Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z

Cifrele Moldova Hybrid Electro Maraton! Cum se traduce propulsia eco în cifre, în Moldova?

Odată ce-am revenit din expediţia cu automobile electrice şi hibride prin Moldova, am fost bombardaţi de sute de întrebări, multe din ele începând cu „cât”. Iar astăzi vom răspunde la cele mai importante dintre ele.
Conştientizăm cu toţii că, mai ales în ţara noastră, tranziţia la automobile electrice şi hibride n-ar fi posibilă dacă n-ar fi susţinută şi de o înţelegere a proprietarilor că această tranziţie le-ar aduce beneficii economice. La import, în taxele de drum din fiecare an, dar mai ales în consumul de zi cu zi. Cine conduce deja un hibrid şi înregistrează un consum de 4-5 litri la sută de benzină prin oraş, ne poate spune deja multe la acest capitol, pentru că simte pe propria piele aceste beneficii!

Aşadar, haideţi să vedem cele mai curioase cifre observate pe parcursul Moldova Hybrid Electro Maraton!

100 kWh / zi
Ca să încărcăm toate electromobilele şi hibridele cu încărcare de la priză, aveam nevoie cam de 100 kWh în fiecare zi, în total, pentru cele 5 automobile 100% electrice plus cele două hibride plug-in. Capacitatea totală a bateriilor din maşinile expediţionale era cam de 165 kWh, dar niciodată nu consumam chiar toată energia din ele, aşa că reumplerea cu energie ne lua cam 100 kWh în fiecare seară. Tradus în bani, acest volum de energie electrică ar însemna cam 180 lei pe zi pentru încărcarea tuturor acestor automobile electrice!

45-50 lei pe zi cu electromobilul? Sau chiar 25 lei pe zi?

Să luăm exemplul unui singur automobil electric – Nissan Leaf. Acesta are o baterie de 30 kWh, dar care se simţea că şi-a pierdut un pic din capacitatea totală, operând ca una de 25-27 kWh. Încărcarea lui în fiecare zi însemna cam 23-25 kWh consumaţi din reţeaua electrică. Tradus în costuri financiare, aceşti kWh ar însemna 42-45 lei pe zi pentru electricitatea consumată de noi în maraton sau de oricare dintre voi, dacă aţi conduce peste 100 km în oraş! Dacă conduceţi vreo 40-60 km în oraş, asta ar însemna că veţi cheltui cam 25 de lei în costuri de electricitate! Ia gândiţi-vă repede, cât de mult consumaţi cu automobilul Dvs. curent? E o diferenţă majoră, nu-i aşa?
Iar ca să nu existe loc de interptretări, cei 42-45 lei consumaţi de noi pentru aproximativ 130 km de traseu zilnic ar însemna cam 0.31-0.35 de lei per kilometru în costuri absolute. Deci, între 30 şi 35 de bani per kilometru pentru un asemenea electromobil! Iar aici mai calculaţi şi lipsa consumabilelor precum uleiul, filtrul de ulei sau uleiul din cutia de viteze, pe care trebuie să le schimbaţi şi care tot se traduc în costuri per kilometru!

Exemplul altor electromobile îl vom lua la relatarea fiecărui model în parte, şi vom deduce acolo costuri de consum per kilometru, dar cifrele nu diferă semnificativ, rămânând tot în jur la plus/minus 10 bani faţă de această cifră per kilometru!
Deci, electromobilitatea nu e doar un trend frumos, care sună bine, ci aduce beneficii reale de economie bugetului Dvs.

Între 44 şi 82 bani per kilometru cu ditamai SUV-ul electrificat?

Când spui că ai un SUV, parcă e natural să laşi să se înţeleagă că ai fost de acord cu costuri destul de mari în consum. Dar nu mai e aşa, dragilor. Am avut două SUV-uri plug-in hybrid la Hybrid Electro Maraton şi, în timp ce Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid face uz de propulsia eco inclusiv pentru a fortifica senzaţiile tari de la bord, Mitsubishi Outlander PHEV s-a dovedit a fi o nebunie inginerească incredibilă, aducând o eficienţă incredibilă pentru un SUV de o asemenea talie.
Vom lua anume exemplul lui pentru da traduce nişte cifre sumare, urmând să intrăm şi mai mult în profunzimea cifrelor la relatările dedicate ulterioare. Aşadar, Mitsubishi Outlander PHEV, în interpretarea sa nouă, vine cu o baterie de 13.8 kWh, care poate asigura o autonomie reală de vreo 55-60 km (65 km declaraţi oficial). Noi am putut atinge cu el 57 km pur electrici!

Acum, chiar şi cei mai activi şoferi dintre noi, arareori depăşesc 57 km parcurşi într-o zi în Chişinău, nu-i aşa? Să luăm situaţia în care în 70% din zile veţi sta în limitele acestor kilometri şi veţi exploata Outlander PHEV ca un model pur electric, practic. Zic practic, pentru că odată în câteva săptămâni, motorul pe benzină oricum va porni pentru profilaxie, măcar pe câteva minute. Deci, ca să mergeţi cei 57 km din viaţa reală, veţi alimenta cu aproape 14 kWh de la priza electrică de acasă, ceea ce înseamnă 25 lei. Împărţit la numărul de kilometri – asta înseamnă 44 bani pe kilometru cu un ditamai SUV-ul cu tracţiune integrală!
Acum luăm şi situaţia în care veţi merge într-un regim automatizat, vreo 100 de kilometri. Nouă asemenea regimuri ne-au dat un consum de 2.9 – 3.2 litri/100 km cu Outlander PHEV! Iar asta înseamnă să luăm în consideraţie un consum de 3 litri de benzină în 100 km, plus cei 25 de lei din bateriile electrice. În total, ar însemna 57 lei plus 25 lei şi ar rezulta în 82 lei, ceea ce înseamnă 82 de bani per kilometru pentru cei ce vor merge distanţe mai lungi sau pentu zilele în care veţi face nu 57-60 km, ci 100 km.

