După problemele cu autobuzele electrice din Oslo de la începutul iernii, operatorul din Norvegia a mai cumpărat alte 76 autobuze electrice MAN

20 Februarie 2024, 14:29
Redacţia PiataAuto.md
Ştirile despre problemele autobuzelor electrice din Oslo, Norvegia, la temperaturi de -30 grade Celsius şi mai jos au făcut înconjurul lumii la începutul acestei ierni, iar scepticii mobilităţii electrice au indicat acea situaţie drept o demonstraţie a lipsei de viabilitate a acestor autobuze pe timp de iarnă. Totuşi, încă atunci operatorul de autobuze din capitala Norvegiei a menţionat că problema primară a fost la staţiile de încărcare, nu la autobuze, care manifestaseră probleme în pornirea încărcării, în erori şi în defecţiuni, iar autobuzele care aveau autonomie mai mică din cauza gerului şi veneau mai des la încărcare nu reuşeau să încarce suficient de repede. Astfel, au existat întârzieri şi rute anulate timp de mai multe zile, oraşul Oslo având de suferit în urma acestor dezechilibrări în sistemul de transport. Operatorul şi-a cerut scuze, motivând că e primul an în care numărul de autobuze electrice a crescut brusc, datorită unui număr mare de exemplare Solaris cumpărate pe parcursul anului, iar sistemul a fost dat peste cap. S-ar părea, deci, că după o asemenea experienţă, operatorul de autobuze din Oslo va reduce din achiziţiile de autobuze electrice şi va reveni la autobuze diesel. Însă nu e deloc aşa. Dimpotrivă, Oslo a mai cumpărat încă o partidă imensă de 76 de autobuze electrice, de această dată de la MAN.
Foto: Autobuz electric Solaris, din cele care au întâmpinat probleme la începutul iernii în Oslo

Din ele, 59 de autobuze sunt unitare, iar 17 autobuze sunt articulate. Autonomia acestor autobuze e mai mare decât modelele Solaris pe care le achiziţionase Oslo anterior, fiind de 350 km, faţă de 250 km.
Autobuzele sunt de model MAN Lion's City E, iar cele cu caroserie unitară sunt propulsate de un singur electromotor, poziţionat central, care pune în mişcare puntea spate. Autobuzele articulate au două electromotoare, unul pe puntea mediană şi altul pe puntea spate.
Foto: Unul din noile autobuze MAN pe străzile din Norvegia

Autonomia este aceeaşi în ambele cazuri, pentru că diferă mărimea materiei. La autobuzul unitar ea are o capacitate de 480 kWh, în timp ce la autobuzul articulat capacitatea ajunge la 640 kWh. În ambele cazuri e vorba de baterii litiu-ion, cu nichel, magneziu şi cobalt în componenţă.
Livrarea de autobuze electrice în Oslo a fost importantă şi pentru cei de la MAN, ele fiind fabricate în 2023 şi cuantificând 10% din toate livrările la nivel mondial de autobuze electrice MAN în 2023, care s-au cifrat la 771 autobuze. Deci, 76 şi 771 de autobuze electrice au revenit oraşului Oslo.
Cum de s-au încumetat norvegienii să cumpere noi autobuze electrice, după problemele pe care le-au avut la începutul iernii cu exemplarele deja deţinute şi un aparent colaps al sistemului de transport în acele zile? Simplu, pentru că au identificat cauza problemei în încărcătoare şi deja peste câteva zile aveau staţiile de încărcare reparate sau înlocuite, cu altele suplimentare planificate alături, pentru a nu mai avea asemenea probleme pe viitor. A fost o experienţă neplăcută, dar pentru că au identificat adevărata cauză, au învăţat din ea şi şi-au ajustat logistica pentru a fi pregătiţi pe viitor, în loc să eticheteze o tehnologie drept lipsită de viabilitate. Şi acum au continuat să-şi îndeplinească planurile de tranziţie la transport public electric, fără emisii CO2.
Şi fără emisii, în cazul Norvegiei, e valabil atât local, în oraş, cât şi la locul producerii electricităţii, or ţara îşi produce integral toată electricitatea regenerabil, datorită celor peste 1.000 hidrocentrale mari şi mici care acoperă 90% din consum, şi eolienelor care mai acoperă aproape 10% din consum, cu o mică acoperire de fotovoltaice.
0
5,521
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!