MAN Energy Solutions va livra 48 de motoare navale mari pentru navele turceşti Karadeniz, cu rol de centrale electrice plutitoare

23 Ianuarie 2024, 15:20
Redacţia PiataAuto.md
MAN Energy Solution, unul din cei mai mari şi mai respectaţi producători de motoare navale din lume, a anunţat că va livra un număr impresionant de 48 de motoare navale noi, pentru construcţia de noi nave turceşti de tip Karadeniz. Aceste nave sunt aproape neobservate prin regiunile unde reţelele electrice funcţionează stabil, cu multă energie regenerabilă, dar au ajuns să fie o soluţie de care multe ţări cu energetică slabă au ajuns să depindă într-o măsură foarte mare.
Noi scriam despre fenomenul navelor Karadeniz încă acum aproape un an. Denumirea Karadeniz înseamnă Marea Neagră în turceşte, iar aceste nave sunt efectiv nişte centrale electrice plutitoare şi mobile, care pot veni într-un port şi funcţiona acolo luni la rând, producând electricitate şi livrând-o pe mal. Ideea nu e absolut nouă, ea datând de mai mult de 50 de ani în urmă, iar cândva se considera că navele cu reactoare nucleare ar putea servi drept centrale mobile hi-tech. Navele turceşti, însă, nu produc electricitatea prin reactoare nucleare, ci prin motoare cu combustie mari, navale, adaptate cu generatoare de electricitate, consumând preponderent gaz natural sau combustibil marin.
Turcii şi-au construit prima asemenea navă în 2010 şi au ajuns să aibă în prezent o flotă de 36 de asemenea nave, de diferite clase şi parametri de putere. Cele mai mici nave au puteri de 40 MW, dar există deja şi nave de 80, 240 şi 260 MW. Cel mai nou tip de navă are o putere maximă de 470 MW, echivalând la putere centralele termice mari! În total, flota companiei turceşti are 6.000 MW putere de generare, iar aceste nave au ajuns să servească foarte multe ţări care nu s-au preocupat de propria industrie energetică şi au lăsat lucrurile să degradeze.
Cuba, spre exemplu, a ajuns acum să depindă aproape total de aceste centrale plutitoare turceşti din cauza degradării centralelor sale terestre şi eşuării construcţiei uneia noi. Acum 8 nave Karadeniz produc cea mai mare parte a electricităţii pentru Cuba, staţionând în porturile acelei ţări. Energia produsă de aceste centrale e scumpă, vine la pachet cu emisii CO2, întrucât se bazează pe ardere de gaz sau combustibil marin, dar pentru asemenea ţări reprezintă una din puţinele soluţii disponibile. Teoretic, navele Karadeniz au fost gândite ca soluţii temporare, în cazul unor intemperii sau pe perioada reparaţiilor unor centrale, însă în practică există deja multe ţări care au ajuns cumva în acest cerc vicios al dependenţei de aceste centrale plutitoare şi cât soluţiile cu adevărat bune şi de lungă durată se lasă aşteptate. Se întâmplă în Liban, unde aceste nave livrează 25% din electricitatea ţării, în Mozambic, cu 23%, în Gambia cu 60% din energie furnizată de ele, iar Guineea Bissau mizează deja 100% pe aceste nave turceşti pentru electricitatea sa. Aproape nimeni nu vorbeşte despre ele, dar importanţa lor a ajuns uriaşă, în timp ce multe alte ţări vorbesc doar despre energie regenerabilă, eoliană, panouri fotovoltaice şi renunţare la combustibili fosili.
Foto: Această navă turcească asigură 100% din energia Guineea Bissau

Ei bine, acum MAN Energy Solutions a anunţat că turcii de la Karadeniz au mai comandat 48 de motoare navale mari de la ei pentru noi asemenea nave Karadeniz. Era firesc ca MAN să livreze aceste motoare, întrucât toate navele actuale folosesc motoare tot de la MAN, însă noua comandă înseamnă că cererea pentru aceste nave continuă să crească şi e nevoie de noi şi noi centrale plutitoare.
Foto: Aşa arată o asemenea navă actuală pe interior, cu motoare navale MAN, care produc electricitatea

De fapt, noua comandă va adăuga 1.000 MW putere de generare electrică celor 6.000 MW actuali, menţionaţi mai sus, deci e vorba de o creştere cu o şesime în puterea flotei turceşti. Toate motoarele comandate acum sunt de model 18V51/60 DF, cu o putere de 20,7 MW fiecare. Sunt motoare în 4 timpi, cu 18 cilindri în formă de V. Acestea pot opera atât cu combustibil marin, pe bază de diesel, cât şi cu gaz natural.
Nici MAN, nici compania Karpowership, nu menţionează cât nave noi voi fi construite, dar, luând în considerare că e vorba de 48 motoare noi a câte 20,7 MW fiecare, cu siguranţă va fi vorba de minim 4-5 nave noi.
0
5,787
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!