Mercedesul W140 care n-a mai ajuns să fie produs: 8.0 W18 800 SEL!

27 August 2020, 09:46
Ilie Toma
Uneori producătorii auto se întâmplă să mai aibă nişte idei nebune de tot şi fascinante în acelaşi timp. Şi tare e păcat când aceste scântei de ambiţie şi genialitate nu mai ajung să fie puse în producţie. E şi cazul celui mai nebun Mercedes-Benz S-Class W140, care a fost pregătit de inginerii germani, dar care, din cauza ecologiştilor şi a fricii de a trimite un semnal greşit publicului, aşa şi n-a mai ajuns să fie produs. De două ori, pentru că toată istoria are două episoade, două încercări care nu s-au mai încununat cu succes.
Se întâmpla în anii `90 ai secoului trecut, când Mercedes avea deja în producţie generaţia W140 a lui S-Class, iar versiunea de top absolut era 600 SEL, cu motor V12 de 6.0 litri sub capotă. La început, acest propulsor dezvolta 408 CP. Însă zvonurile din industrie dădeau tot mai multe semne că BMW lucrează la o versiune şi mai nebună decât 760Li pentru limuzina sa de top — BMW Seria 7 E32. Aceste zvonuri spuneau că bavarezii ar pregăti un motor V16.
Aşa că şi cei din Stuttgart s-au pus şi ei pe treabă imediat pentru prima lor încercare. La început, au conceput un motor V16 pe baza motorului V12 de 6.0 litri, volumul unui cilindru fiind acelaşi, de 0.5 litri. Iar când înmulţim toată treaba cu 16 cilindri, inevitabil ajungem la o cilindree imensă de 8.0 litri. Practic, acestui motor îi mai fuseseră adăugaţi câte 2 cilindri pe fiecare din cele două blocuri, faţă de propulsorul V12. Se zice că-n epoca aia de overengineering, Mercedes-Benz a construit tocmai 85 de automobile de test cu noul propulsor, iar munca de pregătire şi perfecţionare fusese foarte intensă.
Imagine: motorul M120 V12, folosit pe Mercedes-Benz 600 SEL

Însă această primă încercare n-a mai ajuns în producţie. Tematica ecologică era deja foarte aprinsă în acele vremuri, BMW părea că nu mai pune nici el în producţie un asemenea motor, iar cei de la Mercedes s-au gândit că dacă fac ei primul pas, vor transmite un semnal greşit.
Însă mai există şi o doua încercare, ţinută mult mai tare în secret de către cei de la Mercedes-Benz. Mai mult ca atât, se pare că această a doua încercare s-a produs cam în acelaşi timp, sarcina ei fiind dată unei alte echipe mici de ingineri. Scopul era cam acelaşi — să producă un motor de top, dar inginerilor li s-a dat mai multă libertate de a gândi nestandard.
Aşa că aceştia au venit cu altă idee mai demenţială. Practic, la motorul V12, aceştia nu au mai adăugat cilindri la capătul blocurilor, ci au mai adăugat un întreg bloc cu 6 cilindri, al treilea, iar astfel le-a ieşit un motor W18, care avea 18 cilindri! Nimeni nu mai făcuse un motor W18 în industrie până atunci, aşa că inginerii Mercedes aveau avantajul de a făcea ceva care avea să-i lase pe toţi cu gura căscată.
Există doar o singură imagine trasă din arhivele Daimler cu schiţa acestui motor W18, care arată cele trei blocuri cilindrice. Ele trebuiau să fie poziţionate 75.5 grade unul faţă de altul, iar motorul trebuia să poarte numele de cod M216. Apropo, volumul cilindrilor a fost niţel redus, aşa încât cilindreea finală trebuia să ajungă la 8.0 litri. Maşina de producţie avea să se numească 800 SEL.
Inginerii au calculat că noul motor W16 va putea dezvolta 490 CP şi 750 Nm. Iar dacă se dorea, inginerii garantau că putea fi produsă o versiune şi mai puternică a aceluiaşi propulsor, care putea livra 680 CP şi 800 Nm! Asta e deja mai puternic şi mai rapid decât acel S-Class W140 AMG construit în secret mai târziu în mai puţin de 20 de exemplare, despre care vă vorbeam acum o săptămână! Şi dacă acel sedan putea atinge 300 km/h, vă imaginaţi ce ar fi putut face un asemenea S-Class W140 cu 680 CP sub capotă, dacă i s-ar fi dat undă verde pentru producţie!
Din păcate, acest motor nici măcar n-a ajuns la etapa în care să fie construite exemplare de test, rămânând doar la etapa de proiect. Ce nebunie de maşină avea să fie!
0
8,762
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!