Însă chiar şi în ziua când Outlander a fost încărcat doar pe jumătate şi am mers mult mai mult de 100 km, media lui Outlander a fost de 5.2 litri/100 km, medie pe care noi o luăm drept reper pentru un drum lung, într-o călătorie de distanţă lungă în vacanţă, de exemplu. Astfel, judecând că veţi avea o baterie de 25 de lei încărcată, totuşi, şi veţi merge vreo 700 km în acea zi, veţi consuma ca 635 lei în benzină şi, plus cei 25 lei – cam 660 lei în total pentru 700 km la drum lung. Iar asta înseamnă că şi-n asemenea cazuri veţi avea o cifră de sub 1 leu per kilometru pentru o călătorie lungă cu SUV-ul hibrid! Noi zicem că maşina asta ne-a impresionat printr-un milion de calităţi din ingineria sa, aşa că o vom descoase şi mai mult în relatarea-i dedicată.
89 – 99 bani per kilometru la hibrizii „tradiţionali”

Trebuie să trecem în revistă şi hibridele „tradiţionale”, pentru că ele formează deocamdată cea mai mare parte a automobilelor cu propulsie eco în Moldova, fiind şi mai accesibile, dar atrăgând printr-o inginerie mai simplă. Toyota Prius+ a avut un consum global de 5.1-5.2 litri în expediţie, cu cifre de 4.8 litri/100 km când era condusă de proprietarul său. Ford Mondeo Hybrid a avut o cifră minimă şi mai interesantă, de 4.7 litri/100 km, dar la final a ajuns tot cu 5.1 litri/100 km, ceea ce e superb, zicem noi.
Asta înseamnă că costul din combustibil al acestor modele oscilează între 89 şi 99 bani per kilometru, cu valori care ar putea fi mai mici în mediul urban. E important să menţionăm că aceste valori sunt calculate pentru un preţ de 18.89 lei/litru de benzină din prezent.

3,612.61 lei pe benzină

Să mergi într-o expediţie cu 9 automobile timp de 5 zile la rând, pe distanţe de câteva sute de kilometri buni, cam 700 la număr, ar fi însemnat în mod „normal” costuri de peste 11-12 mii lei în consum. Dar de această dată cifrele ne-au lăsat cu gura căscată şi pe noi, cei care au organizat expediţia.
Am alimentat automobilele care au rezervor doar în prima zi a maratonului, în Chişinău. Le-am făcut plinul tuturor, indiferent de cât aveau anterior în rezervor. Pe urmă am observat că rezervorul lui Volvo XC60 T8 nu se umpluse, pentru că pompa sărise mai devreme şi lăsase maşina cam cu 3/5 din rezervor alimentat doar.
Apoi maşinile au mers şi au mers, alimentând doar la prize electrice. Şi au mers. Şi au mers. Iar rezervoarele abia de scădeau. În penultima zi am alimentat Volvo cu încă 10 litri de benzină la Ungheni şi tot acolo încă 15 litri pentru Mitsubishi Outlander PHEV, care are un rezervor total mai mic. Ford Mondeo Hybrid avea încă jumătate de rezervor. Toyota Prius+ - cam la fel. Celelalte 5 maşini – n-aveau deloc rezervoare. Respectiv, la final maşinile încă au ajuns cu combustibil nefolosit, deci dacă ar fi să spunem cât s-a consumat cu adevărat în maraton, ar însemna mai puţin decât cei 3612 lei! Şi, din fericire, aproape nicăieri n-am plătit pentru energia electrică ce s-a consumat, decât la un hotel unde am insistat noi să ne fie şi ea facturată.
13.7-19 kWh / 100 km consumă un electromobil

Da, ca o scurtă recapitulare, electromobilele au cam acest interval de consum, aşa că de aici puteţi să vă porniţi toate calculele şi să vă convingeţi singuri cât de atractivă e trecerea la automobile electrice, azi în Moldova. Pentru cei care au uitat cât costă kWh de energie electrică în Moldova – vă reamintim: 1.79 lei.
1.2 tone de CO2 salvat

Partenerii noştri de la PNUD au făcut calcule profesioniste şi au aflat că întreaga coloană de electromobile şi hibride de la Moldova Hybrid Electro Maraton a emis în atmosferă cu 1.2 tone de CO2 mai puţin datorită propulsiei eco, decât ar fi emis dacă ar fi circulat cu nişte motoare cu propulsie tradiţională! Noi zicem că o asemenea cifră demonstrează cât de mare e, de fapt, impactul ca fiecare dintr-o noi să tindă să migreze spre propulsie mai ecologică, spre un comportament mai conştient faţă de mediu.
Care din modele să-l descoasem primul într-o relatare detailată?

Astea fiind spuse, vă invităm să alegeţi care dintre modelele maratonului aţi vrea să-l descoasem într-o relatare detailată? Care vă interesează primul? Care vă interesează cel mai mult dintre toate? Aşteptăm răspunsul în comentarii!
0
2,325
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!