Povestea unicului automobil certificat FIVA din Moldova: Mercedes-Benz 220S Coupe W180

28 Noiembrie 2020, 11:22
Ilie Toma
Povestea asta e atât de specială, încât aproape că nu-ţi vine a crede că ea e despre o maşină localizată aici, în Moldova! E o istorie absolut fascinantă, prezentă chiar aici, lângă noi, printre noi! Aşadar, pregăteşte-te pentru cel mai impresionant articol pe care l-ai văzut în ultimele luni sau poate chiar în ultimii ani despre un Mercedes-Benz şi despre un proprietar de maşini din Moldova!
Noi vorbim adeseori aici, pe site, despre bijuterii bine păstrate, cu parcurs mic şi adeseori cu o istorie interesantă în spatele lor, iar de multe ori vorbim de istorii bine documentate — de la deserviri în service până la foşti proprietari. Şi adevărul e că adeseori la maşinile clasice istoria vieţii unui exemplar poate forma mai mult de jumătate din valoarea acelui automobil. Dar până şi între aceste maşini istorice sunt diferite grade de documentări şi certificări — de la evidenţe mai amatoriceşti, făcute din pură pasiune, până la cei care ajung să certifice viaţa unei maşini până la cel mai profesionist nivel.
Faceţi cunoştinţă: acesta e Vitalie Didenco, probabil cel mai aprig colecţionar de maşini retro din Moldova, tot el omul cu suflet care a reuşit să-i adune în jurul său pe o mare parte din pasionaţii de maşini de colecţie. Patima pentru maşinile de colecţie o are de foarte mult timp, încă de dinainte ca importul acestor bijuterii să fie permis în Moldova. În viaţa de zi cu zi e om de afaceri, având şi gestionând o companie de transporturi, cu o flotă proprie de camioane. Magia cea mai intensă din viaţa sa, însă, vine atunci când apasă butonul de deschidere a porţii garajului său din Chişinău. Cele 15 secunde de aşteptare sunt ca şi momentul în care priveşti flămând cele mai gustoase bucate în faţa ta şi-ţi lasă deja gura apă.
Aceasta e una din maşinile sale. Da, Vitalie a reuşit să restaureze şi să deţină deja 4 automobile de colecţie, dar noi vom vorbi azi despre una din ele — un magnific Mercedes-Benz 220 S Coupe!
Hai să te provocăm să intuieşti cam din ce an poate fi maşina asta? Poate cunoşti cu exactitate modelul, dar pentru noi, cei din Europa de Est, aceste modele Mercedes-Benz sunt admirabile, dar mai puţin implantate în memoria noastră, pentru că în vremurile de demult nu le vedeam pur şi simplu nicăieri. Pentru că în timp ce germanii construiau mostre inginereşti formidabile, iar elveţienii, italienii şi alţi europeni occidentali savurau dolce vita pe coastele superbe ale continentului, pe la noi, pe aici, altele erau priorităţile.
Ei bine, ceea ce avem noi în faţă e un Mercedes-Benz 220 S Coupe fabricat în anul 1958! Da, această bijuterie are 62 de ani din momentul în care e fabricată şi are, astăzi, doar 39,893 km originali la bord! Nu te grăbi să te îndoieşti dacă e adevărat sau nu. O maşină cu istorie mai documentată ca asta noi n-am văzut niciodată!
Întâi de toate, noi vorbim de generaţia W180 din gama Mercedes-Benz aici, care s-a produs între 1954 şi 1959. Tot ea era poreclită Ponton în multe ţări ale lumii şi cea mai fascinantă parte e că anume acest model e considerat de către cei de la Mercedes-Benz drept prima interpretare a lui S-Class! Da, deci, practic, avem de-a face cu modelul de la care a pornit S-Class la originile sale!

Ca şi astăzi, acest prim S-Class din anii ’50 a fost deja gândit să existe în câteva tipuri de caroserii. De fapt, la început, în 1954, a fost lansat doar în formă de sedan cu 4 uşi, dar deja în 1956 germanii au decis să împrospăteze modelul de bază şi, pe lângă el, să creeze versiuni Coupe şi Cabriolet! Imaginează-ţi că toate astea se concepuseră în Germania, care încă era în revenire la abia un deceniu după războiul mondial devastator.
