Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Inginerii Porsche lucrează la un nou motor cu combustie în şase timpi, care e bizar şi genial în acelaşi timp

18 Septembrie 2024 - 19:10
Redacţia PiataAuto.md
Chiar dacă au creat de curând primul 911 cu motorizare hibridă, inginerii Porsche sunt printre cei ce fac cele mai mari eforturi de a salva motoarele cu combustie cel puţin în nişa maşinilor performante şi conduse din pasiune. Acum cei de la Porsche au publicat informaţii deosebit de curioase despre un nou motor cu combustie, în şase timpi, la care lucrează inginerii companiei.
Cu toţii ştim despre motoarele cu combustie în doi timpi, mai simple, şi despre cele în patru timpi, aproape universale în lumea auto. Ce faze noi în ciclul unui motor ar putea exista, deci, pentru a creşte numărul acestor de la 4 la 6?
Un motor normal în 4 timpi are 4 faze în ciclul de funcţionare al fiecărui cilindru — admisie, compresie, combustie şi evacuare. Ceea ce vor să facă inginerii Porsche e să adauge încă o fază de compresie şi încă una de combustie în acest ciclu.
Astfel, cei 6 timpi ar însemna o succesiune de 6 faze de funcţionare în ciclul noului motor Porsche — admisie, compresie, combustie, compresie, combustie şi evacuare. Putem observa că în mijloc fazele de compresie şi combustie se repetă şi e nevoie cu siguranţă de o explicaţie pentru a înţelege cum ar fi posibil una ca asta.
Ca să se obţină acest efect, inginerii Porsche au proiectat un arbor cotit special, care se învârt având două cercuri concentrice. Biela e la conectată la unul din aceste cercuri, pe o roată dinţată, şi când cercul e învârtit în poziţie inversă, biela ajunge mai jos, având astfel un alt punct de start şi de final pentru cursa pistonului în cilindru. Astfel, pistonul va ava o poziţie zero diferită în primul moment a combustiei şi va ajunge într-un alt punct, decât poziţiile similare în următoarele faze de combustie.
Foto: Schiţa de funcţionare a motorului Porsche în şase timpi

Conform proiectului prezentat, amestecul de aer şi combustibil ar urma să ardă parţial în primul eveniment de combustie, iar ulterior, datorită compresiei mai puternice, ar urma să aibă loc un nou eveniment de combustie cu acelaşi amestec, după care acesta va fi evacuat.
Prin dubla combustie a aceluiaşi amestec se va obţine arderea completă a vaporilor, inclusiv favorizată de schimbarea compresiei, iar randamentul final ar trebui să fie mult mai mare, trecând teoretic de 50%. Calculele teoretice arată că ar fi posibil de depăşit şi 60%, dar aceste cifre urmează a fi verificate în teste practice. Dacă ceea ce se pretinde acum se va adeveri, acest motor ar fi genial prin faptul că ar permite depăşirea limitei fizice a randamentului motoarelor actuale în 4 timpi, unde fiecare cilindru poate produce randament doar la fiecare a doua mişcare în jos.
Desigur, un asemenea motor ar fi mult mai complex, dar inginerii Porsche consideră că la final acest nou motor, cu un randament net superior, ar putea fi soluţia pentru a lungi viaţa motoarelor cu combustie, întrucât are şanse să livreze o putere mult mai mare din carburantul consumat şi cilindreea utilizată.
Deocamdată, toate aceste informaţii se conţin mai mult în documentele de patentare şi inginerii mai au încă mult de muncă în testări şi perfecţionări, dar, dacă motorul se va dovedi viabil, s-ar putea să asistăm în următorii ani la un nou motor cu combustie, în 6 timpi, care va şi suna cu siguranţă diferit.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter