Noul Opel Grandland X este cel mai mare SUV din gama actuală Opel, iar primele zvonuri menţionau că ar putea să se bată în segmentul lui Skoda Kodiaq, Renault Koleos, Nissan X-Trail şi a altor concurenţi din acest segment. În acelaşi timp, ştim că noul Grandland X este un alt rezultat al proaspătului mariaj cu francezii de la Peugeot-Citroen, fiind construit pe platforma lui Peugeot 3008, iar acel model francez e într-un alt diapazon de dimensiuni, mai compacte. Să fi crescut oare Opel Grandland X în procesul său de transformare? Să fie el cu adevărat comparabil de spaţios modelelor de mai sus, sau e totuşi un SUV de segment C, care luptă cu o altă gamă de concurenţi? Sau poate, aşa cum le place producătorilor adeseori, e undeva la mijloc între segmente, muşcând din beneficiile mai multor scări ierarhice?
Şi apoi, ştim că Grandland X nu vine cu tracţiune integrală nici măcar opţional, nici măcar în dotările de top, la fel ca şi vărul francez. Este oare, deci, noul Opel Grandland X un SUV cu adevărat?
Avem, prin urmare, o mulţime de întrebări curioase, cu care am mers la testul drive internaţional al noului Opel Grandland X. Şi, aşa cum facem cam întotdeauna la testele internaţionale, am vrut să conducem cât mai multe motorizări disponibile, pentru a testa cât mai multe ipostaze posibile ale noului model.
Gama de motoare e destul de restrânsă, însă, în momentul lansării, având un singur motor pe benzină, turboaspirat, de 1.2 litri, şi un singur motor diesel, de 1.6 litri. În curând apare şi un motor diesel de 2.0 litri, iar pe unele pieţe au şi fost deschise deja listele de comenzi. Noi, însă, nu am avut la testul internaţional decât primele două motorizări menţionate.
Ca aspect şi prezenţă, noul Opel Grandland X arată bine, fiind exact cum am fi aşteptat să arate un SUV Opel în ton cu liniile actuale de design, trasate de noua Insignia Grand Sport. Arată foarte bine proporţionat, foarte proeminent în liniile caroseriei, foarte expresiv şi foarte reprezentativ, un adevărat Opel dacă vreţi, care nu trădează originile franceze. Ba chiar am putea spune pe bună dreptate că arată mult mai bine şi mai armonizat decât 3008-ul francez.
Până şi la montanţii spate germanii au reuşit să plaseze pe noul Grandland X elementele specifice epocii actuale de design Opel, iar garda la sol a maşinii pare şi ea mai mare decât la modelul francez, făcându-l pe Grandland X să pară un SUV sadea. Cifrele gărzii la sol, însă, par mult mai moderate pe hârtie doar 123 mm în ipostaza încărcării maxime, dar asta se datorează probabil unei măsurători mult mai oneste.
Tot cifrele sunt cele care spulberă orice zvonuri de care vorbeam mai devreme. Noul Opel Grandland X are 4.48 metri lungime şi un ampatament de 2675 mm, fapt care îl distanţează cam la 20 centimetri în cazul primului parametru şi 10 centimetri în cazul celui de-al doilea faţă de SUV-ul ceh. Nu mai încape nici o îndoială, noul Opel Grandland X este un SUV de segment C şi, deci, îl vom trata ca atare, comparându-l mai degrabă cu Karoq, Tiguan şi multe alte modele. Iar dacă luăm această unitate de măsură drept reper, atunci Grandland X devine brusc un mic mai mare decât mulţi dintre concurenţi, iar de aici încolo lucrurile devin şi mai interesante.
Interior
Designul planşei de bord este din nou conform cu trend-ul dat de noua Insignia, toate formele, liniile şi toată ergonomia mustind a organizare germanică în stil Opel. Materialele de interior sunt simţitor mai bune decât la SUV-ul mai mic Crossland X. Polimerul de pe planşa de bord este unul moale la atingere, iar pe planşă există şi zone cu cusături decorative.
