Iată ce autobuze ar putea avea Chişinăul în curând! Patru modele care vor lupta la licitaţie

10 Septembrie 2020, 15:09
Ilie Toma
Primarul capitalei, Ion Ceban, anunţă că astăzi la ora 10:00 a avut loc deschiderea ofertelor depuse pentru participarea la licitaţia pentru achiziţionarea celor 100 de autobuze noi pentru Chişinău. Patru producători de autobuze au depus ofertele, iar noi am analizat aceste oferte pentru a vedea care sunt cele 4 variante propuse şi ce autobuze ar putea avea Chişinăul în curând!
Licitaţia a fost anunţată pentru autobuze de categoria M3, iar specificaţiile tehnice mai exacte, solicitate de primărie, au presupus ca autobuzele să aibă cel puţin 22 scaune şi să poată transporta cel puţin 100 pasageri în total — pe scaune şi în picioare. Primăria solicită autobuze cu propulsor diesel, turboaspirat, cu putere cuprinsă între 210 şi 240 kW, adică între 285 CP şi 326 CP. Motorul trebuie să fie cuplat la o cutie automată cu maxim 6 trepte şi marşarier, iar tracţiunea trebuie să se desfăşoare pe puntea spate.

Autobuzele trebuie să aibă podea coborâtă şi acces facilitat pentru urcare, dar şi — foarte important pentru Chişinău — se solicită ca acestea să fie dotate obligatoriu cu sistem de aer condiţionat automatizat, de o putere minimă de 30 kW. Autobuzele trebuie să aibă maxim 12.2 metri lungime şi să fie dotate cu 3 uşi, care vor dispune de sistem de protecţie la începerea mişcării şi staţionare. Primăria a solicitat ca deservirea tehnică pentru primii doi ani, cât e şi perioada de garanţie solicitată, să fie făcută în contul preţului de achiziţie, estimând un parcurs anual de cca 80,000 km pentru fiecare autobuz.
Aşadar, care au fost cei 4 producători care şi-au anunţat participarea şi care sunt autobuzele care luptă pentru dreptul de a servi Chişinăului?

MAZ. Modelul de autobuz: MAZ 203016

Uzina MAZ din Belarus a depus oferta cu cel mai mic preţ, propunând modelul MAZ 203016. Acest autobuz e dotat cu un motor diesel de origine Mercedes-Benz, cu numele de cod OM926, care livrează exact 326 CP sau 240 kW, cât e şi limita maximă a condiţiilor licitaţiei din Chişinău. Cutia de viteze este una automată, cu 6 trepte, furnizată de renumita companie Getrag.
Autobuzul are 12 metri lungime, şi 3 uşi, iar sistemul de aer condiţionat şi cel de afişaje electronice pot fi instalate opţional. În cazul ofertei prezentate de MAZ acum în Chişinău, acestea au fost luate în considerare.
Preţul de ofertă pentru un asemenea autobuz e de 153,500 dolari SUA, valoarea totală a achiziţiei fiind de 15,350,000 USD, sau 235,341,030 MDL, conform valorii indicate în documentele de licitaţie.

BMC. Modelul de autobuz: BMC Procity 12M SLF M32

BMC este un producător de autobuze din Turcia, iar autobuzele propuse de el sunt de model Procity 12M, unde indicele 12 M înseamnă lungimea de 12 metri. Autobuzul oferă o capacitate de până la 103 locuri şi este propulsat de un motor diesel turboaspirat produs de compania americană Cummins. Motorul livrează 280 CP şi 1,100 Nm cuplu (în documentele de licitaţie fiind specificată o ipostază de 299 CP a aceluiaşi motor), beneficiind de o cutie de viteze automată cu 6 trepte, furnizată de producătorul german de transmisii ZF. Punţile, de altfel, sunt furnizate tot de ZF.
Autobuzul se conformează normelor Euro 6 şi are sistem de aer condiţionat standard. Preţul de ofertă exprimat în dolari este chiar un pic mai mic decât MAZ, constituind 149,500 dolari SUA per unitate, însă suma totală, raportată în lei e un pic mai mare, de 248,343,950 lei.
ISUZU. Model de autobuz: Isuzu Citiport Low Floor

Isuzu e un alt producător din Turcia, iar autobuzul propus de el are 12.03 metri şi podea joasă. Poate transporta până la 107 pasageri la bord.
Autobuzul e propulsat de un motor diesel aproape identic cu cel de pe BMC, tot de origine Cummins, din aceeaşi familie de motoare, dar aici există o mică nuanţă. Dacă pe site-ul public al producătorului modelul e livrat cu un motor de 300 CP, care se conformează normelor Euro 6, atunci în oferta pentru Chişinău, Isuzu a propus o variantă uşor simplificată, care livrează 293 CP şi se conformează normelor Euro 5.
Motorul e cuplat la o cutie automată tot de origine ZF, cu 6 rapoarte. Habitaclul e dotat cu un sistem de aer condiţionat de 39 kW. Preţul din ofertă constituie 156,400 dolari per unitate, fără TVA.

OTOKAR. Model de autobuz: Otokar Kent LF 12 MT

Din nou, avem de-a face cu un producător turc de autobuze, doar că de această dată modelul Kent LF e unul furnizat doar pe anumite pieţe ale lumii, nefiind prezent în oferta pentru Otokar Europe, de exemplu. Modelul are exact 12 metri lungime, şi poate transporta 102 pasageri la bord, beneficind de un sistem de aer condiţionat de 39 kW.
Autobuzul e propulsat tot de un motor diesel Cummins, identic cu cel menţionat mai sus la Isuzu, în principiu, doar că aici el vine în ipostază de 300 CP şi 1,087 Nm. Ca şi în cazul de mai sus, deşi producătorul oferă şi o versiune Euro 6 în general, pentru Chişinău el a venit cu ipostaza Euro 5 a aceluiaşi motor. El e cuplat la o cutie de viteze automată cu 6 trepte, tot de origine ZF. Ca şi în cazul de mai sus, şi ambele punţi sunt furnizate tot de ZF.
Preţul de ofertă a acestui model de autobuz este exprimat în lei moldoveneşti, constiuind 2,683,965.57, ceea ce, conform cursului de azi al USD, ar constitui circa 161,432 dolari SUA, fără TVA, dar e foarte probabil să se fi luat un curs de referinţă diferit.

Concluzii şi întrebări

Deci, iată cele 4 modele de autobuze care luptă pentru dreptul a a servi Chişinăul. Trei dintre ele vin din Turcia şi au practic acelaşi substrat tehnic la motoare, transmisie şi axe, iar cel din Belarus e cu un substrat tehnic uşor diferit. Lucurile comune la substratul tehnic n-ar trebui să ne mire foarte mult, însă, pentru că industria acestor vehicule a funcţionat în asemenea manieră cam întotdeauna, de pe vremea Ikarus-urilor încoace, care aveau de asemenea o cutie ZF şi punţi ZF, de exemplu.

Aşadar, acum că aţi văzut toate cele 4 modele de autobuz, pe care vi l-aţi dori pentru Chişinău?
0
11,078
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!