Încă una şi mă duc: Mercedes lansează noul Citan, tot un Kangoo mai scump, în esenţă, dar zice că are ADN de Mercedes

26 August 2021, 10:22
Ilie Toma
Mercedes-Benz a publicat aseară primele imagini şi informaţii despre noua generaţie Citan, adică vehiculul lor comercial compact. Şi comunicatul celor de la Mercedes, asociat acestei premiere, e o mostră demult uitată de limbaj cu jumătăţi de adevăruri şi lucruri nespuse, de calităţi umflate până la derizoriu şi de combinaţii deocheate de expresii corporatiste care-ţi taie ochii şi te întrebi ce dinozaur de manager putea formula toate astea. Serios, pe cât de mult respectăm noi marca Mercedes-Benz pentru lucrurile admirabile pe care le face, or, noi exploatăm un Mercedes-Benz în redacţie, pe atât de steril în consistenţă şi uns cu alifie pe deasupra, ca să prindă muştele, e comunicatul. Noi, însă, considerăm că trăim într-o epocă a adevărului şi a informaţiilor transparente, scurte şi la obiect, aşa că vom tăia frişca de pe prăjitura numită Citan şi vă vom arăta turta aia dogorită dedesubt, aşa cum e ea.
În cele vreo trei mii de cuvinte despre noul Mercedes-Benz Citan, înşirate frumos pe capitole, denumite pompos, nu scrie nicăieri că noul model e, în esenţă, tot un Renault Kangoo mai scump, cu siglă Mercedes, la fel cum a fost şi primul Citan. Pentru corectitudine, trebuie să spunem că modelul celor de la Renault poartă numele de Express sau Kangoo Van pe unele pieţe, dar, pentru claritate, noi îl vom numi pur şi simplu Kangoo mai jos. Înainte, cel puţin, Mercedes-Benz menţiona aceste lucruri măcar cu text mărunt, într-un colţ de comunicat. Acum o face pe niznaiul. Vă spunem noi, e tot un Kangoo cu altă siglă şi sub capotă are tot acelaşi motor diesel de 1,461 cm cubi, adică renumitul dCi de pe modelele Renault şi Dacia. E disponibil în câteva versiuni de putere — de 75 CP, de 95 CP şi de 116 CP. Pe lângă asta, mai e disponibil şi motorul dezvoltat împreună cu Renault, de 1.33 litri turbo, pe benzină, disponibil în versiuni de 102 CP şi 131 CP. Ambele motoare sunt motoare bune, de altfel, deci n-ar fi o problemă să recunoşti, pur şi simplu, colaborarea pe care o ai.
Dar, observăm că toate motoarele sunt cu propulsie tradiţională — diesel sau benzină, fără sistem hibrid sau mild-hybrid, fără propulsie electrică. Va fi şi un eCitan electric, dar e subiect separat. Iar Mercedes-Benz face un anunţ aproape poetic în acel comunicat imens: zice că doar Citan, iată, e ultimul model comercial care se mai lansează cu motorizări tradiţionale, şi gata, după aia promite că va lansa vanuri şi camionete exclusiv cu propulsie electrică. Încă una şi mă duc, vorba publicităţii renumite.
Mercedes-Benz mai spune că în designul noului Citan, „inteligenţa întâlneşte emoţia”. Te lăsăm pe tine să procesezi cât adevăr este în această frază clişeică, că e vorba de design şi designul e subiectiv.
Marca germană mai menţionează la fel de pompos că a supus noul Citan multiplelor programe de testare şi a făcut asta la noul său poligon imens de teste din Immendigen. Nu e clar, însă, ce-au mai avut de testat germanii după ce francezii aveau deja în producţie Renault Kangoo, dar zic că au făcut 500 de teste individuale timp de două ierni şi două veri, iar după această frază alunecă în două alineate mari despre cât de mare şi frumos e noul lor poligon de testare. Care într-adevăr e mare, frumos şi poate chiar unic în lume, meritând toată admiraţia. Doar că azi era vorba despre Citan, de fapt.
Cel mai bizar capitol al informaţiilor despre premiera noului Citan, însă, se referă la şasiu şi ar putea fi interpretat ca o ofensă la adresa mărcii Mercedes-Benz, făcută de germanul din Stuttgart care a scris comunicatul. „Tipic Mercedes-Benz: caracteristicile de condus reflectă ADN-ul Mercedes”. Sună frumos, şi parcă orice model pe care-l lansează o marcă reflectă, într-o oarecare măsură, ADN-ul mărcii şi e tipic acelei mărci. Doar că Citan are o simplă suspensie McPherson în faţă, şi mai ales, are o bară de torsiune simplă ca bună ziua în spate. Diferenţa ar fi că arcurile şi amortizoarele au rată de compresie tipică Mercedes, orice o fi însemnând asta, şi că rigiditatea lor diferă la versiunile Touring şi cele marfare, dar asta e valabil şi în cazul Renault. Să zici, însă, cu atâta fanfară că suspensia aia simplă ca bună ziua a ajuns să reflecte însăşi ADN-ul Mercedes, e ori o blasfemie faţă de acele sedanuri şi coupe-uri superbe, cu ţinute de drum impecabile, ale mărcii, ori o blasfemie la adresa mărcii în sine, că ăsta a devenit ADN-ul ei, de fapt.
În fine, la interior, printre punctele cheie ale planşei de bord Renault, s-au remodelat un pic formele, s-a pus un sistem multimedia mai bun, de Mercedes-Benz. Au mai apărut dotări opţionale pe ici, pe colo. Dar, în varianta de bază maşina nu va avea cu mult mai multe decât are paralela sa de la Renault. Şi Mercedes-Benz Citan va porni în Germania de la un preţ imediat sub 20,000 euro fără tva. Pentru comparaţie, Renault Express porneşte tot în Germania de la 14,190 euro fără tva.
Aşadar, Mercedes-Benz a vrut să ungă frumos un model pur şi simplu creat dintr-un parteneriat, poate necesar, poate bun în esenţă. E respingătoare însă lipsa de sinceritate şi abundenţa de vorbe pompoase şi exagerate, fără a spune prea multe în consistenţă. Nu mai trăim într-o epocă în care asemenea apă chioară funcţionează. Iar când vezi asta în anul 2021 de la o companie auto, ai impresia că ea ori are oameni care mai gândesc ca-n epoca de demult, ori le insultă inteligenţa propriilor fani sau a proprietarilor de mici afaceri, care ar fi clienţii ţintă. Şi ca toată comunicarea asta să fie şi mai bizară, Mercedes dedică un întreg capitol pentru a ne spune că l-a angajat pe un actor din serialul The Game of Thrones, gigantul care-l joacă pe Gregor Clegane, ca să accentueze publicului prin câteva spoturi cât de gigant este noul Citan. Avem o veste proastă, însă, ori mai degrabă un adevăr simplu: noul Mercedes-Benz Citan este exact la fel de mare ca şi Renault Kangoo/Express: tot 2,761 mm ampatament, tot aceeaşi lungime, aceeaşi înălţime şi aceeaşi lăţime.
0
1,216
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!