Belgienii au inaugurat prima staţie din lume situată în largul mării pentru încărcarea navelor electrice, energia venind direct de la turbinele eoliene din preajmă

23 Iulie 2024, 22:15
Redacţia PiataAuto.md
Inginerii companiei belgiene Parkwind au construit şi inaugurat prima staţie din lume situată în largul mării pentru încărcarea navelor electrice, iar electricitatea vine direct de la turbinele eoliene din preajmă. Staţia e localizată în aria parcului eolian maritim Nobelwind, la 47 km de coasta belgiană, în Marea Nordului.
Foto: Localizarea primei staţii de încărcare, printre parcurile eoliene actuale

Nevoia pentru o asemenea staţie de încărcare în larg e dictată de dorinţa companiilor ce asigură mentenanţa turbinelor eoliene de a opera nave electrice, pentru că asta le-ar permite să aibă un impact de CO2 dus spre zero, iar acest impact ar înclina şi balanţa operatorilor de parcuri eoliene spre cifre mai mici, aceştia putând beneficia astfel de bonusuri pentru standarde înalte de operare.
În luna noiembrie a anului trecut scriam şi despre faptul că olandezii de la Damen au creat şi prima navă electrică din lume concepută special pentru mentenanţă turbinelor eoliene, iar acea navă avea deja idee că va fi încărcată în larg, cât timp echipajul munceşte la mentenanţa unui parc. Exact o asemenea staţie, pentru un asemenea scop, au şi construit acum cei de la Parkwind.
Foto: Designul navei electrice Damen

Noua staţie de încărcare a fost dezvoltată împreună cu compania britanică MJR şi are un sistem de conectare automată a portului de încărcare a navelor electrice. Navele de acest tip au de obicei şi mici motoare cu elice transversale, care le asigură stabilitatea activă în timpul cât stau ancorate la un asemenea parc eolian, iar staţia e programată să permită navei să-şi opereze aceste motoare de stabilizate cât timp stă la priză.
Înainte de inaugurare, sistemul a fost testat în multiple condiţii, inclusiv de vreme rea, şi a indicat o rată de funcţionare de 100%, fără rateuri. Iar staţia de încărcare are o conexiune la un modul din reţeaua electrică a parcului eolian, putând prelua direct electricitate fără a produce dezechilibre majore pentru parcul eolian şi pentru puterea transmisă pe ţărm.
Parcul maritim Noblewind, unde a localizată această primă staţie de încărcare, a fost inaugurat în 2017, şi ar 50 de turbine, care produc împreună 165 MW, fiecare turbină având 3,3 MW putere. În parametrii zilelor noastre, o putere de 3,3 MW pentru o turbină eoliană maritimă e derizoriu de mică, dar asta nu face decât să arate evoluţia majoră pe care au avut-o turbinele eoliene maritime, de la 3,3 MW pentru un parc inaugurat în 2017 până la turbine de 15-16 MW azi, iar în China deja şi 18 MW, cu anunţarea uneia de 22 MW.
Noua staţie de încărcare poate asigura două tipuri de conexiuni folosite mai des în prezent, cu putere livrată fie de 2 MW, fie de 8 MW. Astfel, cota de putere e semnificativă dacă o raportăm la puterea de 3,3 MW a fiecărei turbine.
Aici vor putea încărca atât navele pur electrice cu baterii, cât şi cele care au autonomie electrică deţin generatoare diesel de rezervă şi care-şi vor minimiza emisiile prin evitarea necesităţii de a porni generatoarele.
Teoretic, noua staţie electrică ar putea încărca şi nave de orice alt tip care ar trece pe aici, doar că deocamdată nu există nave electrice care să navigheze pe aceste rute în regim normal. Însă cei de la Parkwind au prins gustul acestei idei de staţii de încărcare pe mare şi spun că ar putea să construiască mai multe asemenea staţii în următorii ani, formând bazele unei viitoare reţele.
0
11,227
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!