Care e modelul Dvs. preferat din întreaga familie M? îl întrebam acum un an şi jumătate pe Dr. Kay Segler, şeful diviziei M al celor de la BMW, până acum câteva luni. M3, îmi spuse. De ce?, îl întreb. Pentru că e cel mai compact, iar o la maşină compactă e mai simplu să găseşti echilibru ingineresc perfect, astfel încât maşina să aibă un comportament fantastic de precis.
Între timp Kay Segler şi echipa sa au transpus în viaţă visul suprem, de a pune litera M pe un model şi mai compact decât Seria 3. Da, e vorba de Seria 1 Coupe mai compactă decât Seria 3 şi deci, după teoria lui Segler, mai compatibilă de echilibrul ingineresc perfect.
Chiar Segler vorbea în filmele de teasing, înainte de apariţia modelului, despre un model adus până la absolutul ingineriei. Iar atunci când un doctor în inginerie atât de experimentat vorbeşte cu atâta pasiune despre noua sa creaţie, fanii au un nou motiv de bucurie. Pentru că, cel mai probabil, vorbim de un model în care inginerii au avut cel mai greu cuvânt de spus, şi mai puţin cei de la design sau marketing... Un deliciu mecanic, în alte cuvinte...
Performanţă brută
Suntem în Munchen, patria BMW-ului, şi primim cheile de la noua bestie. O primă pornire a motorului relevă un zgomot brut, nefiltrat şi neîmblânzit al motorului. Cei şase cilindri în linie abia aşteaptă să-şi dezlănţuie potenţialul...
O scurtă privire în fişa tehnică a noului Seria 1 M Coupe denotă o aprigă predilecţie spre performanţa brută. BMW Seria 1 M Coupe vine doar cu o transmisie manuală în 6 rapoarte, care transmite roţilor din spate puterea motorului fără vreo intervenţie electronică şi fără vreo convertire a cuplului. În condus, transmiterea brută a puterii către roţi se simte imediat. Ambreiajul cutiei de viteze este unul dur, care acţionează fără menajamente. La fiecare eliberare bruscă a pedalei de ambreiaj se simţe blocajul mecanic şi forţa propulsorului, dezlănţuită din nou asupra roţior. Maşina nu încearcă să-ţi corecteze erorile de operare în condus, pentru că presupune că ai trecut demult de faza în care mai faci erori. Nu încearcă să te izoleze de funcţionarea componentelor sale mecanice, ci te conectează direct la ele.
La apăsarea plină a pedalei de acceleraţie, 340 cai-putere să dezlănţuie. Un cuplu maxim de 500 Nm poate fi disponibil oriunde între 1,500 şi 4,500 rpm. BMW Seria 1 M Coupe are nevoie de doar 4.9 secunde pentru a atinge 100 km/h. Mai mult ca atât, acceleraţia de la 0 la 200 km/h durează doar 17.3 secunde. Acceleraţiile intense se traduc instantaneu printr-o uşoară derapare a punţii spate, chiar dacă de afli în treapta 1, 2, 3 sau chiar 4! Dacă te duce capul să deconectezi ESP-ul, atunci îţi asumi riscul de a obţine derapaje chiar şi în linie dreaptă. Partea bună a acestor zvâcniri de putere este echilibrul perfect al maşinii, care permite imediat corectarea devierilor de la traiectorie, iar într-un final exploziile de putere ale punţii spate nu fac decât să sporească imensa plăcere de condus.
Abordarea virajelor este un deliciu la volanul lui 1 M Coupe. E greu să te gândeşti la un model care ar avea o direcţie mai precisă, iar datorită echilibrării perfecte a maşinii, fiecare viraj îţi deschide în faţă două opţiuni. Fie virezi precis şi rapid, pe traiectoria exactă a drumului, fie arunci maşina într-un derapaj controlat şi abordezi virajul într-un mod mai antrenant. Ultima opţiune îţi aminteşte de ce conduci un M, cu siguranţă, însă presupune mult mai multă dexteritate şi capacităţi de şofat, iar drumurile publice nu sunt tocmai terenul potrivit pentru astfel de manevre.
Totuşi, BMW Seria 1 M Coupe nu este o maşină dezvoltată exclusiv pentru circuit, care ar părea un animal evadat de la zoo atunci când ar merge pe drumurile obişnuite. Nu, BMW Seria 1 M Coupe aduce excelenţa inginerească şi performanţa brută în condiţiile cotidiene şi se simte în apele sale atât pe traseele extraurbane pline de viraje, cât şi pe autostrăzile germane fără limită de viteză...