Maşinile luxoase erau încă o raritate prin Europa, statistic vorbind, aşa că vânzările din acei ani nu erau nici pe departe comparabile cu cifrele de azi ale lui S-Class. Acest model Mercedes-Benz s-a produs în 25,937 exemplare în versiunea cu 4 uşi de până la facelift-ul din 1956, apoi încă în 55,279 exemplare în anii de după facelift şi aici vorbim tot de sedanul cu 4 uşi. Aceste cifre pot părea mici azi, dar pentru o maşină ultra-luxoasă din acei ani erau un succes răsunător.

Noi avem în faţă, însă, versiunea Coupe, care era prin definiţie mult mai egoistă şi mai exclusivistă. Mercedes-Benz a produs doar 3,429 exemplare de Coupe-uri şi Cabriolet-uri calculate la un loc, în toată istoria modelului! Dacă un 220 S sedan, deja considerat foarte luxos, pornea de la 12,500 mărci germane în acea perioadă, nou, atunci un 220 S Coupe avea un preţ de pornire de 21,500 mărci!
Aşadar, cum a ajuns acest prim Mercedes-Benz S-Class Coupe tocmai în Moldova şi ce spune istoria sa fascinantă?

Vitalie Didenco a visat la un asemenea model 4 ani înainte s-o poată cumpăra. Avea deja alte maşini clasice, trecuse şi prin experienţele de restaurare ale lor. Şi decisese că va căuta o ocazie de a cumpăra un asemenea model. Vânătoarea a durat foarte mult, însă, pentru că, la cât de puţine maşini au fost produse, mult mai puţine au rezistat până azi, iar momentele când sunt scoase la vânzare sunt şi mai puţine. Şi apoi, din acele maşini scoase la vânzare, starea şi istoria lor poate fi diferită.

La un moment dat, în anul 2011, a văzut acest exemplar expus la vânzare, în Beverly Hills, SUA. S-a uitat lung la ea, dar i s-a părut că preţul cerut e un pic exagerat,aşa că s-a gândit să mai ezite un pic. A doua zi, când s-a uitat din nou online, maşina era deja vândută. O scăpase ca printre degete.
Au mai trecut alte 4 luni şi a văzut-o expusă din nou la vânzare, de această dată în New York, la un companie-dealer, specializată în maşini clasice. Preţul era mai mare deja. Însă de această dată, fără a sta pe gânduri prea mult, a contactat imediat vânzătorul şi i-a zis că i-o cumpără. Acesta a rămas consternat atât de mult de rapiditatea cu care moldoveanul s-a decis s-o cumpere, încât la început toată afacerea i se păru suspectă şi nu dorea nici măcar să-i trimită un invoice pe suma pe care o numise mai devreme drept preţ. Vitalie a fost mai insistent, însă — a găsit datele bancare ale companiei şi a transferat suma de bani încolo. Peste o zi vânzătorul a sunat singur şi i-a zis că toată situaţia e incredibilă, dar, deja fireşte că i-o vinde.
Era clar, însă, că maşina avea nevoie de restaurare. Odată ajunsă în Moldova, s-a început procesul restaurării ei. Vitalie avea deja experienţa restaurării a 3 alte Mercedes-uri înainte de acest 220 S Coupe, avea mecanicul potrivit cu inspiraţie de artist când lucra la ea, avea garajul perfect pentru asta şi ştia deja cum să facă totul corect până la cel mai mic detaliu, de unde să comande piese originale, cum să facă restaurarea în aşa fel încât să-i păstreze valoarea istorică a maşinii. Iar în restaurare el se conduce de un principiu valoros — schimbă piese sau componente doar care nu pot să nu fie schimbate. Tot ce se poate păstra în stare originală, intactă, sau împrospătată, se păstrează. Iar când vine vorba de o piesă schimbată, ea trebuie să fie autentică, cu aceleaşi specificaţii originale, sau dacă e nou produsă, cumpărată de la centrele Mercedes-Benz Classic, unde se vând componente produse după parametrii originali.
Tocmai aşa e decis că maşina trebuie şi vopsită, pentru că starea iniţială a caroseriei nu permitea lăsarea ei în acea stare. Ea trebuia fie conservată aşa cum era, ermetizată, fie aplicat un strat nou de vopsea. Vitalie a ales să-i schimbe culoarea maşinii dintr-un albastru original într-o combinaţie tot originală, aplicată atunci pe acest model, numită „combinaţie de Cairo”. Egiptul era pe atunci cel mai mare cumpărător de limuzine Mercedes-Benz, iar cea mai frumoasă combinaţie de culori — alb şi maro — a fost botezată de germani în cinstea capitalei egiptene. Şi, ca să înţelegeţi minuţiozitatea, vopseaua este exact acea folosită de Mercedes-Benz în acea vreme, ea fiind acrilică, fără metalizarea pe care o ştim azi. Pentru că-n acei ani nu exista încă vopsea metalizată. Iar Vitalie a făcut totul exact aşa cum era atunci, în mod original!
