Mit sau realitate? A fost Lada 2108 creată cu ajutorul Porsche?

20 August 2020, 18:56
Ilie Toma
Prin anii `80, printre tinerii mai pasionaţi de maşini, circulau nişte zvonuri şoptite cu mare taină, dar în acelaşi timp cu mare mândrie, precum că Lada 2108 ar fi fost dezvoltată de inginerii sovietici cu ajutorul semnificativ al celor de la Porsche! Da, da, renumita marcă germană Porsche! Doar că anii au trecut, au venit timpuri mai grele şi legenda asta, transmisă printre oameni, a devenit un subiect de zeflemea şi batjocură, de genul „da, am vrea noi să fie asta adevărată, dar ştii bine că nu se putea una ca asta!”.
Iar noi am săpat un pic prin arhive pentru a afla adevărul!

Nu, zonurile n-au fost lipsite de substanţă. În 1975 însăşi ministrul industriei auto din URSS, Victor Poleacov, l-a invitat la el pe CEO-ul de atunci al Porsche, Ernst Fuhrmann. A reuşit să ajungă cu el la o înţelegere prin care Porsche avea să ajute industria auto sovietică la partea de design şi inginerie pe o perioadă de cei puţin 3 ani. Iar primul rod al acestei colaborări a fost conceptul unei Lada 2103 facelift, desenată de Porsche pentru cei de la VAZ. Conceptul a fost interesant, aducând multe soluţii moderne, şi chiar un habitaclu inspirat de pe modelul Porsche 924, dar a fost refuzat de cei de la VAZ pentru că ei aveau deja pregătă Lada 2106, care era, în esenţă, tot un facelift al lui 2103. Aşa că toată colaborarea Porsche cu industria sovietică a păşit cu stângul la început.
Foto: conceptul lui Lada 2103 facelift, creat de Porsche pentru VAZ. Un articol dedicat, despre această creaţie am publicat acum o lună

Dar colaborarea nu s-a oprit aici. În acei ani inginerii Porsche aveau deja reputaţia unor minţi geniale, dar, deoarece aveau puţine modele în producţie şi vânzări relativ de nişă, compania primea adeseori propuneri de asemenea colaborări, în mare parte de la companiile germane. Aşa a apărut mai târziu, de exemplu, renumitul Mercedes W124 500E, tot aşa a apărut şi Opel Zafira de primă generaţie, desenat şi desăvârşit de Porsche. Asemenea comenzi au continuat cam până la apariţia primului Cayenne.
Foto: Interiorul conceptului Lada 2103 facelift, care n-a mai ajuns în producţie

Aşadar, revenind la anii `70 şi colaborarea cu URSS, ce s-a întâmplat, totuşi, după acel prim pas nereuşit? Se pare că cei de la Porsche nu au creat doar acel 2103 facelift conceptual, ci şi alte două proiecte aproape în paralel: o caroserie de Niva cu panouri din aluminiu, dar şi prototipul unui motor cu amestec sărac, aşa numitul „lean burn” de astăzi. Cu tehnologia asta au experimentat mai mulţi de-a lungul istoriei, unii chiar au pus câte ceva în practică şi e interesant că şi VAZ în acei ani se gândea la folosirea ei, datorită ingineriei Porsche. Ei bine toate aceste 3 proiecte au rămas departe de producţie în acei ani, fiind doar nişte verificări conceptuale care puteau ajuta la direcţii şi modele viitoare. Şi aici proiectul de colaborare VAZ — Porsche, pe 3 ani, a luat sfârşit.
Foto: Porsche 924

Însă între timp cei de la VAZ trăgeau cu ochiul tot mai insistent la VW Golf Mk1, care devenise un adevărat hit în Europa, alături de alte modele concurente, lansate ulterior, precum Opel Kadett. Conceptul unui hatchback simplu şi practic le-a făcut din ochi şi celor din URSS, aşa că şi ei s-au gândit că ar fi cazul să înceapă pregătirea unui asemenea model. Dar acesta nu trebuia să se mai bazeze pe învechita platformă de Fiat 124, folosită de atât de mult timp de modelel clasice Lada. Era nevoie de o platformă absolut nouă, modernă, preferabil cu tracţiune faţă, uşoară, care să-i asigure maşinii şi agilitate.
Şi aici ajungem la momentul în care acea legendă pomenită în titlu se adevereşte prin fapte. În 1980 cei de la VAZ au încheiat un nou contract cu Porsche pentru aşa-numitul proiect „Gamma”. Era numele intern pentru viitorul VAZ 2108. Se dorea din start crearea unei întregi familii noi de modele, dar iniţial sarcina Porsche era doar versiunea unui hatchback cu 2 uşi şi un hayon.

