BMW celebrează 30 de ani de la lansarea primului model cu sistem de tracţiune integrală
19 Octombrie 2015, 13:06
Modelele BMW sunt recunoscute în lumea întreagă, în mare parte pentru arhitectura clasică cu tracţiunea pe spate şi propulsorul poziţionat frontal.
Exact cu 30 de ani în urmă, la Salonul Auto de la Frankfurt din 1985, bavarezii au început un nou capitol în istorie, lansând primul model cu tracţiune
integrală – BMW 325i „Allrad” (E30), care apoi a fost redenumit în 325iX. Datorită distribuirii cuplului între punţi în raport de 37% pe puntea faţă şi 63%
pe puntea spate, s-a îmbunătăţit
nu numai aderenţa pe suprafeţele alunecoase, dar şi caracterul
dinamic în curbe.
În 1988 apare şi break-ul 325iX, iar în 1991 tracţiunea integrală o primeşte şi Seria 5 (E34). Modelul 525iX avea un raport diferit (36:64), iar acel raport era controlat electronic, având posibilitatea de a varia în dependenţă de condiţiile de drum.
În 1999 a început un alt capitol al companiei bavareze – lansarea SAV-ului BMW X5. La timpul său X5 a făcut o adevărată revoluţie în segmentul SUV-urilor, fiind foarte dinamic şi capabil, datorită sistemului de tracţiune integrală cu un set de angrenaje planetare care transmitea
38% din cuplu pe axul faţă şi 62% pe axul spate, dar şi a sistemelor electronice DSC (Dynamic Stability Control), ADB-X (Automatic Differential Brake) şi HDC (Hill Descent Control).
Între timp, modelele BMW cu tracţiune integrală schimbă denumirea cu un „x” mai micuţ, plasat îndată după cifre (exemplu – 530 xi).
În 2003 pe modelele X3 şi X5 debutează primul sistem inteligent de tracţiune integrală, numit xDrive. Fiind bazat pe un ambreiaj cu transfer
electronic, sistemul xDrive lucra în tandem cu sistemul de stabilitate DSC, pentru a transmite cuplul în dependenţă de condiţiile de drum.
Mai apoi sistemul de tracţiune integrală xDrive a migrat şi pe modelele simple, renumitul „x” fiind dat uitării.
Tracţiunea integrală a apărut şi pe coupe-uri, dar şi pe modele de performanţă al diviziei M, cum
sunt X5 M şi X6 M.
Sistemul de tracţiune integrală xDrive a păşit în viitor odată cu conectarea cu sistemul electric eDrive, de pe super-car-ul hibrid BMW i8. Acelaşi lucru se poate spune şi despre modelul hibrid BMW X5 xDrive40e, pe care redacţia PiataAuto.md l-a pus la încercare în
Expediţia “Electrică” prin Moldova. Datorită sistemului permanent de tracţiune integrală xDrive şi tehnologiei eDrive BMW EfficientDynamics, acest SAV hibrid oferă performanţe dinamice excepţionale, combinate cu o eficienţă
extraordinară, ceea ce se datorează sistemului hibrid inteligent, care sincronizează lucrul propulsorului cu ardere internă şi a motorului electric, răspunzând perfect cerinţelor celui de la volan.
Odată cu lansarea noii generaţii
BMW Seria 7, tracţiunea integrală xDrive a mai primit o evoluţie, fiind combinată cu sistemul Integral Active Steering care virează cu roţile spate.
După 30 de ani de istorie al tracţiunii integrale bavareze, compania BMW oferă sistemul xDrive pe 110 modele actuale pe 12 serii şi modele, în timp ce fiecare al treilea BMW vândut este echipat cu tracţiunea integrală xDrive.
Să nu uităm, că tracţiunea integrală a bavarezilor a generat o întreagă gamă de SUV-uri, care constă din modelele X1, X3, X4, X5 şi X6.
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
1
2,016
GALERIE FOTO (31 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!