Porsche Cayenne Turbo, cu tuning de la TECHART
14 Septembrie 2013
Cumpărătorii unui Porsche au la îndemână sute de opţiuni pentru a-şi personaliza maşina, atunci când merg la un distribuitor şi-şi configurează visul – pentru că asta e Porsche, un vis împlinit. Dar totuşi, mai ales cei care nu se află la primul Porsche din biografia lor, mai încearcă şi terenul atelierelor iscusite de tuning, care pot oferi reinterpretări diferite, de multe ori foarte valoroase, ale modelelor
originale. Şi dacă e să întrebăm orice pasionat înflăcărat al mărcii Porsche, care ar fi cel mai apreciat atelier de tuning Porsche din lume, vom auzi un răspuns cert: TECHART.

TECHART e apreciat pentru câteva lucruri esenţiale, dar în primul rând pentru că nu-şi bate joc de modelele
Porsche, transformându-le în nişte urâţenii hidoase, unicul scop al cărora e impresionarea unor smintiţi cu aere. Nu, TECHART nu face asta, ci mizează pe un tuning inspirat, de cele mai multe ori discret, şi întotdeauna armonizat cu designul original al modelului tunat. De asta, probabil, TECHART vinde încă
foarte puţin prin ţările Orientului
Mijlociu sau Rusia, iar principalele
pieţe sunt... Germania şi Elveţia. Vă
vine să credeţi? Un atelier de tuning
care vinde bine în Elveţia?...

Chiar şi cele mai exhibiţioniste
interpretări de tuning ale celor de la
TECHART păstrează o doză gene-
roasă de bun simţ. Ceea ce avem noi
astăzi la test e anume una din aceste
extreme exhibiţioniste marca
TECHART. E cea mai agresivă
interpretare posibilă a atelierului
german de tuning, fără să
alunece în burlesc şi grotesc.
E un Porsche Cayenne
Turbo de un
galben
strident,
tunat până la o putere aproape
incredibilă pentru un SUV – 660 cai-
putere! Pentru a testa acest bolid
imens, redacţia PiataAuto.md a mers
în Germania, la sediul TECHART.

Să începem cu designul, cel menit să
împresioneze în primul rând la o
maşină cu tuning. Cayenne Turbo e
prin definiţie un model agresiv chiar şi
atunci când iese de pe poarta uzinei
producătoare, dar cei de la TECHART
i-au conferit maşinii o combinaţie de
culori stridentă, de galben intens şi
negru lucios, care să-i asigure doza
necesară de discreţie pentru a dilua
din exhibiţionismul galbenului ţipător.
Toate prizele de aer sunt vopsite în
negru, iar blocurile optice au primit
fundal negru. Zona inferioară a
oglinzilor retrovizoare şi conturul
spaţiilor vitrate – au fost vopsite de
asemenea în negru lucios. Cayenne
Turbo a mai primit o nouă capotă cu
branhii pe lateral, care să ajute
imensul motor V8 de 4.8 litri de sub
capotă să respire mai bine. Aţi ghicit,
şi acestea sunt de culoare neagră!
Bara de protecţie faţă a primit un
spoiler agresiv în zona inferioară, dar
şi noi seturi de LED-uri, din nou cu
fundal negru. Nici jantele imense de
culoare neagră nu pot trece neobser-
vate. Acestea măsoară 23 de inch şi
vin din cea mai fascinantă serie a
celor de la TECHART, care poartă
numele Formula GTS. Contrastul
jantelor imense este asigurat de
conturul argintiu, dar şi de etrierele
imense ale frânelor, vopsite în acelaşi
galben strident, cu emblema
TECHART pe ele.
Posteriorul maşinii a primit un spoiler
imens în partea superioară, iar hayonul
a primit un kit cu spoiler în zona
mediană. Acelaşi kit ascunde o parte
din blocurile optice, făcându-le să pară
că au o altă formă. În partea inferioară
SUV-ul a primit un kit aerodinamic şi
noi guri de evacuare – de culoare
neagră, evident. Şi barele de
pavilion sunt negre.
Agresivitatea maşinii mai este accentuată de inserţii la aripi, care le fac să pară mai evazate, dar şi de inserţii la praguri. Deci, arată cu adevărat agresiv un Porsche Cayenne Turbo cu tuning de la TECHART? Da, dar, din fericire, agresivitatea este bine dozată şi stinsă cu detalii de
contrast, astfel încât
tabloul general rămâne a fi civilizat.

