Evoluţie cu probleme în Australia a maşinii solare construite în România în primele două zile la World Solar Challenge

23 Octombrie 2023, 11:21
Redacţia PiataAuto.md
Aşa cum informasem anterior, o echipă de studenţi la inginerie, masteranzi şi profesorii lor, de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN), a pornit în dimineaţa de duminică, 22 octombrie, în cea mai mare şi mai importantă competiţie internaţională de maşini electrice alimentate de la soare, World Solar Challenge, care are loc în Australia, odată la doi ani, din 1987 încoace. E prima participare pentru o echipă din România la acest concurs solicitant, în care maşinile trebuie să parcurgă toată Australia de la nord la sud, pe o distanţă de peste 3.000 km, timp de 4 zile. Şi această primă participare se dovedeşte deja a fi provocatoare pentru tinerii de la UTCN.
În prima zi maşina construită în România a avut probleme la roţi, acestea având o problemă tehnică din cauza căreia rezistenţa la rulare crescuse şi consumul urcase la cifre ce nu puteau fi susţinute de electricitatea produsă de panouri. S-au încercat mici ajustări pe parcurs, dar reparaţii lungi sunt interzise pe parcursul zilei.
Prin urmare, maşina a continuat să meargă, iar după 300 km parcurşi şi-a epuizat energia din baterii şi cea care reuşise să o producă de la soare. Amintim, în prima zi, maşinile pornesc cu bateria de 5 kWh încărcată, dar după asta nu mai au voie să încarce decât prin panouri fotovoltaice.
Astfel, după 300 km parcurşi ieri pe propriile roţi, maşina a fost urcată pe o remorcă, mai fiind dusă 25 km, iar acest fapt îi taie şansa la victorie, întrucât va fi ulterior decontat din distanţa totală parcursă. Cei din echipă ne-au spus astă noapte (dimineaţă în Australia) că au rezolvat problemele tehnice şi estimau că ziua de azi va decurge mult mai bine.
La ora redactării acestui articol maşinile se mai află în mişcare, iar pe harta interactivă maşina construită de tinerii ingineri români arată că ar fi parcurs deja circa 730 km de la punctul de start al competiţiei, din Darwin, ceea ce înseamnă că, minus cei 325 km parcurşi ieri, azi s-au realizat deja peste 400 km la ora redactării articolului, iar echipa încearcă să recâştige distanţa ratată ieri.
Foto: Localizarea maşinii româneşti pe traseul competiţiei

Totuşi, în clasamentul general al celor 31 de echipe din toată lumea, echipa UTCN se află în acest moment pe penultimul lor. În faţa sa, la distanţă relativ mică, se mai află alte 4 echipe, însă celelalte echipe au deja un avans mare în distanţă, de câteva sute de kilometri în faţă, multe din ele trecând deja la 1.000-1.100 km parcurşi.
Liderul primei zile, dar şi în momentul redactării acestui articol, e echipa din Belgia, Innoptus Solar Team, care a parcurs deja aproximativ 1.500 km, deci cam jumătate din distanţa totală!
Această echipă are un automobil cu o tehnologie inovativă, aplicată pentru prima dată la acest concurs, ce foloseşte un soi de mică velă metalică, după ideea velelor tot mai folosite în prezent de navele mari pentru a beneficia de propulsia vântului. Exact acesta e şi rolul acestei aripi de pe maşina belgiană, ea fiind gândită să prindă forţa până şi a vânturilor perpendiculare, obţinând măcar câţiva waţi de putere în plus la propulsie. Şi cum la o asemenea maşină puterea medie livrată efectiv de motoare e de vreo 600-700 waţi, ba chiar şi mai puţin, atunci câţiva zeci de waţi în plus de forţă captată de la vânt pot face diferenţa.
Foto: Mecanismul aripei de pe maşina belgiană

Şi au făcut această diferenţă, după cum se vede, întrucât maşina belgiană a reuşit să devanseze chiar şi liderul care a pornit în cursă cu cel mai bun rezultat în pole position. Aparent, echipa belgiană are un avantaj în plus, dar e un avantaj care nu era interzis, or, toate echipele aveau dreptul de a folosi aerodinamica după cum îşi doreau în avantajul lor, atât timp cât se încadrau în limitele de dimensiuni maxime, stipulate în regulament. Iar motorsportul înseamnă adeseori şi iscusinţa de a găsi cum să profiţi de idei noi, la care poate nimeni nu s-a gândit, fără a încălca regulamentul. Maşina belgiană indica ieri, spre exemplu, o viteză medie de 96 km/h!
Toate aceste echipe lider, însă, sunt la minim a 4-a sau 5-a participare, cu generaţii de studenţi, sub egida aceloraşi profesori sau lideri de echipă. Deci, ca şi în motorsport, e întotdeauna vorba şi de experienţă valoroasă acumulată în teren, în cursă, ca să devii mai bun la următoarele. Aşa că performanţa echipei din România, cu tot cu probleme existente, e absolut firească la prima participare. Vom continua să-i urmărim şi vom reveni cu noi actualizări.
1
2,519
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!