Expediţia cu Nissan Ariya electric a ajuns la Polul Sud, în Antarctica, folosind generatoare pe ultima porţiune şi parţial panouri fotovoltaice
18 Decembrie 2023, 12:25 Redacţia PiataAuto.md
Acum 10 zile, publicam un articol în care anunţam că grandioasa expediţie de la polul nord la polul sud cu un Nissan Ariya electric, prima de acest fel cu o maşină electrică, ajunsese la un moment de dezamăgire, când se renunţase la ideea de a folosi doar o turbină eoliană şi panouri tofovoltaice pentru a încărca şi s-a recurs la generatoare cu combustibil fosil, ajutate parţial de panouri, iar pe lângă asta aventurierii şi-au luat şi două vehicule de asistenţă, sub forma a două exemplare Toyota Hilux cu motorizări diesel. Deci un eşec de PR pentru Nissan, pentru că se putea apela cel puţin la modele Nissan pentru asistenţă, dar o dezamăgire şi mai mare pentru zădărnicirea acestei prime expediţii electrice prin recurgerea la generatoare cu combustie. Acum cei doi aventurieri au ajuns totuşi cu Nissan-ul lor electric la Polul Sud.
Foto: Nissan Ariya, fotografiat la Polul Sud
Pe ultima porţiune înainte de polul sud aceştia au anunţat că sunt nevoiţi să oprească orice dispozitive electronice de transmisie, pentru că în regiune ar avea loc experimente ştiinţifice. Şi promiseseră să revină cu raportări abia după ce vor fi ieşit înapoi din zona de excluziune pentru comunicaţii.
Acum câteva ore, cei doi aventurieri au publicat ş mare anunţ că misiunea lor a fost îndeplinită, iar maşina a ajuns la polul sud, la 15 decembrie. De asemenea, aceştia au ţinut să amintească că ei sunt primii din lume care au realizat o expediţie cu o maşină electrică de la Polul Nord magnetic de la 1823, la Polul Sud în Antarctica.
Aceştia au parcurs peste 21.000 mile în călătoria lor, deci aproximativ 33.800 km. Expediţia a fost pregătită timp de 6 ani şi desfăşurată acum pe parcursul ultimelor 10 luni. Şi tocmai pentru că a fost atât de importantă şi emblematică pentru maşinile electrice, tocmai pentru că a fost pregătită timp de 6 ani, e penibilă situaţia că a trebuit să se recurgă la generatoare cu combustie care să încarce bateria acestei maşini electrice.
Iar pentru cei dintre noi care ar putea crede că ar fi fost imposibil altfel, doar cu panouri solare, eventual, aducem exemplul recent, de acum câteva zile, a trei eleveţieni care au construit un camion electric propriu şi care au marcat recordul mondial de altitudine pentru vehicule electrice, pe cel mai înalt vulcan din lume, urcând acolo la peste 6.500 metri altitudine, alimentându-şi camionul doar cu panouri fotovoltaice, de 42 metri pătraţi în total şi peste 8,5 kW putere. Da, le luat câte 10 ore să facă un plin, dar şi acolo, la asemenea altitudine, temperaturile sunt joase şi condiţiile dificile.
Prin urmare, şi în Antarctica s-ar fi putut concepe o soluţie, mai ales că în expediţia Nissan era prevăzută iniţială şi o turbină eoliană care să facă uz de vântul intens.
Aşa, însă, e doar o realizare că maşina a ajuns acolo cu bine, dar cu subminarea ideii de a fi ajuns într-un mod autentic şi sustenabil. Totuşi, cel puţin maşina propriu-zisă, fără a avea vreo vină de modul în care i-a fost organizată încărcarea, a ajuns cu bine înaintând prin asemenea condiţii dure.