"ATV-urile grele" au eşuat la testele de siguranţă Euro NCAP
10 Iunie 2014, 12:10
Automobilele mici, care dezvoltă viteze moderate, folosind propulsoare pe benzina de la motociclete, sau motoare electrice, fac parte din categoria "ATV-urilor grele", cel puţin aşa susţin reprezentanţii Euro NCAP. Ar trebui să ne aşteptăm la rezultate bune în ceea ce priveşte siguranţa acestor vehicule care sunt situate la graniţa dintre motociclete şi automobile?
Desigur, nimeni nu se aşteaptă la o siguranţă de cinci stele, dar Euro NCAP este de părere că, chiar şi astfel de maşini micuţe ar trebui să ofere o siguranţă demnă, în cazul unei coliziuni, mai ales pentru că acestea sunt utilizate în zonele urbane, ca o alternativă la scutere, motociclete şi automobile compacte de oraş.
Marea problemă vine atunci, când aceste mijloace de transport sunt permise pe drumurile publice, dar de la ele nu se cere siguranţa automobilelor convenţionale, chiar dacă acestea "convieţuiesc" în acelaşi
mediu urban.
Recent Euro NCAP a efectuat o
serie neobişnuită de teste pentru 4 exemplare a aşa-numitor "ATV-uri grele", sau cum li se mai spune, micro-caruri, care sunt extrem de populare în Franţa şi în alte ţări europene. Deci, la teste au fost luate automobilele electrice Renault Twizy 80 şi Tazzani ZERO, modelul propulsat de un motor pe benzină Ligier IXO JS Line, precum şi micuţul golf-car electric - Club Car Villager 2+2 LSV.
Toate maşinuţele au fost testate la impact frontal la o viteză de 50 km/h şi la impact lateral, la fel la o viteză de 50 km/h. Aceste teste sunt diferite de
celea, care Euro NCAP adoptă pentru automobilele convenţionale, deci rating-ul de cinci stele nu poate fi aplicat acestor maşinuţe.
Chiar dacă unele din ele au arătat rezultate oarecum satisfăcătoare, experţii Euro NCAP sunt îngrijoraţi de faptul că toate "ATV-urile grele" nu au fost suficient de sigure, iar unele din ele nu aveau sistemele incipiente de
siguranţă, precum airbag-uri sau centuri de siguranţă corespunzătoare cerinţelor, care de ani buni se regăsesc pe automobilele convenţionale.
Doar Renault Twizy 80 a fost echipat nu numai cu centuri de siguranţă, dar şi cu un airbag pentru şofer. Cu toate acestea, structura rigidă a caroseriei, lipsită de zone de deformare, a transpus forţele cinetice asupra gâtului şi toracelui manechinului, în plus, picioarele celui din urmă s-au lovit de structura rigidă a consolei. În impactul lateral, capul şoferului s-a deplasat în afara perimetrului maşinii, ceea ce indică un risc mare într-o coliziune în lumea reală, de aceea punctajul a fost scăzut. Astfel, Twizy a adunat 6 puncte pentru impactul frontal din 16 posibile şi 7 puncte pentru impactul lateral, de asemenea, din 16 posibile.
Structura caroseriei lui Tazzani ZERO a rezistat la impact, dar spre deosebire de Twizy, caroseria căruia poate rezista la impacte mult mai severe, caroseria lui ZERO şi-a atins limita rigidităţii. La impactul frontal, în imposibilitatea de a suporta sarcina centura de siguranţă s-a rupt, ceea ce poate duce la traume grave sau chiar fatale. La impactul lateral, uşa şoferului s-a deschis, iar în combinaţie cu centura nesigură, şoferul poate fi "aruncat" din maşină într-o coliziune reală. În rezultat, acesta a obţinut 4 puncte pentru impactul frontal şi 8 puncte pentru impactul lateral.
La impactul frontal, fixatorul superior
al centurii de siguranţă din Ligier
s-a desprins, lăsând manechinul nesecurizat, care la rândul său s-a lovit de volan şi a înregistrat un risc grav al traumelor cu un rezultat fatal.

La impactul frontal caroseria din fibra de sticla şi structura interioară s-a avariat grav, iar la impactul lateral, uşa, precum şi scaunul şoferului au fost rupte de la caroserie.

Rezultat: 2 puncte pentru impactul frontal şi 7,9 puncte pentru impactul lateral.
Chiar dacă viteza maximă pe care o poate dezvolta golf-carul Club Car Villager 2+2 LSV este de 40 km/h, el a fost testat la aceeaşi viteză de 50 km/h, pentru că în lumea reală, un alt automobil îl poate tampona cu o viteză de 50 km/h. Structura şubredă a caroseriei s-a deformat extrem de mult la impactul frontal, iar coloana de direcţie sa mutat în interior aproape cu jumătate de metru, ceea ce poate fi fatal într-un accident real. În ciuda fragilităţii sale, centurile de siguranţă şi-au făcut bine treaba. Ca şi în cazul lui Twizy, în testul impactului lateral, capul şoferului s-a deplasat în afara perimetrului maşinii, ceea ce creşte riscul traumelor cauzate de obiecte din exterior în cazul unui accident real. Rezultat: 2 puncte pentru impactul frontal şi 9 puncte pentru impactul lateral.

Cum credeţi, ar trebui aceste micro-caruri să fie mai sigure? Nici nu ne imaginăm ce se poate alege dintr-un Peel P50, pe care l-am testat anul trecut, dacă nimereşti cu el într-un accident…
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
0
2,572
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!