La interior a fost restaurată tapiseria, pentru că acea originală era crăpată deja de vreme şi nu mai putea fi adusă la condiţie decentă. Dar, din nou, s-a căutat exact aceeaşi specificaţie de piele. Tot ce vedeţi la interior, însă, pe planşa de bord, în toate aceste mici detalii formidabile, e absolut original, fiecare piesă fiind din nou şlefuită şi lucrată pentru a-i reda luciul original din uzină. Şi, paradoxal, dar totul funcţionează în acest Mercedes-Benz produs în 1958, chiar şi radioul original, instalat de uzină şi prezent aici! El funcţionează pe bază de lămpi, încă, având un sunet cald în urechi şi, atenţie, fiind din 1958, are deja sistem de căutare automatizată a următoarei staţii radio! Da, apeşi un buton şi el rulează mecanic până la următorul post de radio, oprindu-se acolo când îl găseşte! Ingineri germani în 1958, ce mai!
Planşa de bord de pe acest model, apropo, e adeseori cotată ca fiind cea mai frumoasă planşă din toate timpurile, din toate automobilele. Elementul său definitoriu era fâşia asta de lemn masiv care continuă de pe bord spre uşi şi chiar pe uşi, într-un tot întreg. Apropo, la S-Class-urile din ultimele generaţii se poate vedea aceeaşi idee de design. Şi asta e magnific şi în acest 220 S Coupe, că atuci când te aşezi la volan, el nu-ţi pare un extraterestru neînţeles — totul e cât se poate de familiar şi avansat!
Sub capotă motorul e cel original şi el n-a avut nevoie decât de lucrări de împrospătare, întrucât e într-o stare absolut perfectă, datorită parcursul mic al maşinii. E un motor cu 6 cilindri în linie, cu câte 2 valve per cilindru, cu o cilindree totală de 2,195 cm cubi. Are o putere formidabilă de 106 CP la 5,200 rpm şi 172 Nm la 3,500 rpm. În anul 1958, dintr-un motor aspirat natural de 2.2 litri! E drept că acest motor livra exact 100 CP până în 1957, când fusese actualizat să livreze cu 6 cai-putere mai mult.
Şi azi starea motorul e impecabilă, cu un grad minim de uzură. La întrebarea mea naivă cum face cu benzina de cifră octanică mai mare de azi, am aflat că maşina acceptă bucuroasă benzina 95 de azi, pe de o parte, iar pe de altă parte inginerii germani s-au gândit încă de pe atunci la un corector de cifră octanică.
A înmatriculat-o atunci în regiunea transnistreană, pentru că în Moldova încă nu se putea. A primit numele speciale, fără litera care ar marca oraşul. Doar 220 S. Iar în acea regiune, literele posibile în mod normal pe maşini sunt ca şi în Rusia, doar cele comune alfabetului latin şi chirilic, nici vorbă de vreun S. Iar maşina asta a primit S-ul şi a fost eliberată de orice literă adiţională.
Cât o restaura, Vitalie a vrut să mai verifice adiţional maşina, dacă istoria sa incredibilă chiar se confirmă. Totuşi, o maşină cu atâţia ani şi să aibă mai puţin de 40 mii de km parcurşi? A dat o solicitare în departamentul de vehicule american, DMV, şi de acolo cifrele i s-au confirmat. Apoi s-a înscris în clubul internaţional Ponton, al proprietarilor de maşini din seria W180, sedanuri şi coupe. Acei oameni, arpopo, uniţi cu toţii de pasiune, l-au primit cu căldură şi l-au ajutat enorm cu sfaturi şi referinţe utile în procesul de restaurare. El devenise membrul cu numărul şapte sute şi un pic acolo.
