Maşinile cu volan pe dreapta vor fi lăsate să circule pe drumurile publice şi pe timp de noapte în Moldova, cu anumite condiţii

1 Martie 2024, 09:54
Redacţia PiataAuto.md
În Moldova, ca şi în multe alte ţări europene, maşinile cu volan pe dreapta nu pot fi înmatriculate, însă, dacă se află în trafic internaţional, sunt lăsate să circule pe drumurile publice pe timp de zi. Pe timpul nopţii, circulaţia lor era interzisă din motiv de siguranţă, în primul rând din cauza adaptării specifice a farurilor, cât şi dificultăţii de vizibilitate la depăşiri. Acum au fost adoptate modificări la lege care vor permite şi circulaţia pe timp de noapte a acestor automobile, cu îndeplinirea anumitor condiţii.
Restricţiile de circulaţie pe timp de noapte de până acum erau motivate de felul diferit de iluminare a farurilor la maşinile produse cu volan pe stânga şi cele cu volan pe dreapta. Întotdeauna farul de pe partea în care vine traficul din întâmpinare are o proiecţie mai coborâtă pe înălţime a fasciculelor de lumină, pentru a nu-i orbi pe cei de faţă, iar cel din partea opusă luminează un pic mai sus, pentru a asigura vizibilitate pe marginea drumului.
Aceste limitări sunt introduse de obicei în forma elementelor reflectorizante din peretele posterior al farurilor, iar la modelele mai noi cu LED-uri matriciale pot fi dirijate şi electronic prin diminuări de iluminare a LED-urilor superioare într-unul din faruri. Respectiv la maşinile cu volan pe stânga, care circulă în ţări cu trafic pe dreapta, farul stâng luminează în pic mai jos, iar la maşinile cu volan pe dreapta, care circulă în ţări cu trafic pe stânga, farul drept are limitări identice.
Respectiv, atunci când o asemenea maşină circulă într-o ţară cu trafic diferit decât cel pentru car ea fost proiectată, farul de pe partea traficului din întâmpinare va lumina mai sus şi va crea risc de orbire a celor din faţă chiar şi cu faza scurtă a luminilor. Acum, modificarea legislativă permite acestor maşini să circule pe timp de noapte dacă şoferii îşi adaptează farurile pe perioada cât circulă cu maşina lor în Moldova.
Adaptările de faruri pot fi mecanice, cu schimbare de poziţie propriu-zisă, sau de elemente reflectorizante din ele, sau ajustare a unghiului la unele din ele, cât şi aplicare simplă de abţibilduri pe ele, ca să acopere fasciculele superioare de lumină, care ar fi orbit traficul din întâmpinare. La maşinile cu faruri LED automatizate, e suficientă o setare electronică din meniul maşinii. Cu aceste modificări făcute, maşina va putea circula pe drumurile publice şi noaptea.
Aparent, pare o lege care uşurează viaţa proprietarilor de aceste maşini, însă nu putem să nu ne gândim că ea implantează nişte riscuri mari de securitate. Teoretic, dacă toţi aceşti proprietari ar fi responsabili să-şi ajusteze tehnic maşinile, poate acest risc ar fi mai mic, însă rămâne riscul depăşirilor cu vizibilitate mult mai limitată. Însă vorbind şi de adaptări — cine şi când va verifica dacă există aceste adaptări, cine va măsura unghiul de incidenţă a luminii fiecărui far şi cu ce instrument? Atât timp cât în Moldova ITP-ul e trecut de microbuze care sunt corodate până la găuri în caroserie sau vehicule care scot tone de fum în urma lor, e greu să nu suspectăm că o asemenea modificare de lege poate genera riscuri majore, care vor fi văzute abia când se vor produce accidente nocturne cu maşini cu volan pe dreapta. Şi în acest caz ar putea fi vorba de accidente frontale de traseu, mai ales, acolo unde orbirea şi depăşirea cu vizibilitate mică pot fi cele mai dificile. Poate era cazul să se permită circulaţia pe timp de noapte doar în interiorul localităţilor, mai luminate şi cu limite de viteze mai mici, pentru a elimina riscurile traseelor? Este în acest caz oare justificat riscul suplimentar faţă de beneficiul acestor şofer de a putea circula pe timp de noapte?
În fine, deputatul Radu Marian, cel care a anunţat pe pagina sa adoptarea acestor modificări în parlament, a menţionat că în Europa mai există ţări cu reguli similare, care permit circulaţia pe timp de noapte a unor asemenea maşini, iar printre ele s-ar număra Germania, Cehia, Spania şi Croaţia.
0
3,994
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!