Modelul se simte spaţios din prima clipă la volan, doar că şi la Grandland X trebuie să fiţi conştienţi de diferenţa mare pe care o aduc scaunele obişnuite şi cele cu certificare AGR, opţionale. Cele obişnuite au suport lateral bun în faţă şi aproape nici o profilare în spate, în timp ce cele AGR vor fi cu adevărat demne de confort premium.
Pe consola centrală există o zonă masivă de piano black, material despre care noi ştim pe proprie experienţă că nu e prea practic în exploatare, dar care e un trend aproape universal în lumea auto a zilelor noastre. Butoanele de acţionare a geamurilor de pe mânerul uşii stângi formează unica zonă de călcâi a lui Ahile, fiind la fel de proaste în aspect şi senzaţii tactile ca şi la Crossland X.
Sistemul multimedia e formidabil de bun, ca şi la alte modele Opel actuale. E rapid în operare, are o logică intuitivă şi multe funcţii avansate, dar şi o calitate grafică foarte bună a afişajului.
Un fapt deosebit de curios vine de la sistemul audio. Drept sistem acustic de top figurează unul de marcă DENON. E o marcă ce-o vedem pentru prima dată în automobilele moderne, însă DENON e un nume respectat de orice pasionat de sisteme audio de multe decenii încoace, prin urmare această intrare a celor de la DENON la bordul noului Opel Grandland X e chiar lăudabilă. Iar sistemul audio sună bine, ba chiar ai impresia că cei de la DENON au vrut să ofere un pic mai mult decât ai fi aşteptat pentru a-şi câştiga şi mai multă reputaţie în lumea auto.
Cât de spaţios este noul Grandland X pe bancheta din spate? Mai spaţios decât ai fi aşteptat de la segmentul C, dar, fireşte, nu echivalează modelele de segment D, fiind şi aici poziţionat undeva la mijloc. Asta, fireşte, în avantajează din nou faţă de concurenţii săi adevăraţi, întrucât Opel Grandland X poate oferi cu adevărat confort ocupanţilor în călătorii lungi. Şi aici scaunele opţionale aduc un plus simţitor de confort, dar şi cu cele standard se poate convieţui. Modelul oferă guri de ventilare dedicate din tunelul central, încălzire a scaunelor şi chiar şi priză USB pentru cei din spate. Iar în combinaţie cu plafonul panoramic maşina se simte şi mai spaţioasă. De altfel, Grandland X este generos şi în spaţiul oferit pe înălţime şi lăţime.
Aşadar, la spaţiul interior oferit şi la poziţia mai înaltă de condus, noul Opel Grandland X se încadrează în uzanţele segmentului SUV. Şi portbagajul oferă o configuraţie generoasă şi un volum mare, de 514 litri până la linia geamurilor. Practicism de SUV veritabil, deci, pe întreaga lungime a habitaclului, de la parbriz la lunetă.
Senzaţii de condus 1.6 Diesel 120 CP Automat
Deşi germanii de la Opel au dezvoltat în ultimii ani un diesel de 1.6 litri, disponibil în mai multe versiuni de putere, noul Grandland X vine cu dieselul de origine Peugeot-Citroen, odată cu preluarea platformei tehnice. La întrebarea noastră de ce, inginerii n-au putut decât să explice că o asemenea decizie era mai raţională. Totuşi, şi dieselurile franceze au o reputaţie bună, aşa că nu putem stereotipiza această decizie ca una rea, pentru că n-avem nici un motiv real s-o facem.
Haideţi să vedem cum merge acest motor diesel de 1.6 litri, cu 120 CP. Aparent, nu sunt foarte mulţi cai-putere pentru un SUV de talia lui Opel Grandland X, însă cuplul face marea diferenţă, iar valoarea lui este de tocmai 300 Nm, oferit la 1,750 rpm. Iar acest cuplu generos se simte în condus, oferind motorului o elasticitate foarte bună. Fireşte, motorul e ajutat mult şi de cutia de viteze automată cu 6 rapoarte, şi în acest caz fiind vorba de o cutie de viteze japoneză, de la Aisin, ca şi pe Crossland X, dar şi pe multe alte mărci şi modele din lumea auto. Această cutie e prezentă şi pe Peugeot 3008 şi despre ea am avut doar cuvinte bune de zis şi la testul cu modelul francez.