Contrastul dintre galben şi negru este ceva mai temperat la interior, unde culoarea de fundal e griul natural al
tapiţeriei originale din piele. Galbenul şi negrul au aici rol de condimente, pentru că altfel interiorul ar fi obositor. Cel mai savuros condiment e chiar în faţa da, după volan – cele cinci cadrane de bord au primit fundal
galben. Aparent e doar un mic detaliu,
dar arată bestial de bine! Renumita
busolă de pe centrul planşei de bord
a oricărui Cayenne a primit de
asemenea un fundal galben. Din nou
un detaliu superb de bine ales şi
încadrat în tabloul complet. La fel de
discretă, dar potrivită, pare şi aţa
contrastantă, galbenă, cu care a
fost recusută tapiţeria bordului şi a scaunelor. Nu pot să nu remarc calitatea excelentă a fiecărei cusături, or TECHART s-a mândrit întotdeauna cu interioare calitative şi acest atribut
îmi este confirmat de interiorul acestui Cayenne Turbo. Galbene sunt şi inserţiile ceva mai masive de pe panourile interioare ale uşilor şi de pe consola centrală, însă aceste detalii par a fi un pic prea stridente.
În rolul picăturilor de culoare neagră vin inserţiile de fibră de carbon. Şi avem de-a face cu fibră de carbon de adevărată, nu cu imitaţii ruşinoase. Şi în fine, pedalele primesc inserţii metalice, iar bancheta spate a fost reconfigurată pentru a primi două scaune individualizate şi un frigider între ele. Adio 5 locuri, deci, SUV-ul are acum doar patru locuri, care emană atmosfera performanţei nebune.
Însă performanţa nebună se face mult mai vizibilă atunci când deschidem capota. Cei de la TECHART au instalat o nouă zonă de acoperire a propulsorului, înţesată cu fibră de carbon. Fibra de carbon abundă cu adevărat în compartimentul motor, întrucât şi întreaga capotă e acoperită pe interior cu fibră de carbon! E clar, maşina asta e făcută pentru cei cărora deschiderea capotei şi admirarea motorului le face plăcere!

Şi totuşi, deşi TECHART Cayenne Turbo arată bestial de agresiv, asta nu prea înseamnă mare lucru dacă nu e susţinut şi de o performanţă pe măsură. Că nu în zadar fişa tehnică se laudă cu o putere nebună de 660 CP şi un cuplu maxim de 880 Nm! Dacă stau bine să mă gândesc, nici cele
mai puternice SUV-uri de serie de pe piaţă nu prea pot concura cu puterea SUV-ului pe care îl avem noi astăzi la test! Porsche Cayenne Turbo S are 550 CP, BMW X5M are 555 CP sub capotă, Mercedes-Benz ML 63 AMG Performance Package dispune de un potenţial de 557 CP, Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged vine cu
510 CP, ca să nu mai vorbim
de Jeep Grand Cherokee SRT8, care
dispune de „doar” 470 CP... Se pare
că o cifră de 660 CP ar trebui să ne
impresioneze azi de-a binelea!

Şi cum ar putea să nu te impresioneze dihania asta de SUV, dacă face sprintul până la 100 km/h în doar
4.2 secunde, iar până la 200 km/h în 15 secunde, lipindu-te în scaun asemeni unui cosmonaut într-o rachetă hotărâtă să atingă prima viteză cosmică...
Şasiul original excelent al lui Porsche Cayenne îl face capabil să menajeze cei 660 cai-putere cu o lejeritate de care nici multe ale coupe-uri sportive n-ar fi în stare. În plină acceleraţie nebună, maşina rămâne a fi lejeră în
condus, cu un volan extrem de informativ şi cu o aderenţă aproape incredibilă. Ţi-ai fi imaginat că, odată ce puterea motorului a fost crescută radical, maşina nu va oferi decât un exces inutil de forţă, pe care nu va fi capabilă să îl transpună eficient pe asfalt, dar nu este aşa – filosofia de „overengineering” a celor de la Porsche i-a garantat lui Cayenne Turbo o capacitate de a ţine în frâu
chiar şi o putere inexistentă astăzi în rândul celor mai puternice SUV-uri din lume!

