BMW aproape că şi-a dublat vânzările de maşini electrice în 2023, şi a decis că fabrica principală din Munchen va produce doar modele electrice
11 Ianuarie 2024, 13:12 Redacţia PiataAuto.md
BMW a fost mai activ în ultimii doi ani, de la iX încoace, în a lansa modele electrice noi, în toate segmentele posibile, de la SUV-uri la sedanuri. Practic aproape toate lansările de modele noi aveau şi un model electric paralel — i7, i5, iX2 — şi, deşi aceste modele nu au tocmai cei mai avansaţi parametri din industrie şi folosesc platforme comune cu modelele cu combustie, vânzările de maşini electrice ale mărcii germane au înregistrat oricum o creştere record de +92,2%, iar asta a determinat şi noi decizii ferme în direcţia mobilităţii electrice, precum cea de a dedica fabrica principală BMW din Munchen doar producţiei de maşini electrice.
Mai exact, marca BMW a înregistrat în 2023 vânzări de 330.596 automobile pur electrice, în creştere cu 92,2% faţă de anul 2022. E o creştere spectaculoasă, şi e mult mai mare decât creşterea de 7,3% înregistrată de marca BMW la nivel general, semn că ponderea electricelor creşte. Însă, dacă raportăm la cifra totală de automobile BMW vândute, de 2.253.835 automobile, ponderea electricelor e de doar 14,67%. E bună printre producătorii germani, însă când ne gândim la cifrele de 1,8 milioane de automobile vândute de Tesla, spre exemplu, mai e mult spaţiu de a evolua.
Totuşi, BMW a anunţat decizia că epoca maşinilor cu combustie va apune în 2026 la fabrica sa principală din Munchen, care va renunţa total la producţia acestora şi va începe producţia noului Neue Klasse sedan, un model viitor bazat pe conceptul revoluţionar, care promitea reinventarea designului şi abordării BMW pentru o epocă nouă de design şi mobilitate.
Se pare că fabrica va avea nevoie de o perioadă de câteva luni de retehnologizare amplă pentru a trece complet la noua etapă din istoria sa, după sistarea producţiei de maşini cu combustie din 2026, iar trecerea completă e anunţată pentru anul 2027. Însă asta nu înseamnă că va avea loc şi o oprire totală a producţiei la acel moment, ci doar o încetinire pentru retuşările finale în marea trecere, întrucât retehnologizarea e un proces aproape continuu aici, iar acum fabrica deja produce şi modele electrice, şi cu combustie, pe aceleaşi linii de fabricare, şi în 2023 aproape fiecare al doilea automobil produs în Munchen a fost electric.
Şi schimbările şi retehnologizările deja au loc, întrucât în 2023 producţia de motoare cu combustie a fost mutată de aici în Austria, pentru a face loc construcţiei de noi edificii pe teritoriul fabricii, în pregătirea de trecere la electromobilitate.
Foto: Planul remodelat al fabricii din Munchen către anul 2027
BMW vorbeşte, totuşi, în termeni nostalgici despre această trecere, menţionând că încheierea epocii de producţie a modelelor cu combustie va încheia un capitol care a durat 75 de ani la această fabrică din Munchen, deschizând altul nou.
Şi compară această tranziţie majoră cu cea de la sfârşitul anilor 1940 şi începutul anilor 1950, când fabrica a fost retehnologizată dintr-una de producţie a motoarelor de avioane într-una de producţie a maşinilor, fiind lansat totodată şi primul BMW 501 în 1952.
Foto: Producţia lui BMW 700 la fabrica din Munchen, 1962
Şi, apropo, odată cu trecerea fabricii din Munchen la electrice, modelele din familie Neue Klasse vor fi produse şi la Debreţin în Ungaria, dar şi în fabricile din China şi Mexic.