Volvo va accelera producţia maşinilor electrice în Belgia în loc de China, în contextul aşteptatelor taxe de import în UE, iar EX90 a început a fi produs în SUA

10 Iunie 2024, 09:14
Redacţia PiataAuto.md
Acum câteva zile, şeful Polestar spunea presei că a rămas consternat la aflarea despre taxele de import de 100% pentru maşinile electrice chinezeşti în SUA şi spunea că apropiatul pas similar din partea UE, dar la o cotă de impozitare ceva mai mică, e o idee total neinspirată. Spuneam atunci că Polestar, ca şi Volvo, e foarte vulnerabil în faţa acestor schimbări majore de taxare, întrucât politica din ultimii ani, conturată de acţionarul chinez Geely, era ca modelele electrice de top să fie concepute în China, alături de mărci precum Zeekr din portofoliul aceleiaşi companii, pentru a fi produse tot acolo. E adevărat că Volvo a fost probabil somat încă de anul trecut în Europa să-şi reconfigureze planurile, întrucât încă în toamna-iarna anului 2023 a anunţat că va mări producţia de electrice pe continent. Dar acum, în contextul taxelor aprobate în SUA şi aşteptate în UE, Volvo îşi accelerează şi intensifică aceste planuri, mutând producţia din China în Europa şi SUA.
În cazul SUA, Volvo are o fabrică din 2018 acolo, în Charleston, Carolina de Sud, care funcţiona la turaţii mici, producând sedanul S60, acesta prinzând o popularitate mai importantă abia în acest an. Acum, însă, aceeaşi fabrică din SUA a început a produce şi noul model electric EX90, un succesor moral al lui XC90, dar cu propulsie electrică şi produs în paralel cu acesta.
Acest model Volvo trebuia să fie pus în producţie încă la începutul anului trecut, dar în luna mai 2023 suedezii au anunţat că amână startul producţiei din cauza problemelor de soft. Acum, însă, noul EX90 a început a fi produs, în sfârşit, iar fabrica din SUA e cea care-l va produce şi astfel va evita taxele de 100% pentru maşinile electrice produse în China, plătind eventual doar 25% taxe pentru bateria sa de origine chinezească. Preţul anunţat în SUA pentru EX90 porneşte de la 76.695 dolari SUA, deci e oarecum competitiv la dimensiunile sale, datorită producţiei locale în SUA.
Foto: Asamblarea lui Volvo EX90 în SUA

Fabrica Volvo care asamblează modelul EX90 în SUA, însă, pare să aibă încă o linie de asamblare cu mult mai multă muncă manuală decât cele din China, unde muncitorii încă strâng şi montează manual o mulţime de detalii, iar în interior maşinii lucrează aşezaţi pe scăunele mici, într-o soluţie ce pare a fi mai degrabă ceva temporar la primele exemplare ale noului model.
Ei bine, şi Europa va vedea o creştere a producţiei de maşini electrice Volvo. Compania deja produce modelele electrice C40 şi XC40 în Ghent, Belgia, iar anul 2023 a arătat deja că 44,5% din maşinile fabricate aici au fost pur electrice, cu baterii, cea mai mare parte fiind cumpărată în UE. Prin urmare, Volvo nu putea să neglijeze piaţa europeană, cu vânzări atât de impotante pentru maşinile electrice.
Acum şi Volvo EX30 va ajunge în producţie la aceeaşi fabrică. Iniţial, în toamna anului trecut, Volvo menţiona despre asemenea planuri tocmai din 2025, însă o trata ca pe o capacitate suplimentară de producţie, esenţialul rămânând a fi produs în China. Chiar şi exemplarele vândute acum în ţările UE sunt fabricate în China.
Noile taxe aşteptate, însă, vor accelera momentul plasării în producţie a lui EX30 în Belgia, şi exisă şanse ca aici să fie produse practic toate maşinile necesare pieţei UE, importurile din China fiind necesare mai mult în perioada iniţială, apoi ele urmând să se reducă semnificativ.
Mai mult ca atât, pe măsură ce modelele din pleiada veche, precum C40 şi XC40, vor ieşi din producţia, fabrica din Ghent ar putea prelua şi o mare parte din producţia lui EX90. Şi deja e clar că şi Polestar va avea nevoie să-şi identifice capacităţi de producţie în Europa, în SUA ele fiind deja planificate. Pentru UE, Polestar ar putea produce fie tot în Belgia, fie în Suedia.
Prin urmare, oricât de mult ar fi criticate noile taxe, e clar că acestea au remodelat deja consistent planurile multor producători, iar Volvo, cu o prezenţă atât de mult axată spre China, nu putea să nu ia decizii radicale, pentru a-şi păstra cea mai importantă piaţă a sa, cea a Uniunii Europene.
1
1,114
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!