Acesta e un Volvo cu siluetă de Pobeda, scos la vânzare în Suedia şi e o bijuterie pe care doar entuziaştii o pot înţelege

14 August 2021, 21:19
Ilie Toma
Privind maşina asta, până şi fanii mărcii suedeze, care n-au mers prea departe în istoria modelelor mărcii, ar putea să nu înţeleagă la prima vedere că au în faţă un Volvo. Însă, prin alte ţări, unde asemenea modele au fost văzute mult timp pe străzi pe viu, modelul ăsta e recunoscut imediat, la prima vedere, fiind unul din cele mai glorioase din istoria Volvo de la mijlocul secolului trecut. E un Volvo PV544, model derivat din predecesorul său foarte similar, PV444. Iar noi, cei de prin Europa de Est, am putea spune că are o siluetă de GAZ Pobeda M20.
Silueta e într-adevăr foarte asemănătoare. Însă în acei ani au existat multe modele similare, ba chiar modele de la care GAZ M20 Pobeda pare să se fi inspirat mai mult. Aşa că rămânem la ideea că e o asemănare mai mult sau mai puţin întâmplătoare.
Dacă Volvo P444 a fost lansat în 1943 şi a fost produs până în 1958, atunci P544 a venit la schimb imediat după el, aducând perfecţionări şi rafinament. Apropo, platforma acestor două modele a fost prima din istoria Volvo cu caroserie autoportantă, fără cadru dur.
Iar ceea ce vedem în imaginile acestui articol e o Volvo PV544, produsă în 1965. Atunci când se lansase în 1958, modelul ăsta era unul din puţinele din lume care aveau parbriz curbat, într-o singură bucată! A apărut şi o cutie de viteze cu 4 trepte în locul celei de 3. În ţările scandinave, ca şi predecesoarea, maşina asta şi-a căpătat o reputaţie de indestructibilă, fiind un automobil care trebuia să ţină o viaţă, adeseori considerându-se de bun simţ ca o maşină cumpărată în tinereţe să fie ţinută până la adânci bătrâneţi în mâinile aceluiaşi proprietar.
Dar, pe lângă asta, modelul ăsta de Volvo a debutat cu interpretare Sport şi a fost rapid preluată în raliuri, datorită unui motor de până la 85 CP şi aceleiaşi rezistenţe ale sale. Practic de aici încolo a şi început gloria unică a acestui model Volvo în raliuri, iar azi mulţi dintre noi am putea nici să nu ştim că Volvo a participat vreodată în asemenea competiţii şi că a avut asemenea modele de succes.
A fost un model glorios, ce mai. Un succes care i-a crescut reputaţia Volvo şi a ajutat-o să devină ce este azi. Iar la un moment dat s-a simţit nevoia de un motor mai puternic, aşa că Volvo, după ce a lansat coupe-ul sportiv Volvo P1800, s-a gândit să pună acel motor de 1.8 litri şi pe Volvo PV544, în anul 1962. Era un motor ce livra 95 CP, care şi-a repede făcut loc şi în raliuri, unde era modificat să livreze şi mai mult.
Şi aici ajungem la ce este bijuteria asta roşie din articolul de azi, de fapt. E tocmai o asemenea Volvo PV544 de raliu, cu acest motor faimos B18 sub capotă, modificat să dezvolte 135 CP!

Exemplarul ăsta superb a fost restaurat de însuşi pilotul suedez de raliu Karl Gustav, poreclit şi Knaggen. El a fost unul din piloţii cei mai renumiţi în Suedia în anii 60 şi 70, şi era cunoscut pentru ataşamentul său special faţă de modelele Volvo şi faţă de PV544, cu care concurase ani la rând şi obţinuse chiar şi victorii. Karl, născut în 1945, a decedat în 2018, dar în anul 1999 a reuşit să desăvârşească acest proiect special de restaurare, la comanda omului de afaceri suedez Anders Prick, pasionat şi el de raliuri suficient de mult încât să participe în câteva curse.
Ei bine, atunci Anders l-a chemat pe Karl la el şi i-a spus că-i oferă buget nelimitat pentru acest proiect de restaurare a acestui Volvo PV544 de raliu, doar cu condiţia că anume Karl va dirija întreg procesul, personal. A urmat un proiect plin de entuziasm, despre care pilotul suedez a tot povestit următorii 19 ani, cât a mai trăit. Iar acel proiect e exact maşina din aceste imagini!
S-au folosit piese originale din arhivele Volvo, produse atunci, de demult. S-a lucrat cu atenţie nemaivăzută la detalii şi cu buget, aşa cum spuneam, nelimitat! Iar acum, până şi dacă privim azi maşina asta, la 22 de ani după ce a fost restaurată şi la 56 de ani după ce a fost produsă, putem fi cu toţii de acord că e una din cele mai fascinante bijuterii Volvo cu caracter sportiv!
Iar proprietarul său de până acum a păstrat-o cu sfinţenie şi mentenanţă ca la carte, dar a mai şi mers cu ea, aşa că dedesubt mai există urmele unor stropi de noroi, a unor puncte de vopsea sărită de pe componentele suspensie, etc. Caroseria, însă, e într-o stare impecabilă, la fel ca şi motorul, cutia, habitaclul şi întreaga maşină!
Nu ştiu dacă te-a cucerit deja maşina asta la fel de mult ca şi pe noi. S-ar putea ca articolul ăsta să fie mai puţin citit şi apreciat ca altele, dar uneori vrem să publicăm ceva frumos din pură plăcere şi pasiune, iar maşina asta ne-a inspirat o doză imensă de admiraţie.
Dar, mai există şi probabilitatea că Volvo ăsta te-a cucerit, dar te gândeşti că, probabil, acuşi vei afla un preţ uriaş şi entuziasmul se va ofili. Ştim, e normal să e gândim că o asemenea maşină ar putea costa o avere. Sute de mii de euro, fără nici o ezitare, la ce istorie are. Doar că maşina asta, cu doar 15,165 km la bord, a fost deţinută de acel om de afaceri, care n-are nici un gând de a-şi recupera bugetul infinit pe care l-a cheltuit pe ea, gândul său fiind s-o dea în mâinile unui pasionat. Aşa că preţul cerut pe acest Volvo e unul aproape derizoriu. Sute de mii de coroane suedeze, nu de euro. Deci, preţul ei e de 349,000 coroane suedeze, ceea ce ar echivala cam cu 34,250 euro. E o cifră absolut infimă, în comparaţie cu valoarea morală şi istorică a acestui Volvo!
0
1,619
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!