Şi ai putea continua acceleraţia nebună urcând în plăcere şi senzaţii, dar marea surpriză vine atunci când frânezi ceva mai în forţă. Anume atunci îţi aminteşti, brusc, că nu eşti la
volanul unui supercar uşor şi
agil, ci te afli într-o maşină de
2 tone, pe care legile fizicii o
împiedică să oprească la fel de lejer
precum a accelerat. Frânele maşinii
sunt standard şi nu sunt rele deloc,
dar după nebunia cu care te împing în
scaun cei 660 de cai-putere, te
aştepţi să opreşti cu aceeaşi
demenţă aproape fantastică, şi când
colo descoperi că maşina frânează
mult mai tradiţional, iar dacă o
supraestimezi, s-ar putea să ieşi în
decor repede de tot... E clar, maşina
asta accelerează ca un supercar,
dar frânează tot ca un SUV.
Şi totuşi, odată ce prinzi ideea cu ritmul în care poţi decelera şi înveţi să apeşi pedala de frână cu precauţie, te poţi bucura mai mult de performanţele bolidului. Orice apăsare în forţă a
pedalei de acceleraţie se traduce instantaneu într-o urcare rapidă în turaţii a motorului, cu un răsunet bestial ca bonus, care inundă tot decorul din jur. Puterea crescută cu 160 CP faţă de performanţa standard a motorului nu i-a sporit, deci, turbolag-ul, ci l-a lăsat la fel de neglijabil cât
să-ţi poată da fiori fără întârziere. Şi asta chiar dacă cei de la TECHART i-au montat lui Cayenne Turbo două turbine noi mai mari. Dar trebuie să mai ştiţi ceva despre modificările la motoare ale celor de la TECHART din ultima vreme – întreg surplusul ăsta de putere e disponibil la întregul său potenţial doar atunci când se apasă
butonul Sport pe consola centrală. În regim obişnuit, puterea livrată va fi comparabilă cu cea a unui Cayenne Turbo obişnuit. Noi, însă, l-a condus în mare parte în regim Sport, că asta am venit să facem în Germania, să-i descoperim întregul potenţial al lui TECHART Cayenne Turbo!
Conducem zeci
de kilometri pe trasee
pline de curbe din Germania şi ne
convingem că esenţa întregului potenţial al bolidului ăsta vine de la şasiu. Şasiul lui Porsche Cayenne
original e mult mai capabil să absoarbă denivelările de asfalt, sau textura imperfectă a acestuia, spre deosebire de multe dintre super-SUV-urile concurente, care mizează pe o
rigiditate maximă a şasiului. Din fericire, versiunea tunată de TECHART a lui Cayenne Turbo rămâne capabilă să izoleze excelent textura asfaltului, asigurând un confort neaşteptat de bun la bord. Însă eşti de-a
dreptul impresionat să descoperi că un SUV care te ţine departe de rigiditatea drumului reuşeşte să intre în viraje ca o sportivă pur-sânge. Fără un şasiu genial, toată demonstraţia asta de forţă ar fi imposibilă, oricât de mult nu ar creşte puterea unui motor tunat.
Dar asta se
întâmplă şi cu
Cayennne Turbo original, deci aici
nu e neapărat meritul celor de la
TECHART, ci a inginerilor Porsche
care ştiu să proiecteze şasiuri
perfecte. Bolidul pe care îl conducem noi este ajutat să abordeze virajele doar de jantele imense de 23 de inch, instalate de TECHART. Oops!
Tot confortul ăsta a fost posibil cu jante de 23 inch? Da, e aproape de necrezut!

Şi acum la final, avem o mare dilemă. Pentru cine e potrivită maşina asta? Pentru adevăraţii cunoscători
Porsche, care
apreciază maniera de tuning a celor
de la TECHART? Nu prea, pentru că adevăraţii cunoscători Porsche optează în primul rând pentru 911, Cayman sau Boxster şi doar dacă îşi pot permite un al doilea sau al treilea Porsche în garaj s-a putea să aleagă şi un Cayenne mai practic. Ah iată,
se pare că am identificat profilul ideal al unui cumpărător de Porsche Cayenne Turbo modificat de TECHART, profil care va fi în minoritate, probabil, faţă de multe altele, dar aşa se întâmplă cu tot ce e perfect în lumea asta.

Şi totuşi, dacă ai ajuns până acolo
încât să ai deja un 911 în garaj, iar
soţia îţi tot spune că familia ta
are nevoie şi de o maşină
mai practică, în care să
încapă
măcar 3-4 oameni, atunci ăsta e
răspunsul care să-i împace pe toţi – şi
pe ea, şi pe copilul tău, eventual, dar
şi pe tine, cel de la volan,care vrea să
accelereze la fel de lipit de scaun
chiar dacă va conduce o maşină de
două tone cu tot cu
soţie, copil şi vreo două
genţi în ea!
PiataAuto.mdIlie Toma
4
7,692
GALERIE FOTO (56 IMAGINI)
COMENTARII (9)
Igor
Chişinău
la 14 Septembrie 2013 - 12:27
Dupa cum spunea si prietenul meu Jeremy Clarkson despre cayenne: "Honestly, I have seen more attractive gangrenous wounds than this. It has theappeal of a camel with gingivitis." :)))
3
1
FIFA
Chişinău
la 14 Septembrie 2013 - 16:42
prietenul nostru, apropo cine stie cin iese urmatorul sezon?

deamu citi au tunat cayenurile este...
0
0
Igor
Chişinău
la 14 Septembrie 2013 - 17:19
sh ghea Borea de la vulcanizarea de la visternicenskii matinca...
0
0
GRED
Chişinău
la 15 Septembrie 2013 - 09:05
Alta culoare nu au?
0
1
Cyber
Briceni, Moldova
la 15 Septembrie 2013 - 11:35
@CRED, te asigur ca culorile nu sunt o problema (cu bani o faci ce culoare doresti)... pentru majoritatea dintre noi singura problema e banutii ce trebuie sa-i dai pe o asa bijuterie.
2
0
Robert
Bucureşti, România
la 16 Septembrie 2013 - 18:07
URATA masiuna, orikum este un VW mai rasarit.

PS: Sa-mi fie cu iertare, dar tot mai repede as prefera Infiniti FX sau RX450H F-Sport.
3
0
Igor
Chişinău
la 16 Septembrie 2013 - 19:42
da... e urita... de fapt aici e ca si cu flomasterele
0
0
GRED
Chişinău
la 16 Septembrie 2013 - 20:12
Robert> Yaris Verso e frumoasa :)
1
1
Igor
Chişinău
la 23 Septembrie 2013 - 21:55
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VDKD3Oa-yD0#t=48
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!