Deci, cu un asemenea tandem de motor diesel şi cutie automată, noul Opel Grandland X se simte exact potrivit în dinamism şi eficienţă, fiind motorizarea cea mai recomandată pentru cei ce vor să facă o alegere raţională.
Ce ţinută de drum are noul Opel Grandland X, însă? Ei bine, aici avem o bilă albă şi una neagră. Cea neagră este şi motivul pentru care Opel Grandland nu va putea primi vreodată tracţiune integrală suspensia spate e o bară de torsiune. Din nou, ştim că e o soluţie tot mai răspândită în lumea SUV-urilor cu tracţiune faţă şi ştim că e practică din punct de vedere a configurării habitaclului în zona spate şi a costurilor, dar totuşi, atunci când ne gândim la un SUV mare în combinaţie cu o bară de torsiune relativ primitivă, pe noi încă ne mai învăluie revoltele despre direcţia în care se îndreaptă lumea auto modernă. În cazul lui Opel Grandland X, însă, producătorul cel puţin nu trişează, oferindu-vă doar această configuraţie în toate motorizările.
Rezultatul acestei arhitecturi e o ţinută de drum bună în limitele unui condus mai domol şi mai flască în cazul unui condus mai dinamic în viraje. Şi subvirarea nu întârzie să apară dacă se forţează nota, iar dacă mai ai noroc şi de vreun viraj cu asfalt văluros, puntea spate îşi va pierde destul de repede aderenţa şi va deveni săltăreaţă.
Bila albă vine de la senzaţiile din volan. Cei de la Opel au fermecat din nou deasupra casetei de direcţie şi au reuşit să-i creeze senzaţii informative şi precise, aşa cum ne-au obişnuit modelele germane din ultimul deceniu. Iar aceste senzaţii plăcute din volan te ajută mult la crearea unei plăceri generale de condus mai mari decât ar fi oferit în mod obişnuit suspensia.
La capacitatea absorbţiei, însă, suspensia stă mult mai bine decât la fratele mai mic Crossland X. Absoarbe mai lejer şi mai silenţios, chiar şi în cazul jantelor mai mari. Şi ambianţa generală a maşinii e mai silenţioasă, datorită unei izolări fonice simţitor mai bune.
Senzaţii de condus 1.2 Turbo 130 CP Manual
Aşa cum vă spuneam, în momentul apariţiei, acest motor e unicul benzinar disponibil, iar acest unic benzinar e unul în 3 cilindri. Din nou, e cam de neînţeles cum un SUV de segment C poate să ofere doar un motor de 3 cilindri la capitolul benzinei, limitând într-atât de mult alegerea, or, deşi motorul se simte plăcut, noi am prefera să avem şi opţiunea unui propulsor de 4 cilindri.
În condus, însă, motorul te lasă să uiţi că ai de-a face cu un tricilindric, ceea ce e foarte bine, zicem noi. Doar la ralanti şi la pornirile de pe loc, sau dimpotrivă, la turaţii foarte înalte, vei auzi inevitabil ritmul răguşit al unui propulsor în 3 cilindri. În rest, va funcţiona silenţios, undeva în fundal şi-l vei putea exploata ca un motor de 4 cilindri.
Şi cuplul maxim e comparabil cu cel al unui motor e 4 cilindri, ajungând la 230 Nm. Astfel, propulsorul împinge bine la turaţii un pic mai mari, iar în cazul acestui exemplar minimizarea turbolagului depinde doar de şofer, care poate cupla cutia de viteze manuală la discreţia sa. Dacă turaţiile moderate asigură elasticitate suficientă pentru un condus uzual, manevrele rapizi au cu siguranţă nevoie de turaţii mari, aşa că nu vă sfiiţi să retrogradaţi şi să ridicaţi acul turometrului.
