Bijuteria descoperită în Moldova: Un VAZ 2103 în stare excepţională se vinde în Chişinău!

20 Iunie 2020, 07:58
Ilie Toma
Ne-am minunat de VAZ-uri bine păstrate şi găsite prin multe alte părţi ale lumii. Dar acesta e un VAZ 2103 conservat şi descoperit chiar în Moldova şi e într-o stare atât de bună, de-ţi vine să-l pui în muzeu!
Majoritatea celor ce îndrăgesc modelele VAZ apreciază modelul 2103 drept cel mai calitativ asamblat din toate timpurile, cel mai bine gândit şi mai durabil. Şi asta e adevărat, pentru că epopeea apariţiei modelului 2103 în 1972 a fost precedată de un relativ eşec cu un motor mai mic, de 1.2 litri, eşec care i-a făcut pe cei de la VAZ să muncească împreună cu inginerii Fiat la crearea unui motor fără cusur pentru 2103. Vă amintim că VAZ 2103, ca şi 2101, sunt create pe platforma lui Fiat 124, preluat de la italieni, iar colaborarea era proaspătă în acele vremuri şi italienii au fost nevoiţi să le acorde celor de la VAZ suport masiv în perfecţionarea noului motor de 1.5 litri pentru VAZ 2103.
Aşa că atunci când a fost definitivat şi lansat, VAZ 2103 cu acest motor de 1.5 litri dezvolta 75 CP, fapt care-i permitea să accelereze de la 0 la 100 km/h în 19 secunde, ceea ce, pentru acele vremuri, îi asigura dreptul de a se număra printre cele mai dinamice sedanuri de talia asta din lume!
Interiorul maşinii era mult mai atent lucrat şi mai plăcut în comparaţie cu 2101. Avea ceasuri de bord preluate de la modelele mai sportive Fiat, beneficia chair şi de un turometru, iar nivelul de lux era accentuat de inserţiile de lemn.
Habitaclul e mai spaţios decât la 2101, modelul 2103 beneficiind de mai mult spaţiu pe înălţime şi de un aranjament modifcat al banchetelor. Şi izolarea fonică era mult mai bună. Într-un cuvânt, la acea vreme, inginerii au creat vârful a ceea ce puteau face pentru un automobil idealist, care să nu ajungă să coste, totuşi, cât un Ferrari.
Iar acum să revenim la povestea acestei bijuterii, descoperite de noi în Chişinău, pe care am văzut-o pe viu! Ceea ce vă vom spune despre acest VAZ 2103 pare aproape prea frumos ca să fie adevărat. Şi totuşi, e, ne spune vânzătorul său. Acest exemplar VAZ 2103 e produs în 1979 — deci acum 41 de ani — şi are sub capotă îndrăgitul motor de 1.5 litri de care vorbeam mai sus.
Maşina a fost cumpărată nouă în acei ani de către un căpitan de vas din acele vremuri, a cărui identitate am fost rugaţi s-o ţinem în secret. Oamenii din această parte a lumii ştiu că marinarii şi mai ales căpitanii de vase de distanţe lungi, erau printre cei mai favorizaţi la capitolul financiar şi de oportunităţi, întrucât puteau călători acolo unde muritorii de rând nu puteau decât visa, iar calâmuri ocazionale le nimereau atât de des şi erau atât de lucrative, încât salariul ajungea să fie o chestie simbolică pentru aceştia. Plus că, fiind un soi de castă aparte, nici nu prea erau puricaţi foarte des de autorităţi ca să se afle de unde li se umpleau casele şi garajele cu tot soiul de rarităţi.
Ei bine, marinarul nostru căpitan a adunat şi el maşini bune la gospodărie. Asta a fost cumpărată în anul 1979, iar ceva mai târziu a urmat o Volga şi alte câteva bijuterii. Şi, deoarece munca de căpitan de navă presupunea să fii plecat uneori de acasă multe luni la rând, maşinile îşi aşteptau cuminţi proprietarul o mare parte din timp, stând pe loc. Tocmai aşa a ajuns maşina asta să cumuleze doar 116 mii km parcurşi în cei 41 de ani.
În anii 1990, marinarul s-a pensionat şi şi-a exploatat bijuteriile pe drumurile Moldovei, păstrându-le cu sfinţenie. Ulterior, copii lui au decis să mai vândă câte ceva din cele acumulate în garajul tatălui căpitan, iar exemplarul ăsta de VAZ a nimerit sub ochii vânzătorului de azi. Acesta le-a propus să împrospăteze niţel maşina, aşa că ea a mers la un proces de restaurare.
Toate erau în condiţie bună, dar anii şi-au lăsat amprenta pe aspectul cosmetic exterior, aşa că maşina a fost revopsită într-o nuanţă identică celei originale. Doar că acum nu e mată, ci metalizată. Chiar şi roţile au primit cercul ăla clasic de cauciuc alb lângă jante.
La interior, vânzătorul ne povesteşte că s-a făcut mult mai puţină muncă de restaurare, pentru că nu era nevoie. Pe scaune ar fi acelaşi material care se folosea în original, iar interpretarea albastră a habitaclului era una extrem de rară în acele timpuri. Căpitanul nostru de navă, însă, nu s-a zgârcit la interpretarea aleasă pentru maşină.
Interţiile de lemn sunt şi ele într-o stare excepţional de bună şi toate indicatoarele de bord lucrează perfect! Maşina indică un parcurs de 16,585 km, dar vânzătorul ne recunoaşte că, de fapt, sunt 116,585 km, or, în acele vremuri odometrele maşinilor aveau doar 5 cifre.
Căptuşeala e superbă şi pe uşi, şi pe bancheta spate. Ba chiar şi elementele cromate au fost recondiţionate, iar în final maşina asta a ajuns să arate chiar ca nouă!
Şi nu e doar aspectul estetic. Şi partea mecanică e într-o stare excepţională. Toată suspensia şi partea inferioară a fost tratată cu grunt specializat, aşa cum se practică la cele mai bune ateliere auto de restaurare. Maşina a primit şi un eşapament nou, după modelul original.
Iar motorul a beneficiat de un nou reglaj şi o recalibrare, pentru că de mai multe lucrări nu avea nevoie. Vorba „funcţionează ca ceasul” i se potriveşte perfect. I-au fost schimbate toate lichidere de lubrifiere şi răcire, a primit bujii noi şi e gata să alerge încă vreo 40 de ani înainte dacă va fi întreţinut!
Şi acum — preţul! Cu cât a fost scos la vânzare acest VAZ 2103 din 1979 în stare impecabilă? Ei bine — cu doar 5,500 euro. Iar vânzătorul său, pasionat aprig de maşini clasice, zice că e gata să-l exporte şi peste hotarele Moldovei — în România, Germania sau oriunde ar vrea un eventual cumpărător, pentru că mai are asemenea experienţă cu aceste bijuterii rare, dorite în toate colţurile lumii. Noi zicem că e probabil VAZ-ul în cea mai autentică şi bună condiţie văzut aici, în Moldova!
3
49,806
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!