Acum 40 de ani apărea legendarul propulsor Audi în cinci cilindri!
30 August 2016, 17:49
Acum 40 de ani apărea unul dintre cele mai legendare propulsoare din lume, unitatea în 5 cilindri în linie Audi, care şi-a câştigat renumele datorită sporturilor cu motor şi sunetului irepetabil. La începutul anilor ’70 ai
secolului trecut, cei de la Audi doreau să ofere automobile într-un segment mai mare, iar pentru a realiza acest lucru a apărut necesitatea de a oferi
propulsoare cu mai mulţi decât patru cilindri. Din cauza distribuirii nefavorabile a greutăţii şi a spaţiului redus de sub capotă, un eventual benzinar în 6 cilindri în linie, a fost scos din ecuaţie. Astfel, s-a optat pentru 5 cilindri în linie.
Primul benzinar în 5 cilindri, care a derivat din familia propulsoarelor EA 827, primind nume de cod Type 43,
debuta pe a doua generaţie Audi 100 (C2) în anul 1976. Acesta avea 2.1 litri, injecţie de combustibil modernă şi
dezvolta 136 CP. În 1978 a debutat şi primul diesel în 5 cilindri. Acesta era aspirat natural, avea 2.0 litri volum şi dezvolta 70 CP.
Cu un an mai târziu, în 1979, pe modelul de top Audi 200 5T debuta primul benzinar turboaspirat în 5 cilindri, care dezvolta 170 CP
şi 265 Nm.
Peste încă un an, în 1980, cei de la Audi fac o adevărată revoluţie cu modelul Audi “Ur-quattro”, care a primit primul sistem de tracţiune integrală
Quattro, iar propulsorul în 5 cilindri în linie, datorită unei serii de modificări şi intercooler-ului, oferea 200 CP.
Din acest moment, cei de la Audi au început istoria de succes în sporturile cu motor. În 1983, finlandezul Hannu Mikkola a câştigat campionatul mondial de raliuri la volanul unui “Ur-quattro”.
În acelaşi an producătorul german a introdus modelul Sport Quattro, care avea o caroserie scurtată cu 240 mm pentru a se încadra în regulamentul de atunci pentru Grupa B.
Acesta avea o nouă versiune a propulsorului în 5 cilindri, executată din
aluminiu cu o chiulasă cu patru supape pe cilindru, care dezvolta
306 CP.
Din modelul Sport Quattro a derivat legendarul Audi S1 Sport Quattro, care a şi participat în anii de aur ai raliului, în Grupa B. Iniţial, monstrul livra 450 CP, dezlănţuiţi pentru prima dată spre deliciul spectatorilor la penultimul raliu „Ivory Coast” al sezonului 1984. Conducând maşina de curse Audi Quattro A2, care dezvolta 360 CP,
ca mai apoi să treacă pe S1 Sport Quattro pe parcursul ultimelor două etape al sezonului 1984, suedezul Stig Blomqvist obţine titlul în campionatul mondial de raliuri în clasamentul piloţilor, iar cei de la Audi câştigă titlul
în clasamentul producătorilor. După interzicerea Grupei B, Audi a obţinut victorii importante în SUA. În 1987 Walter Rohrl la volanul lui Audi Sport Quattro S1 (E2) de 598 CP obţine victoria la Pikes Peak.
În 1989 Audi IMSA GTO a cutremurat cu victorii campionatul american de turisme, datorită propulsorului în 5 cilindri cu volum puţin peste 2.0 litri, care livra 720 CP!
La Salonul Auto de la Frankfurt
debuta Audi 100 TDI, sub capota căruia se afla un turbodieselul de
2.5 litri cu injecţie directă şi control electronic, care livra 120 CP.
Legendele propulsoarelor în 5 cilindri de performanţă s-au renăscut datorită modelului Audi RS2 Avant, elaborat în parteneriat cu Porsche, care în 1994 a creat un segment absolut nou de break-uri de performanţă, livrând
315 CP!
Ultimele propulsoare cu 5 cilindri în linie, 2.5 TDI de pe Audi A6 şi 2.3 Turbo de pe Audi S6, au fost scoase din producţie în 1997.
În 2009, propulsoarele cu cinci cilindri în linie revin în forţă odată cu introducerea unităţii 2.5 TFSI pe modelul Audi TT RS. Unitatea dezvolta 340 CP, cu aceasta fiind echipate şi modelele RS3 Sportback şi RS Q3. Şapte ani la rând, începând cu anul
2010, unitatea în 5 cilindri în linie 2.5 TFSI este votată drept cea mai bună în categoria sa la concursul „Engine of the Year”.
Varianta modernă al propulsorului cu 5 cilindri în linie, 2.5 TFSI, livrează 400 CP şi 480 Nm în cea mai potentă interpretare regăsită pe noul Audi TT RS. Astfel, producătorul din Ingolstadt urmează tradiţiile care, probabil şi au consacrat marca, la nivel global.
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
2
5,189
GALERIE FOTO (20 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!