Ţinuta de drum e similară cu cea de pe motorizarea diesel şi, deşi poate părea paradoxal, exemplarul cu motor tricilindric pe benzină nu se simte semnificativ mai uşor decât versiunea diesel. Cu aceeaşi cutie manuală diferenţa dintre ele este de doar 40-50 kilograme, ne spun datele tehnice, iar de aici şi explicaţia. Dacă nu se economiseşte prea mult la greutate, noi cu siguranţă am fi preferat să găsim aici motorul de 1.6 litri turbo al francezilor, dezvoltat cândva împreună cu bavarezii.
Şi, totuşi, motorul de trei cilindri ne-a lăsat cu gura căscată până la urmă. Ne-am obişnuit cu sunetul lui, cu elasticitatea lui, cu manevrele necesare în depăşiri, dar marea fascinaţie am avut-o atunci când am cules media de consum, de această dată pe o distanţă mult mai lungă. Dacă acelaşi motor pe mai compactul Crossland X ne indicase 7.7 litri/100 km, atunci astăzi, pe noul Opel Grandland X, motorul 1.2 Turbo cu cutie manuală ne-a permis să atingem un consum real de 5.8 litri/100 km! Uite că această cifră adevereşte rostul acestui propulsor pe un asemenea SUV, iar să ai un SUV spaţios, cu motor pe benzină, turboaspirat, care poate scoate un asemenea consum real, e ceva plăcut de tot.
Aşa că, pe final, Opel Grandland X 1.2 Turbo şi-a câştigat un loc binemeritat în recomandările pe care vi le putem face. Dacă v-aţi adaptat deja la ideea unui propulsor de 3 cilindri, atunci vi-l recomandăm, întrucât dinamismul real e comparabil cu cel al unui motor mai mare, iar consumul îi justifică cilindreea mică şi arhitectura. Aşa că e o alegere cât se poate de raţională, până la urmă.
Verdict: Opel Grandland X
Va mai dura un pic până când noul Opel Grandland X va ajunge în Moldova cam la începutul anului 2018 iar preţurile nu sunt deocamdată cunoscute. Înainte de publicarea acestui material, producătorul german ne-a informat doar despre faptul că Grandland X va primi în Moldova şi motorul pe benzină de 1.6 litri, cu 4 cilindri în linie, ceea ce este, fără îndoială, o veste bună pentru publicul autohton.
Iar acum Opel Grandland X merită un verdict. Cu Crossland X am fost îndeosebi de critici, însă Grandland X ne-a lăsat impresii mult mai bune, deşi originea tehnică vine tot de la francezi. Însă sursa, adică Peugeot 3008, a câştigat de curând titlul de automobil al anului în Europa, prin urmare, n-am greşi dacă am spune că Opel Grandland X îşi trage originile din ceea ce au mai bun astăzi francezii în gamă. Iar asta a rezultat într-un Opel plăcut, rafinat pe deasupra şi de către inginerii Opel, astfel încât la final ajungem cu un SUV care să fie şi atractiv.
Bine, aici noţiunea de SUV are şi o oarecare exagerare în ea la unele capitole, însă e foarte consistentă la altele. La design, prezenţă, spaţiu interior şi practicism noul Opel Grandland X e un SUV în toată legea. La capitolul capacităţilor de trecere e pur şi simplu un van un pic mai înălţat, care beneficiază de un sistem electronic menit să-l ajute să derapeze mai puţin pe teren alunecos, sistem de care noi n-am beneficiat pe maşinile de test. Dar mai mult de atât nu i se cuvine, ba chiar îi este contraindicat şi Grandland X nici nu pretinde a fi foarte descurcăreţ în offroad.
Dacă nici Dvs. nu sunteţi prea atraşi de escapade avansate de offroad, dacă sunteţi împăcaţi cu o arhitectură mai simplistă a suspensiei spate şi dacă şi n-aveţi nevoie de tracţiune integrală, atunci cu siguranţă noul Opel Grandland X vă va face ademenitor din ochi. Sunt, aşadar, cam mulţi de dacă pentru un SUV, însă adevărul gol-goluţ e că majoritatea viitorilor posesori de SUV-uri ar bifa pozitiv toate aceste condiţionalităţi.
Sunteţi printre ei? Vi se potriveşte un asemenea concept de SUV?