Vin zile solicitante de iarnă pentru maşinile electrice, cu temperaturi de până la -23 grade în regiunea noastră şi -40 grade Celsius în zonele scandinave
5 Ianuarie 2024, 10:50 Redacţia PiataAuto.md
În jurul maşinilor electrice există mai multe mituri despre cât de vulnerabile pot fi acestea la temperaturi cu adevărat scăzute de iarnă. Doar că în ultimii câţiva ani, exact în perioada în care numărul şi popularitatea maşinilor electrice a crescut enorm, nu au existat ierni cu adevărat severe în geruri în Europa, cu excepţia regiunilor scandinave care mai aveau periodic unele valuri de frig. Acum, însă, urmează o perioadă de temperaturi foarte scăzute, care va genera cu siguranţă multe experienţe noi şi solicitante pentru maşinile electrice cumpărate între timp şi va fi un adevărat test pentru multe dintre ele.
În Moldova şi România, în decursul următoarei săptămâni, către sfârşitul acesteia, sunt aşteptate geruri de până la -20 şi -23 grade Celsius, în special în Republica Moldova şi în zona nord estică a României. Aceste geruri ar putea fi solicitante mai ales pentru maşinile electrice mai simple, sau cele cumpărate la mâna a doua şi proiectate acum 10-15 ani, care n-au sisteme sofisticate de management al bateriei şi-şi încălzesc habitaclurile cu sisteme rudimentare, de genul aerotermelor, care sunt mari consumatoare de energie.
În Suedia, Finlanda şi Norvegia, temperaturile joase sunt acum în plină desfăşurare, cu temperaturi care ajung la -25 şi -30 grade într-o mare parte a regiunii Scandinave şi cu regiuni mai mici unde temperaturile au ajuns şi mai urmează să ajungă până la -40 grade Celsius şi chiar mai jos. Până şi pentru regiunea scandinavă, mai obişnuită cu temperaturi de până la -30 grade, temperaturile de până la -40 grade sunt o raritate, iar autorităţile au instituit stări de alerte şi avertizări în multe regiuni, menţionând că au de înfruntat cele mai joase temperaturi din ultimii ani.
Astfel, maşinile electrice vor avea parte de cele mai solicitante temperaturi din ultimii ani, şi nu doar ele, ci şi staţiile de încărcare, care pot intra în perioade de disfuncţionalitate temporară. Cablurile pot fi mai rigide, ecranele staţiilor pot avea probleme de afişaj la -40, sau pur şi simplu încărcările pot să eşueze. Deci, ar fi de indicat să nu se mizeze pe o singură ultimă staţie.
Maşinile electrice, pe de altă parte, pot avea probleme dacă ajung cu bateria la o temperatură similar de scăzută, când ea nu va mai putea fi încărcată deloc sau foarte lent. Maşinile mai noi, însă, au în mod normal sisteme care să prevină asta, asigurând circulaţia sistemului de management termic în jurul bateriei, astfel încât ea să fie menţinută în intervale de funcţionare confortabile, unde-şi poate păstra performanţa. Asta înseamnă, însă, că uneori şi maşinile care staţionează în ger, eventual chiar parcate, pot avea acum consum de energie, poate chiar de 1-2 kWh pe oră, în funcţie de mărimea bateriei şi setările sistemului de management termic, pentru a-şi menţine temperatura. Deci, maşinile n-ar trebui lăsate cu bateria aproape descărcată afară, în ger, în această perioadă.
În fine, per total, aceste maşini electrice ar trebui oricum să reziste cu bine, chiar dacă pot manifesta consum mai mare de energie şi dificultăţi în unele cazuri. Însă ar fi la fel de corect să menţionăm că şi multe maşini pe benzină şi diesel pot avea dificultăţi la pornire şi operare la -25 sau -40 grade Celsius, iar consumul va fi mai mare şi în cazul maşinilor cu combustie. Doar că toate aceste experienţe în condiţii de ger cu maşinile cu motoare termice sunt cunoscute demult, în timp ce experienţele similare cu maşinile electrice, la temperaturi atât de joase, vor fi pentru mulţi proprietari primele de acest gen în următoarea perioadă.