Cei de la Porsche s-au pus imediat pe treabă. Către sfâşitul anului 1980 ei deja au venit cu propunerile lor constructive pentru viitorul model. Una din ele era combinarea structurii caroseriei cu podeaua habitaclului, aşa cum folosea deja un model european în acest segment, Opel Kadett.
Cei de la Porsche au primit şi motorul de 1.3 litri al celor de la VAZ pentru perfecţionări. Chiulasa acestui motor de 1,288 cm cubi, cu care a debutat Lada 2108, a fost concepută de Porsche şi anume aşa, după proiectul celor de la Porsche, ea a intrat în producţia de serie ulterior! Tot Porsche le-a propus celor de la VAZ nişte modificări la arborele cotit, folosirea de anumite aliaje, iar în rol de carburatoare, le-a recomandat să le folosească pe cele de la producătorul francez Solex.
Habitalcul lui 2108 a primit multe din ideile puse de Porsche în acea Lada 2103 facelift conceptuală, care n-a mai ajuns a fi produsă. Forma volanului şi aranjamentele unor cadrane aminstesc, aşadar, de Porsche 924, pentru că de pe acest model designerii Porsche s-au inspirat şi mai devreme pe creaţia lor. Mânerele la uşile lui 2108 erau de asemenea aproape identice cu cele de pe Porsche 924.
Chiar dacă inginerii VAZ mai experimentaseră cu ideea unui model cu tracţiune faţă şi suspensie McPherson, Lada 2108 avea să fie totuşi primul lor model de serie cu o suspensie totală nouă faţă de ceea ce aplicaseră ei anterior. Şi nimeni mai bun decât Porsche nici nu putea fi în rol de companie care să te consilieze ce costrucţie să foloseşti şi cum să-i faci fine tuning-ul ăla minuţios, ca maşina rezultată să fie cu adevărat agilă.
Şi ştiţi, inginerii Porsche chiar au fost cei care au avut un cuvânt greu de spus în dezvoltarea suspensiei lui Lada 2108. S-a decis că se va folosi McPherson pe puntea faţă şi bară pe puntea spate. Iar apoi, inginerii şi şoferii de test ai Porsche au alergat luni la rând exemplare de Lada 2108 pe circuite închise, pentru a face ajustările necesare la suspensie! Şi asta nu e o legendă bazată pe zvonuri, e un fapt!
Mai mult ca atât, tot cei de la Porsche i-au direcţionat pe cei de la VAZ să aleagă un furnizor corect pentru radiatorul maşinii, odată ce aceasta urma să aibă un motor cu chiulasă dezvoltată de ei. Răcirea corectă era esenţială. Apoi şi sistemul de injecţie, combustia motorului — deci cam toate lucrurile esenţiale au fost într-un fel sau altul supervizate de germani. Dar totuşi, nici inginerii VAZ n-au stat deoparte, în dezvoltarea noului motor fiind aruncată cea mai talentată echipă de ingineri de la VAZ, în frunte cu Litvin, dar printre coechipierii ingineri sunt şi câteva nume de familie ce sună a origine moldovenască: Palamarciuc, Sorochin.
Mai apoi, tot cei de la Porsche i-au mai consiliat şi cu furnizorii unor mici componente electrice de interior, or, unele asemenea dotări erau o premieră pentru VAZ şi era bine să se folosească de experienţa celor de la Porsche cu furnizori de încredere. Maşina avea prevăzut încă de la etapa iniţială folosirea unui sistem de aer condiţitionat, dar şi a senzorilor de uzare a plăcuţelor de frână, acţionării electrice a geamurilor şi chiar a unor cadrane de bord digitale!
Încet, încet, Lada 2108 începea să prindă forme, iar ingineria sa se apropia de stadiul de producţie. În 1981 testele şi perfecţionările erau în toi. Şi în 1983, către 1984, în sfârşit, modelul de serie era gata de lansare. Când s-a lansat, modelul era atât de special, încât în nomenclatura oficială s-a preferat să se vehiculele numele de Lada Sputnik, şi mai puţin 2108, dar maşina a primit repede porecla populară cifrică, „vosmiorka”, de la indicele 8.
Motorul de 1.3 litri de sub capotă dezvolta 64 CP şi 94 Nm, iar cutia de viteze era una manuală cu 5 trepte, nu cu 4! Maşina putea accelera de la 0 la 100 km/h în 16 secunde, iar viteza maximă pe care o putea atinge era de 148 km/h. Maşina era cu adevărată uşoară, cântărind circa 930 kg la gol, fapt care-i asigura agilitatea dorită!
De fapt, în URSS Lada Sputnik, sau 2108, a devenit imediat un adevărat hit, fiind îndrăgită mai ales de generaţia mai tânără, care vedea în ea un salt imens de progres, o aliniere la standardele occidentale. Mai mult ca atât, cei care apucaseră s-o conducă erau cu adevărat impresionaţi de manevrabilitatea maşinii, semn că cei de la Porsche chiar făcuseră o treabă minunată.
Modelul a fost într-atât de reuşit, încât mai apoi s-au creat versiuni şi adaptări pentru export, atât în Europa, cât şi în Canada, de exemplu, nemaivorbind de ţări „prietene”. Şi adevărul e că, pentru acei ani, Lada 2108 chiar a fost un model admirabil. Ulterior au apărut şi noi motoare — 1.1 litri şi de 1.5 litri, foarte apropiate din punct de vedere constructiv cu motorul de 1.3 litri, dar la aceste două motoare noi inginerii Porsche n-au mai avizat nimic. Aşa că motorul de 1.5 litri a mai avut nişte probleme tehnice în primii ani, mulţi proprietari acuzând supraîncălzirea lui. Fireşte, ulterior n-a întârziat să apară şi versiunea cu 5 uşi, 2109, dar şi acolo inginerii Porsche n-au mai avut de-a face direct cu ea, acel model doar moştenind ce s-a putut de pe 2108.
0
2,109
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!