Studiu: traficul rutier devine mai periculos pentru pietoni pe măsură ce numărul SUV-urilor este în creştere

26 Iunie 2020, 13:18
Denis Godorozea
SUV-urile sunt tot mai populare în rândul automobiliştilor, iar oferta în segment este extrem de diversificată acum. Sunt disponibile modele de dimensiuni mari, dar şi unele compacte, urbane, însă caracteristice pentru toate aceste modele sunt practicismul sporit în raport cu alte modele, dar şi garda la sol mărită, ceea ce duce şi la o caroserie simţitor mai înaltă şi reprezintă un pericol mult mai mare în cazul accidentelor rutiere cu implicarea pietonilor.
Ei bine, siguranţa rutieră a avansat mult pe parcursul ultimilor decenii, iar cel mai mare avans tehnologic a fost indicat în ultimii 10 ani, cu apariţia a tot soiul de sisteme de siguranţă activă, precum sistemele de prevenire a impacturilor cu detectarea pietonilor. Astfel, studiul realizat de IIHS arată că numărul deceselor în rândurile pietonilor a scăzut mult in SUA: de la 50,000 persoane anual în 1980, până la 36,560 persoane anual în 2018. Chiar şi aşa, din 2009 până în 2018 numărul deceselor a fost, totuşi, în creştere cu 53% în SUA, iar creşterea este proporţională cu avansul vânzărilor SUV-urilor, cota cărora din numărul total de vehicule înregistrate în SUA a ajuns de la 21% la 29%. Ba mai mult de atât, fiecare al cincilea accident mortal din SUA este cu implicarea pietonilor acum în SUA, iar ultima dată o asemenea cotă a mortalităţii a fost înregistrată în 1980!

În acest sens au fost analizate 79 accidente rutiere produse recent în 3 zone urbane din statul american Michigan, iar rezultatele au indicat un risc major pentru pietoni din partea SUV-urilor. Rezultatele analizelor arată, că SUV-urile pot provoca traumatisme grave chiar şi la viteze de 30 km/h. Totodată, rata mortalităţii printre pietoni în accidentele cu implicarea SUV-urilor a fost în cele 79 cazuri de 30%, în timp ce autoturismele clasice (hatchback, break, sedan) au o rată de 23%.
În aceleaşi 79 cazuri totale, în 3 accidente rutiere SUV-urile au avut viteze de peste 64 km/h şi în toate cazurile pietonii au decedat. În acelaşi timp, doar 54% din accidente cu implicarea pietonilor şi autoturismelor cu viteze similare s-au soldat cu decese.

În context, experţii americani declară că constructorii auto au avansat mult în vederea protejării şoferului şi pasagerilor de la bordul maşinilor, pe când protecţia pietonilor a fost adesea neglijată. Experţii explică, că în cazul impacturilor frontale cu pietonii, calandrul SUV-ului, în funcţie de dimensiuni, loveşte imediat pelvisul sau cutia toracică a pietonului, în câteva clipe după contactul barei de protecţie cu picioarele. Riscul este cu atât mai mare încât designul maşinilor contemporane se schimbă în partea unui aspect futurist, în special în cazul electromobilelor, când calandrul are o formă alungită, iar bara de protecţie tradiţională practic lipseşte.
O parte din constructorii auto au întreprins diverse încercări de a îmbunătăţi situaţia pentru toate segmentele auto, în special prin introducerea airbag-urilor pentru pietoni, însă aceste măsuri practic nu diminuează cel mai mare risc pe care-l produc SUV-urile, şi anume impactul iniţial cu fascia frontală mai mare în raport cu autoturismele.
0
2,727
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!