Cum alegem cauciucurile de iarnă? Secretele pe care trebuie să le cunoşti!
3 Noiembrie 2016, 16:27
Se apropie anotimpul friguros al anului, iar odată cu scăderea temperaturilor trebuie să ne gândim la schimbarea cauciucurilor de vară pe cele de iarnă. Când le schimbăm şi cum le alegem? Nu aşteptaţi până când drumurile se vor acoperi cu zăpadă. Atunci ar putea fi prea târziu pentru schimbarea cauciucurilor, iar poliţia vă poate şi amenda pentru echiparea automobilului cu cauciucuri necorespunzătoare timpului de afară.

Dacă mai multe zile la rând temperatura de afară este sub +7 grade Celsius, atunci este timpul potrivit de a echipa automobilul cu cauciucuri de iarnă. La aceste temperaturi cauciucurile de iarnă se comportă mult mai bine faţă de cele de vară, chiar dacă nu este zăpadă, oferind o aderenţă mai bună pe asfalt uscat sau umed.

Nu vă avântaţi să conduceţi cu cauciucuri de vară chiar şi dacă aveţi un SUV cu tracţiune integrală! Cea din urmă nu vă va ajuta, deoarece
cauciucurile de vară au un desen diferit, dar şi proprietăţi diferite faţă de cauciucurile de iarnă, neavând acele
nervuri mici, care oferă aderenţa cu zăpada şi componenţă a cauciucului, pentru a fi moale la temperaturi joase.
Atenţie la data fabricării

Atunci când alegem cauciucurile de iarnă, dar şi alte tipuri de cauciucuri, este important să precizăm data producerii acestora, precum o facem şi cu produsele alimentare, spre exemplu. Nu veţi procura un produs alimentar cu termenul expirat, corect? Acelaşi lucru se referă şi la cauciucuri. În fine, cauciucurile nu au un termen de valabilitate, dar cu cât mai vechi sunt, chiar dacă au fost păstrate corect la depozit, proprietăţile acestora scad, cauciucul începe să se întărească şi să nu-şi mai îndeplinească funcţiile. Când anume sunt produse cauciucurile putem identifica pe marcarea realizată pe cauciuc, aceasta, de obicei, este formată din patru cifre, ca de exemplu „1612” (pe imagine) unde prima cifră indică săptămâna în care a fost produs cauciucul, iar a doua cifră indică anul de producţie.
Astfel, este vorba despre a 16-a săptămână al anului 2012. Evident, astfel de cauciucuri, cu o vechime de
4 ani, nu recomandăm să procuraţi şi este preferabil ca anul de producţie să fie cât mai „proaspăt”.
Cu crampoane sau fără?

Cauciucurile cu crampoane sunt inutile, având în vedere iernile din Moldova. Crampoanele îşi fac treaba, în mare parte, doar pe gheaţă şi pe omăt bătătorit, fiind foarte gălăgioase şi oferind o aderenţă scăzută pe asfaltul curăţat de zăpadă fie el uscat sau umed. Astfel, cea mai optimă variantă sunt cauciucurile fără crampoane. Nu optaţi pentru cauciucuri care dispun de găuri, preconizate pentru crampoane, dat fiind faptul, că acestea lucrează eficient doar în combinaţie cu crampoanele, având alte proprietăţi şi un desen diferit.

Desene diferite pot avea şi cauciucurile fără crampoane, care se pot clasifica, în „europene” şi „scandinave”. Cele scandinave au o componenţă diferită, orientată către temperaturile mult mai joase, iar desenul, de obicei, are
elemente masive amplasate la distanţe ceva mai mari, ceea ce favorizează aderenţa pe zăpadă, având în vedere că aceasta este prezentă practic permanent pe carosabil în ţările scandinave pe timp de iarnă. Cauciucurile de iarnă cu desen „european”, se caracterizează printr-o formă a desenului mult mai deasă, aceasta fiind orientată special,
pentru a înlătura omătul umed pe lateral, similar cauciucurilor de vară cu desen de „ploaie” orientat pentru înlăturarea rapidă a apei. Astfel, cauciucurile de iarnă cu desen „european” se pot utiliza în iernile similare celor din Moldova, atunci când mocirla este prezentă pe carosabil practic pe toată perioada rece a anului.
Cum conducem pe timp de iarnă?

Ei bine, după ce vaţi decis şi aţi procurat cauciucurile noi, trebuie să ţineţi cont de câteva momente foarte importante. În nici un caz nu instalaţi cauciucuri cu crampoane pe roţile motrice şi cauciucuri fără crampoane pe roţile care nu sunt puse în mişcare de propulsor. Riscaţi să obţineţi un comportament incontrolabil în situaţii extreme din cauza diferenţei substanţiale dintre aderenţa pe care o oferă cauciucurile! Cauciucurile
trebuie să fie identice pe ambele axe, pentru a oferi o aderenţă şi un comportament previzibil!

Şi, nu uitaţi, maniera de condus
trebuie adaptată condiţiilor de drum. În perioada rece a anului trebuie să conduceţi mai precaut, să scădeţi viteza cu 20-30 km/h faţă de cea cu care vă deplasaţi în timpul verii, să păstraţi o distanţă mai mare de la automobilele ce se deplasează în faţă şi să acţionaţi foarte lin comenzile
(volanul, pedalele, cutia de viteze). Cea mai mare precauţie trebuie să aveţi la abordarea virajelor. Străduiţi-vă să reduceţi viteza înainte de curbă şi să o treceţi cu aplicarea lină a acceleratorului. Nu frânaţi, nu acceleraţi brusc şi nu luaţi brusc piciorul de pe accelerator atunci când abordaţi o curbă – acest lucru ar putea duce la un derapaj şi pierderea controlului asupra automobilului.
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
1
4,471
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!