Viteză
Suntem pe o astfel de autostradă, cu 3 benzi pe un singur sens si trafic destul de lejer. E tabloul perfect pentru o dezlănţuire a performanţelor lui BMW 1 M Coupe în linie dreaptă. Prindem cu uşurinţă 170 km/h, schimbăm a şasea treaptă şi accelerăm din plin în continuare. Puterea imensă e suficientă să te lipească de scaun, chiar şi la o astfel de viteză, şi în curând vitezometrul indică 230 km/h. M-ul nu se opreşte aici însă. Chiar dacă vorbim de o maşină de dimensiuni compacte, care aleargă cu o viteză curajoasă, volanul îţi inspiră în continuare senzaţia echilibrului perfect şi al controlului deplin. Kitul aerodinamic îşi face efectul menţinând buna aderenţă a maşinii iar noi accelerăm în continuare şi în curând atingem 250 km/h. Se va opri acul vitezometrului la limita electronică de 250 la oră, pe care o are, în mod normal, un asemenea model?
Nu, nu s-a oprit, şi bănuiesc că maşina destinată testului drive a venit cu un deliciu surpriză, prin limita electronică dezactivată. Am urcat la 265 km/h, până în momentul în care traficul din faţă ne-a forţat să reducem semnificativ viteza. Dar, la o asemenea viteză se poate spune că şasiul noului 1 M Coupe este cu adevărat echilibrat până la absolut şi rămâne perfect controlabil până la viteza maximă pe care o poate atinge.
Iar pornirile de pe loc seamănă cu erupţia unui vulcan. Mai ales dacă presezi butonul M de pe volan. În acel moment ai forţa maximă a motorului, pregătită să intervină imediat. Accelerezi cu maximă intensitate, iar în regimul M puntea din spate are o şi mai mare poftă de a te arunca în derapaje. În aceste momente, manevrarea volanului nu se reducere doar la susţinerea lui, ci la controlarea continuă a dezlănţuirilor de forţă a punţii spate. E un joc al performanţei brute şi vii, e o maşină care te provoacă la tot ce poţi...
BMW Seria 1 M Coupe drive test PiataAuto.md - scurt material video.
O maşină pentru cunoscători
Spre deosebire de alte maşini performante, cumpărate de multe ori ca accesoriu monden, BMW Seria 1 M Coupe nu este o maşină cu care să-ţi faci remarcată situaţia financiară excelentă la ieşirile de seară în cluburile de moft. Seria 1 M Coupe nu oferă nici măcar o transmisie automată, iar potenţialul său de performanţă te poate ucide dacă nu îl iei în serios. Nu, BMW Seria 1 M Coupe nu este o maşină potrivită pentru exhibiţionişti superficiali.
Este BMW-ul în vinele căruia curge cel mai pur sânge al performanţei. Este modelul fanilor adevăraţi BMW, care preţuiesc tot ce are BMW mai bun inginerie strălucită, performanţă pură şi echilibru perfect. Şi este deja un BMW de colecţie. Doar 1,000 de exemplare vor fi produse în total. Şi toate au fost deja vândute... Peste 10 sau 20 de ani, ăsta va fi unul din cele mai elogiate modele ale mărcii bavareze. Peste 10 sau 20 de ani, copiii noştri ne vor întreba dacă ne amintim de momentul în care apăruse un asemenea model BMW! O maşină absolut fenomenală, în care ingineria a prevalat peste studiile de marketing şi limitările de costuri de producţie.
Genial, BMW!
Date tehnice:
|
BMW Seria 1 M Coupe |
Dimensiuni |
Lungime |
4,380 mm |
Lăţime |
1,803 mm |
Înălţime |
1,420 mm |
Ampatament |
2,660 mm |
Ecartament faţă/spate |
1,541 mm |
Dimensiuni anvelope faţă/spate |
245/35R19 93Y / 265/35R19 98Y |
Discuri frână, faţă/spate |
360x30 mm / 350x24 mm (ventilate şi perforate pe ambele punţi) |
Volum portbagaj |
370 litri |
Motor |
Tip motor |
benzină, turboaspirat, M TwinPower Turbo |
Capacitate cilindrică |
2,979 cm cubi |
Număr cilindri şi amplasament |
6, în linie |
Putere maximă |
340 CP la 5,900 rpm |
Cuplu maxim |
450 + 50 Nm (cu overboost) la 1,500-5,000 rpm |
Rată compresie |
10.2 |
Transmisie |
manuală, 6 rapoarte |
Performanţe |
Acceleraţie 0-100 km/h |
4.9 sec |
Viteză maximă |
250 km/h (limitată electronic) |
Consum şi emisii |
Consum urban |
13.6 litri/100 km |
Consum extra-urban |
7.3 litri/100 km |
Consum mixt |
9.6 litri/100 km |
Emisii CO2 |
224 g/km |