Prima navă transportatoare de containere din lume, care va folosi amoniac drept combustibil, e concepută în Norvegia şi a început a fi construită la un şantier naval din China

20 Iulie 2024, 18:22
Redacţia PiataAuto.md
În ultimii doi ani se vorbeşte foarte des despre trecerea industriei de transporturi maritime la folosirea amoniacului drept combustibil, iar evoluţia în aceşti doi ani a fost una rapidă şi interesantă, de la formarea unei asociaţii din această industrie, care să pregătească cadrul legal şi infrastructura, până la dezvoltarea şi lansarea de către ingineri a primelor motoare navale care pot funcţiona cu amoniac. Acum Norvegia, o ţară cu una din cele mai mari flote de nave comerciale din lume, a contractat şi construcţia primei nave transportatoare de containere din lume, care să folosească amoniacul drept combustibil pentru propulsie, fără a emite CO2 de la procesul de combustie. Noua navă va avea numele de Yara Eyde şi va aparţine gigantului industrial Yara, acelaşi care a comandat anterior şi construcţia primei nave electrice din lume conduse autonom, Yara Birkeland, care a fost construită în România şi echipată cu tehnologii în Norvegia. De această dată, noua navă cu amoniac va fi construită la un şantier naval din China.
În primăvara anului 2022, scriam că industria transporturilor maritime vede amoniacul drept cea mai viabilă soluţie de excludere a CO2-ului din emisiile motoarelor, întrucât propulsia electrică cu baterii nu fezabilă deocamdată la distanţe atât de lungi, iar hidrogenul necesită fie volume foarte mari de stocare, fie temperaturi foarte joase pentru a-l stoca lichid. Amoniacul, însă, cu formula NH3, e mult mai uşor de stocat şi pate fi produs relativ uşor din hidrogen şi azotul din aer. Dacă hidrogenul e produs din energie regenerabilă, atunci şi amoniacul final va fi unul verde, şi nu va genera CO2 în producţia lui.
În iulie 2023, MAN Energy Solutions prezenta primul motor naval din lume, în doi timpi, care era pregătit să funcţioneze cu amoniac. Pe atunci motorul era analizat şi de cercetători şi profesori universitari, care îşi făceau griji de procesul de combustie al amoniacului, pentru ca emisiile din motor să nu lase amoniac nears toxic şi să nu formeze oxizi de azot. Problema e că amoniacul are nevoie de o temperatură de combustie de 630 grade Celsius pentru a evita aceste efecte adverse, de 3 ori mai mare decât la diesel. Iar motoare trebuie să asigure condiţii perfecte de combustie, pentru a fi ecologice cu adevărat.
Foto: Motorul MAN 4T50ME-X, cu amoniac, primul de acest fel din lume

În noiembrie 2023 şi finlandezii de la Wartsila au anunţat primul motor naval din lume în patru timpi, care foloseşte amoniac în combustie. Peste doar o lună, în decembrie 2023, Wartsila mai anunţat lansarea a încă 4 motoare navale noi cu amoniac.
Între timp, în iulie 2024, China a anunţat demararea construcţiei celei mai mari fabrici din lume pe producţie a hidrogenului, unde hidrogenul produs va fi folosit ca materie primă pentru producţia de amoniac şi parţial metanol, cu ideea ca aceşti combustibil să ajungă în transportul naval din întreaga lume. Acea fabrică urmează să producă 600.000 tone de amoniac verde anual, din energie regenerabilă!
Şi imediat după acea ştire despre fabrica din China scriam şi despre prima alimentare din lume cu amoniac între două nave în largul mării, ca un exerciţiu de pregătire a industriei maritime de trecerea la acest combustibil.
Iar acum această trecere începe să se materializeze, or, astăzi vorbim despre nava Yara Eyde ca despre prima navă din lume transportatoare de containere, care va folosi amoniacul în propulsie. Noua navă va avea o capacitate de 1.400 TEU, deci de 1.400 de unităţi echivalente cu un container standard. Nu e cea mai mare navă transportatoare de containere din lume, pentru că acele nave ajung deja la peste 24.000 TEU, dar e de 12 ori mai mare decât nava electrică transportatoare de containere Yara Birkeland.
Noua navă Yara Eyde va naviga pe o rută între fabrica Yara din Porsgrunn, Norvegia, şi porturile de lângă Bremen şi Hamburg din Germania. E o distanţă de aproximativ 375 mile nautice, echivalentul a circa 700 km, şi deja mult mai mult decât cei sub 20 km pe care-i navighează nava electrică Yara Birkeland. Cei 700 km vor fi navigaţi cam 2 zile într-o direcţie, însă cu amoniacul drept combustibil nu mai există limitările de baterii. Dimensiunea navei de acum e mai degrabă un exerciţiu de a testa în viaţa reală amoniacul în acest domeniu, pentru a-l putea răspândi rapid în toate tipurile şi dimensiunile de nave dorite.
Yara, apropo, e un producător de fertilizatori agricoli, unul din cei mai mari din lume, aşa că aceştia operează cu azotul şi cu producţia de amoniac ca materie primă pentru fertilizatorii finali. Iar de ceva timp cei de la Yara şi-au luat şi angajamentul de a capta 95% din emisiile CO2 din procesele lor industriale, investind chiar şi într-o direcţie nouă care va produce amoniac verde cu zero CO2 în procesul de fabricare.
Deocamdată nu e cunoscut ce motor sau motoare vor echipa noua navă transportatoare de containere cu amoniac. Dar opţiunea nu e foarte mare, aşa că aproape sigur vom vedea fie un motor MAN în doi timpi, fie unul din cele 5 motoare Wartsila în 4 timpi. Logica mecanică ne spune că la un transportator de containere de talie medie şi mare e mai probabil să se aleagă motorul MAN în doi timpi, însă Wartsila e o companie scandinavă, iar norvegienii ar putea alege şi din motive de susţinere reciprocă a industriilor între ţări mai apropiate.
Cert e că industria transportatoarelor navale a luat-o ferm deja pe calea implementării amoniacului drept combustibil. Iar miza e uriaşă, întrucât emisiile din acest domeniu sunt uriaşe, de peste 700 milioane de tone de CO2 anual. Iar aceste cifre uriaşe pot scădea semnificativ cu fiecare nouă navă uriaşă trecută la propulsia pe amoniac.
0
12,133
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!