Liebherr a livrat primul excavator electric minier nou din Australia, dar în loc de câteva zeci de tone de baterii acesta are 2 km de cablu

15 Decembrie 2023, 14:48
Redacţia PiataAuto.md
Liebherr anunţă că a livrat primul excavator electric minier nou din Australia, iar când vorbim de excavator nou, avem în vedere un vehicul care a fost construit cu propulsie electrică din start de uzină, nu unul recondiţionat ulterior cu motoare electrice. Asemenea recondiţionări s-au mai produs în Australia şi chiar Liebherr a făcut una pe baza aceluiaşi model de care vorbim azi, iar tocmai acea recondiţionare făcută în vară i-a motivat şi la producţia unui asemenea excavator cu propulsie electrică de uzină. Ei bine, partea la fel de curioasă e că acest nou excavator nu vine cu 15-25 de tone de baterii, ci cu un cablu de 2 km!
Liebherr are experienţa de a fi montat cea mai mare baterie din lume, pusă vreodată pe un camion, iar acea baterie avea 15 tone, la doar 1,4 MWh capacitate, şi era pusă pe un camion minier destinat tot Australiei. Bateria avea 3,6 metri lungime, 1,6 metri lăţime şi 2,4 metri înălţime. La un excavator, însă, care munceşte preponderent staţionar şi nu recuperează energie cinetică, ar fi fost necesară o baterie mult mai mare, pentru a asigura cel puţin 4-5 ore de muncă.
Foto: Camionul Liebherr cu baterie de 15 tone

Excavatorul despre care vorbim azi e Liebherr 9400 E, ceea ce înseamnă că are o capacitate de 400 de tone. Acesta va opera la una din minele companiei australiene Fortesque, unde se extrage minereu de fier.
Cei de la Liebherr şi Fortesque au decis, însă, că montarea de baterii pe el nu va fi o soluţie fezabilă şi după toate calculele şi estimările făcute, au ajuns la concluzia că soluţia cablului e mult mai fezabilă şi mai ecologică.
Noul excavator electric a primit, aşadar, un mecanism hidraulic cu o rolă imensă pe care e învârtit cablu, cu o lungime de 2 km. Cablul e conectat la reţeaua electrică normală a minei şi furnizează electricitate în timp real excavatorului, iar mecanismul cu rolă are grijă ca acest cablu să fie întotdeauna suficient de întins încât să nu se calce pe el.
Energia pentru excavator vine de la o substaţie de 6,6 kV, iar graţie celor peste 2 km de cablu, excavatorul poate opera relativ liber pe teritoriul minei, la o rază similară de priză. Tensionarea cablului e automatizată, astfel încât operatorul de excavator nu trebuie să aibă vreo grijă specială faţă de acesta.
Astfel, soluţia această a exclus zeci de tone de baterii, dar şi cantitatea uriaşă de litiu şi alte minereuri, care ar fi trebuit folosite în producţia unei eventuale baterii de 15-25 tone, care să fi asigurat energia pentru acest vehicul. Soluţia cu cablu nu e una absolut nouă, ea se foloseşte de decenii întregi, de fapt, şi scriam şi scriam acum două săptămâni şi despre o companie suedeză care are asemenea utilaje, doar că în ultimii ani ea fusese eclipsată de lansări de vehicule miniere cu baterii. Însă dat fiind că un vehicul minier operează doar în mină, e mult mai logic să folosească asemenea soluţii de energie furnizată în timp real, decât să stocheze ore în şir energia în baterii, pentru a o folosi la 800 metri depărtare.
Cei de la Liebherr spun că vor mai livra în curând încă două asemenea excavatoare către Fortesque în Australia pe parcursul anului viitor, echipate tot cu mecanism de rolă cu cablu.
2
47,764
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!