Dar adevăratele surprize plăcute aveau să urmeze mai departe, la verificarea minuţioasă a istoricului acestei maşini. Existau documente care să confirme asta din start, dar Vitalie Didenco a vrut verificări şi mai minuţioase. Aşadar, moldoveanul e abia al 4-lea proprietar de jure al acestei maşini şi al treilea de facto. Zicem aşa pentru că primul proprietar, a ţinut-o foarte puţin la el şi aproape că n-a mers cu ea. Îi spune Alois Muller şi e un german din Bavaria, care a devenit ulterior un mare industriaş, existând azi şi o companie care îi poartă numele. Atunci, însă, familia sa abia punea pe picioare afacerea şi nu s-a împăcat prea mult cu ideea de a investi atât de mult într-o maşină. Aşa că în scurt timp Mercedesul a trecut în mâinile celui de-al doilea proprietar — Alexander Kerst, un renumit actor austriac, localizat ulterior în Germania. În aceste ţări el e o adevărată legendă, jucând la început în filme artistice, apoi în mare parte în seriale TV, având câteva zeci de titluri în întreaga sa carieră. În mâine actorului maşina a stat vreme de mai multe decenii, cel mai mult dintre toţi proprietarii, de fapt.
Actorul austriac Alexander Kerst, unul din foştii proprietari ai Mercedes-ului 220 S Coupe ce stă azi în acest garaj din Chişinău

Apoi acest exemplar a fost cumpărat de către Frank Halbich, un american ce-şi făcuse studiile în Germania. Încă din anii 1970 el se remarcase ca un inventator de device-uri plastice cu aplicare medicinală, iar azi e şi un mare proprietar de obiecte industriale în SUA. El a şi importat minunatul Mercedes pe continentul american.

Ei bine, şi ulterior a urmat istoria cu vânzarea online întâi în Beverly Hills şi apoi New York, iar maşina a ajuns la următorul său proprietar de azi, moldoveanul Vitalie Didenco.
Mercedesul ăsta are chiar şi cartea sa originală de service, iar în acele vremuri ele se făceau ca o carte de cecuri, din care se decupa câte o pagină la fiecare vizită la service. Prima vizită e din 23 august 1958, când maşina avea doar 392 km la bord, şi fusese făcută la un service Mercedes-Benz din oraşul Passau. Tot aşa pot fi văzute ulterior alte vizite, la alte service-uri din sudul Germaniei.
Cu o asemenea istorie fascinantă şi documentată, există în lumea maşinilor clasice confirmarea absolută, un certificat la care ar râvni oricine dacă ar putea — certificatul FIVA. Numele FIVA e abrevierea Federaţiei Internaţionale de Vehicule Antice, sau clasice mai pe înţelesul nostru, iar această federaţie are experţi minuţioşi care pot verifica totul despre o maşină. Pentru că federaţia există de zeci de ani şi are adunate date la nivel internaţional despre tot ce vrei. Iar maşinile, care ajung a fi certificate vreodată de FIVA, sunt introduse într-un catalog internaţional riguros, fiind urmărită îndeaproape întreaga istorie de mai departe a maşinii. Însă ca să obţii acest certificat, e nevoie ca FIVA să facă direct verificarea maşinii printr-o muncă de detectiv, practic, dar şi prin trimiterea unui expert în ţara în care se află maşina, pentru a o vedea fizic şi a face orice verificări crede că e necesar cu ea.
Aşa a ajuns stimabilul domn Krukenkamp, expert al FIVA, să viziteze Moldova în anul 2014 pentru a inspecta şi verifica acest Mercedes-Benz 220 S Coupe. Era pentru prima dată în istoria ţării noastre când un expert FIVA lua în considerare certificarea unui vehicul istoric şi chiar venea pentru o inspecţie!
Odată venit pe loc, expertul a început cu verificări uzuale, precum VIN-ul, actele maşinii, culoarea şi textura vopselei, corespunderea ei cu vopseaua de uzină, şi multe alte proceduri făcute cu lupa în mână şi cu felinarul asupra maşinii. Apoi, a luat cartea de service, cea care pare o carte de cecuri. A răsfoit până la pagina vizitei unui service din Munchen. A luat telefonul şi a sunat acolo. I-a zis doamnei de la recepţie că o roagă mult ca aceasta să verifice dacă în acel an, la acea dată, un Mercedes-Benz 220 S cu acest VIN cod chiar a vizitat service-ul lor, chiar a avut asemenea parcurs şi chiar a făcut lucrările menţionate. Doamna l-a rugat să revină cu un apel într-o oră. Peste o oră, stimabilul domn Krukenkamp auzea de cealaltă a firului informaţiile care-l făceau să zâmbească. Totul se confirmase întocmai. Era un semn bun, dar certificatul n-a fost emis pe parcursul acelei vizite.
