din care vine vântul. Efectul Magnus e valabil şi pentru corpuri de altă formă, dar e mai puţin predictibil şi regulat, în timp ce forma cilindrică inventată de Flettner, permit un diapazon mai mare de ajustări şi o propulsie mai eficientă.
Astfel, noile nave Airbus vor călători pe mare învârtind cele 6 rotoare imense şi vor face uz de propulsia vântului. Sigur, marea întrebare e de unde se ia forţa de mişcare pentru întărirea rotoarelor şi adevărul e că ea trebuie asigurată constant din altă sursă. Aici va fi vorba de motoare cu combustie, care rămân oricum în ecuaţie.
Nava Airbus va avea două motoare ce pot funcţiona atât pe combustibil diesel, cât şi e-metanol, adică metanol produs sintetic, din energie regenerabilă. Motorul poate opera şi pe un amestec dintre cele două tipuri de combustibil. De obicei, acest tip de rotoare permit reducerea cu până la 20% a consumului de combustibil, faţă de propulsia unei nave de dimensiuni identică, cu propulsie convenţională. Şi acele motoare vor folosi o parte din forţă pentru a pune în mişcare cele 6 rotoare. Pe lângă asta, un soft nou va trasa ruta astfel încât să treacă prin zone cu mai mult vânt, ca să fie mai eficientă.
Foto: Nave actuale folosite de Airbus

Dar, pentru că nava va folosi şi e-metanol, care eliberează în atmosferă doar CO2-ul captat în producţia sa, iar consumul va fi mai mic datorită celor 6 rotoare, Airbus spune că în 2023 flota sa de nave va emite cu 50% mai puţin CO2 datorită acestor nave, comparând cu anul 2015, când a fost semnat acordul de la Paris.
Noile nave Airbus pot transporta atât containere cu piese, cât şi piese mari de avion, care sunt fixate separat. Cele 3 nave vin să ajute compania să-şi crească producţia familiei A320 la circa 75 avioanele lunar către anul 2026.
1
19,247
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!