Primul 4MATIC: un Mercedes-Benz 300 TE în condiţie superbă, numai bun pentru un colecţionar începător

3 Februarie 2021, 19:04
Ilie Toma
Dacă ar fi să spui când a apărut tracţiunea integrală în gama Mercedes-Benz, la ce an te-ai gândi? La anul apariţiei lui G-Class, în 1979? Mai devreme? Mai târziu? Ei bine, primele schiţe şi idei ale lui Gottlieb Daimler au fost desenate în 1903 şi traduse în realitate în 1907, dar modelele produse în număr mai mare, de pe la mijlocul secolului au fost realizate în mare parte datorită unei colaborări cu compania Magna din Graz, Austria. Tot ei au fost cei care au dezvoltat aproape întreg sistemul 4x4 al lui G-Class şi tot ei sunt cei care au asamblat legendarul model Mercedes-Benz din 1979 încoace. Dar tracţiunea integrală, botezată 4MATIC, a venit mult mai târziu.
Abia în 1985 cei de la Mercedes-Benz au arătat primul model conceptual cu un nou sistem de tracţiune integrală, botezat 4MATIC. Era un Mercedes-Benz W124, dar a mai durat doi ani până modelul a ajuns cu adevărat în producţia de serie. Abia în 1987 au fost lansate primele W124 cu tracţiune integrală!
Contrar percepţiilor frecvente, primul 4MATIC nu a fost un sistem de tracţiune integrală permanentă, ci unul part-time. Adică, în mod normal, doar puntea spate primea cuplu, iar un sistem electronic identifica momentul când acestea pierdea aderenţă şi cupla şi puntea faţă, prin dirijarea cutiei de transfer. Dacă era nevoie, sistemul putea interveni cu aplicare selectivă de frâne la oricare din roţi, pentru a determina diferenţialul să transfere cuplul unei alte roţi, care avea aderenţă.
Reacţiile sistemului putea fi de trei nivele — în primul caz se dispunea transferarea a 35% cuplu spre faţă, în al doilea caz — 50% faţă şi 50% spate, iar în al treilea caz se păstra acelaşi raport, doar că se aplica şi un blocaj al diferenţialului spate, cele două roţi învârtindu-se la unison. Practic, senzorii măsurau o mulţime de date, iar sistemul decidea care scenariu din cele trei să-l aplice, pe lângă frânările selective pe care le putea face. Toate astea necesitau o mulţime de senzori, circuite hidraulice, dar cei de la Mercedes-Benz se mândreau cu complexitatea acestui prim sistem 4MATIC.
Atunci când a fost lansat pe W124, sistemul 4MATIC devenise disponibil pe câteva motorizări: 260E 4MATIC, 300E 4MATIC, 300TE 4MATIC (litera T venind de la T-Modell, adică versiunea break), 300D 4MATIC şi 300TD Turbo 4MATIC. Iar în acele vremuri trebuia să ai îndrăzneală şi curaj pentru a cumpăra un sedan Mercedes-Benz 4MATIC, întrucât diferenţa de preţ, raportată la valoarea de azi, era cam de 6,000 euro!
Iar maşina despre care vorbim noi azi e tocmai un Mercedes-Benz 300 TE 4MATIC din 1987 — deci primul an de fabricaţie a primului model Mercedes-Benz cu tracţiune 4MATIC! Şi anume această combinaţie a fost una din cele mai rare ipostaze ale lui W124, poate doar motorizările E500 întrecându-le la raritate!
Maşina asta a fost cumpărată în 1987 în Germania, fiind exploatată acolo până prin anul 2003, după care a fost importată în Elveţia şi exploatată de un alt proprietar. Şi chiar dacă are o cifră onorabilă de 191,000 km pe bordul său, ea arată pur şi simplu impecabil!
Nu în condiţie de showroom — mai are mici crăpături pe pielea bej de la interior, dar toate aceste semne de uzură decentă îţi sporesc şi mai mult încrederea că e o maşină care n-a stat numai conservată prin vreun subsol şi nu-ţi trezeşte suspiciuni despre starea ei prea frumoasă pentru a fi adevărată.
În acelaşi timp, în spiritul ăla elveţian veritabil de a ţine la propria maşină, acest Mercedes-Benz vorbeşte despre grija cu care a fost tratat prin fiecare por al său.
Şi motorul delicios de 3.0 litri şi 6 cilindri în linie e în stare impecabilă. Şi cutia sa automată funcţionează ireproşabil. Şi suspensia, şi sistemul de tracţiune integrală — toate sunt în condiţie perfect funcţională, maşina având parte de o mentenanţă pe măsura aspectului său.
Totuşi, în mâinile unui colecţionar care cunoaşte metehnele acestui prim sistem 4MATIC, maşina ar trebui să treacă o revizie completă a diferenţialelor, poate cu schimburi de garnituri la toate componentele-cheie. Şi asta pentru că aceste prime modele cu tracţiune integrală, erau cunoscute pentru a fi relativ pretenţioase la partea sistemului 4x4. Era primul model pus în producţie, inevitabil aveau să apară mici scăpări. Iar cei care au avut vreodată vreun W124 cu tracţiune integrală ar putea cu siguranţă să ne spună mai multe.
Deci, ea ar fi o maşină de colecţie cu caracter, pe care va trebui s-o îngrijeşti şi-n acelaşi timp are atributul dorit de a fi o ediţie rară, care a marcat istoria mărcii, iar asta o face şi mai valoroasă. Şi poate partea cea mai frumoasă e că proprietarul său elveţian de azi o vinde cu un preţ accesibil. Cifra exactă urmează să ni se comunice, dar ea ar fi de sub 10,000 franci elveţieni. Deci, un exemplar plin de personalitate şi istorie, într-o stare admirabilă, la un preţ decent — numai bun pentru un colecţionar începător!
0
1,546
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!