Au urmat luni de investigări avansate ale celor de la FIVA până când, într-o bună zi, Vitalie a primit prin poştă marea veste şi certificatul propriu-zis! Da, Mercedesul său fusese verificat de cei mai avansaţi şi riguroşi experţi ai lumii şi totul, dar absolut totul se confirmase cu o transparenţă formidabilă! Astfel, acest Mercedes-Benz 220 S Coupe a devenit primul automobil din Moldova, care a primit certificatul internaţional FIVA. Şi ca să înţelegi cât de special e asta, află că din 2014 până azi nici un alt automobil din Moldova n-a primit un asemenea certificat! Deci, acest Mercedes-Benz e unicul automobil din ţara noastră cu certificat FIVA!
Poţi înţelege, deci, dragostea nemărginită a lui Vitalie pentru comoara sa din garaj! Cât valorează maşina asta, cu tot cu certificat — nu putem spune cu siguranţă, iar Vitalie e prea modest ca să se laude cu asta. E o valoare de 6 cifre, cu siguranţă, dar, pentru el, maşina asta e de o valoare emoţională infinită şi nu planifică nicidecum s-o vândă. Ea stă azi în garajul său dedicat, curat, încălzit, păzit cu sisteme de alarmă performante şi-i bucură ochii lui Vitalie ori de câte ori vine s-o viziteze. Maşina stă o mare parte din an suspendată pe suporturi speciale, în regim de păstrare. Dar, totuşi, în perioada mai caldă şi mai prielnică a anului, Vitalie îşi mângâie sufletul cu mici ieşiri cu ea.
Merge cu ea doar circa 100-150 km pe an! Şi asta o face doar după lucru, când e puţin trafic, doar seara când se mai duce un pic lumina zilei şi când maşina nu sare atât de mult în ochi, pentru că-n zilele noastre foarte mulţi oameni din trafic vin aproape, taie calea, doar pentru a-i face poze când o văd, iar asta generează riscuri suplimentare de accidente.

Şi mai ales, Vitalie merge uneori cu ea doar pentru a bea o cafea cu prietenii, savurând fiecare clipă de la volanul visului său. Şi cu siguranţă acea cafea e cea mai preţioasă cafea băută în acel an!...
Şi parcă asta ar fi fost încheierea perfectă pentru acest articol, dar nu. Mai este ceva important de spus. Se pare că acest Mercedes-Benz 220 S Coupe este, la ziua de azi, coupe-ul cel mai bine păstrat şi mai proaspăt din generaţia sa, din câte există în lume la vedere, certificate. Şi la scurt timp după ce obţinuse certificatul FIVA, primise una din cele mai onorabile invitaţii, pe care le poate primi vreodată un colecţionar de maşini clasice: să participe la Concorso d’Eleganza la Villa d’Este, de pe malul lacului Como din Italia — cel mai notoriu şi renumit eveniment dedicat maşinilor clasice de 90 de ani încoace din emisfera asta a globului, la care am fost şi noi, cei de la PiataAuto.md, de 4 ori în istoria noastră şi am relatat de acolo. Acel concurs e tocmai liga maşinilor autentice, certificate, exclusiviste şi cu istorii transparente. Păi iată, Vitalie fusese invitat cu Mercedesul său să participe acolo.
Din păcate, însă, în acel an afacerea sa avea dificultăţi şi plecarea sa la Concorso, cu tot cu investiţiile necesare transportării în siguranţă a maşinii şi toate lucrurile adiacente, ar fi însemnat prea mult pentru el, şi apoi era nevoie de el în ţară, alături de compania sa. Aşa că a trebuit să refuze atunci invitaţia, cu promisiunea că ar fi onorat să participe în alt an ulterior. Aşa că avem toate şansele ca acest Mercedes-Benz să fie în anii următori şi prima maşină din Moldova, care ajunge vreodată la acest renumit concurs internaţional. E un alt vis al lui Vitalie, pe care ar vrea mult să-l îndeplinească în următorii ani.
Aşadar, prieteni, tocmai aţi făcut cunoştinţă cu unul din cei mai pasionaţi colecţionari de maşini clasice din Moldova. Iar maşina asta e cu siguranţă cel mai fascinant şi incredibil exemplar clasic de Mercedes-Benz din câte există azi în Moldova! Iar noi, în acelaşi stil de gentleman de cum era odată, nu putem decât să de dăm jos pălăria în faţa unei asemenea pasiuni, simţită şi trăită cu asemenea intensitate de către un om din Moldova!
1
3,708
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!