După anunţarea găsirii dovezilor pentru a taxa maşinile din China de Comisa Europeană, producătorii chinezi sunt în căutări de fabrici pentru a-şi asambla maşinile în UE

12 Martie 2024, 12:27
Redacţia PiataAuto.md
Săptămâna trecută, Comisia Europeană a publicat un raport amplu în care anunţa că a găsit dovezi de subvenţionare directă şi indirectă a producătorilor chinezi de maşini electrice de către stat, formând astfel o bază de motivare pentru o viitoare introducere de taxare la importul acestor maşini pe teritoriul Uniunii Europene. Producătorii chinezi nu stau degeaba, însă, şi acum au început căutările intense pentru fabrici gata construite, care ar putea asambla în bază de contract maşini chinezeşti pe teritoriul UE.
Producătorii chinezi care sunt mai avansaţi şi au viziuni mai strategice de lungă durată, precum BYD, au început a acţionat demult, premeditat, căutând locuri în care să construiască fabrici proprii de la zero, unde şi-ar putea pune la punct producţia de scară largă a maşinilor, la randament care să le permită poziţii de lider de piaţă. Tocmai de asta BYD a cumpărat în 2023 terenurile necesare, şi-a obţinut avizele şi a început a construit o fabrică în Ungaria.
Dar şi producătorii mai puţin puternici şi cu dorinţă de a investi mai puţin, cel puţin deocamdată, în Europa, au început deja a acţiona, aceştia căutând fabrici care funcţionează la capacitate redusă, pentru a le contracta sau chiar cumpăra. Spre exemplu, acum câteva zile Stellantis a anunţat că e în discuţii cu producători chinezi, unul din care e Leapmotor, pentru ca la fabricile sale din Italia să fie construite maşini chinezeşti.
Foto: Fabrica abandonată Fiat din Sicilia

Una din fabricile vizate e cea din Sicilia, iar alta e chiar fabrica centrală din Torino a celor de la Fiat, care produce noul Fiat 500 electric, dar întrucât acesta nu se bucură de cererea scontată, fabrica a fost redusă acum la doar o tură în loc de două.
Foto: Fabricarea lui Fiat 500 electric la fabrica din Torino

O altă fabrică legendară din Europa, Valmet Automotive, din Uusikaupunki, Finlanda, a anunţat că e deja în discuţii cu câţiva producători chinezi pentru a produce maşinile chinezeşti pentru aceştia, la fabrica sa finlandeză. Fabrica Valmet e una renumită prin faptul că de-a lungul timpului a servit drept o soluţie de completare a capacităţilor pentru mulţi producători auto renumiţi, de la Porsche la Mercedes, iar când aceştia aveau nevoie de capacităţi suplimentare, contractau această fabrică pentru a le produce maşinile. În prezent, spre exemplu, la Valmet e produs actualul Mercedes-AMG GT 4-door.
Foto: Fabrica Valmet din Finlanda

Doar că în ultimii ani, cei de la Valvet s-au ars cu câteva contracte efemere, cu companii mici aflate abia la început. Fisker îi contractase iniţial, apoi a intrat în faliment, iar când e revenit, modelul Ocean n-a mai fost plasat în producţie la Valmet, ci la Graz, în Austria. La fel şi Lightyear One, modelul cel mai aerodinamic din lume, cu panouri solare pe acoperiş, a fost pus în producţie acolo, însă după doar câteva săptămâni a fost scos din producţie, Lightyear anunţând că din cauză că modelul e prea scump şi are şanse mici de vânzări, ei se vor concentra să conceapă un viitor model mai ieftin. Valmet, însă, a rămas cu angajaţii săi, care nu mai prea aveau ce asambla, iar la finele anului 2023 anunţase că perspectiva de a concedia sute de angajaţi în 2024 e cât se poate de reală, întrucât volumele de fabricare sunt mult mai mici decât estimase iniţial şi decât e capacitatea sa.
Foto: Lightyear 0, produs pe o perioadă scurtă la fabrica Valmet din Finlanda

Iar această situaţie dificilă în care se află fabrica îi face pe cei de la Valmet să fie mai mult decât deschişi unor colaborări cu chinezii, ba chiar să anunţe ei despre acest discuţii de la o etapă iniţială, pentru a le da semnale şi altora care ar putea căuta fabrici.
Într-un asemenea context, nu ne-am mira dacă şi fabrica Ford din Saarlouis, pentru care producătorul anunţa recent concedieri de mii de oameni pentru că nu mai are ce produce, va fi preluată tot de chinezi. Problema e că aceste fabrici vechi, precum Ford, necesită investiţii prea mari în reutilare, în timp ce fabrici precum Valmet sau Fiat sunt deja gata reutilate şi pot porni producţia oricărui model relativ repede.
Un lucru e clar, însă. După anunţarea perspectivei de taxare a importului de maşini electrice chinezeşti în Europa, producătorii de acolo deja sunt în căutări intense şi am putea vedea foarte curând anunţări fie despre fabricări contractuale, precum Valmet sau Fiat, fie noi fabrici construite de producători chinezi în Europa, din partea celor cu intenţii mai ambiţioase.
3
22,502
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!