Mercedes a creat un camion Unimog cu motor ce foloseşte hidrogenul în combustie directă
20 Decembrie 2023, 18:52 Redacţia PiataAuto.md
Divizia de camioane a celor de la Mercedes se alătură producătorilor care experimentează cu hidrogenul folosit direct în combustie cu motoare cu ardere internă şi creează un prim camion Unimog care operează în asemenea mod.
În ultimii ani am vorbit despre mai multe asemenea elaborări, toate încă în formă de prototipuri şi teste ale producătorilor, iar folosirea hidrogenului pentru combustie e diferită faţă de folosirea lui în pile de combustie. În cazul pilelor, hidrogenul e folosit pentru a genera electricitate prin reacţii chimice, iar acea electricitate e livrată unui sau mai multor electromotoare, care asigură propulsia. În cazul combustiei directe, însă, hidrogenul gazos intră direct în cilindrii unui motor cu ardere internă şi trece printr-un proces de combustie foarte similar cu gazul natural comprimat, însă ca produs aferent nu se emană CO2, ci vapori de apă.
Experienţa arată, însă, că un asemenea tip de combustie poate genera oxizi de azot, dacă variază temperatura de ardere, compresia sau emisiile nu sunt filtrate corect, deci e nevoie de precauţie şi la acest capitol. Partea impresionantă e că, în esenţă, conversia unui motor cu ardere internă la combustia pe hidrogen e neaşteptat de simplă, mai ales dacă există deja o versiune adaptată la combustia pe gaz natural comprimat. Presiunea de stocare a gazului poate fi similară sau mai mare, la fel şi toate canalele de injecţie, dar alte modificări nu prea sunt necesare, decât dacă se doresc şi mici adaptări de valve sau alte nuanţe fine.
Asta a făcut acum şi Mercedes — a luat la bază un camion Unimog U 430 cu motorizare cu gaz natural comprimat şi l-a trecut la combustia de hidrogen. Două rezervoare duble mari pentru hidrogen au fost instalate în spatele cabinei şi ele pot stoca doar 14 kg de hidrogen.
Dacă am vorbi de pile de combustibil, consumul ar fi de circa 1,0-1,4 kg/100 km şi am putea spune că aceste rezervoare asigură 1.000 km autonomie. Aici, însă, la combustia directă, Mercedes nu comunică nimic despre consumul sau autonomia camionului, însă bănuim că autonomia e mult mai mică, întrucât germanii menţionează că abia în viitor, la perfecţionarea acestui prototip, îi vor monta rezervoare mai mari, cât să asigure autonomie suficientă pentru o întreagă zi de muncă.
Deci, acum cele 14 kilograme nu asigură nici măcar 8 ore de operare a camionului, ceea ce înseamnă că în termeni de eficienţă energetică acest camion e o risipă uriaşă de energie. Chiar dacă am estima că cele 14 kg asigură 6-7 ore de lucru, într-un scenariu optimist, putem lua în calcul că la producţia fiecărui kg de hidrogen sunt necesari circa 50-53 kWh de electricitate, preferabil din surse regenerabile. Asta înseamnă că la 14 kg, avem 700-742 kWh de electricitate, pentru vreo 6-7 ore de lucru maxim. Dacă am converti la echivalentul energetic conţinut în diesel, e ca şi cum acest camion ar consuma vreo 70-75 litri de diesel pentru a lucra cele 6-7 ore de înaintare lentă pentru tunderea ierbii de pe margini.
Mercedes mai spune că motorul ce arde hidrogen dezvoltă 290 CP şi tocmai 1.000 Nm cuplu, funcţionând mult mai silenţios decât unul diesel.
E oarecum bizar că Mercedes a crea acum acest Unimog cu combustie directă de hidrogen, întrucât tot Mercedes are o experienţă lungă maşini cu pile de combustibil ce convertesc hidrogenul în electricitate — B-Class F-CELL anterior, apoi şi cu GLC F-CELL, iar acum dezvoltă împreună cu Volvo un camion de distanţe lungi cu hidrogen şi pile de combustibil. Cei de la Mercedes spun, încă, că pentru condiţiile de operare ale lui Unimog ar putea fi viabilă şi soluţia cu combustie.
În următoarele 6 luni, acest camion va fi testat în simulări de munci, folosindu-se inclusiv o porţiune veche de autobahn din Germania, pe care nu se mai circulă. Camionul va fi încărcat la o staţie publică de hidrogen din apropiere, cu hidrogen în formă gazoasă, stocat la 700 bari presiune în rezervoarele sale. După jumătate de an, va fi luată o decizie despre o eventuală plasare în producţia de serie a unui asemenea Unimog pe hidrogen, cel puţin ca o versiune alternativă.