Farul stâng bate prea jos, sau cum în unele centre de revizie tehnică din Moldova ţi se creează probleme inexistente

24 Septembrie 2021, 16:57
Ilie Toma
Istoria asta o voi relata din experienţă personală şi dacă s-ar fi întâmplat o singură dată, aş fi crezut că e doar o nelămurire, o confuzie a vreunui operator. Dar ieri s-a întâmplat din nou, de faţă cu mine şi atunci când am reacţionat, s-a dovedit că de fapt problema invocată nu mai exista. Să vă explic ce anume s-a întâmplat în ceea ce cred că e un soi de fenomen al unor angajaţi corupţi din centrele de testare tehnică din Moldova. Vorbim de testarea aia anuală oficială, pe care e obligată s-o treacă orice maşină, numită şi ITP.
Primul caz l-am avut cam un an în urmă, când treceam revizia tehnică la Mercedes C-Class, pe care-l conduc de obicei. Una din procedurile normale din lista de operaţiuni la testare e verificarea unghiului de incidenţă la faruri, ca acestea să bată corect, ca să nu orbească alţi participanţi la trafic. La Mercedes farurile sunt full-LED, iar unghiul lor de incidenţă se ajustează automat, în funcţie de încărcarea maşinii, întrucât există senzori giroscopici, care sesizează unghiul de înclinare a maşinii faţă de sol şi compensează cu reglajul corect al farurilor. La maşinile fără asemenea sistem sofisticat, avem cu toţii acele poziţii — 0, 1, 2, 3 — cu care putem ajusta unghiul. În fine, dacă există vreo problemă de unghi, de obicei acest mecanism nu rezolvă esenţa, aşa că oricum ea trebuie corectată, dar la cele automatizate, pe bază de giroscop, şansa ca reglajul să fie greşit e mai mică, de obicei.
Aşa că atunci când omul care-mi verifica maşina a venit şi mi-a spus că farul stâng bate mai jos, m-am uitat uluit la el şi, fără să analizez prea mult, i-am zis: „da’ cum ar trebui să bată, mai sus? Suntem o ţară cu circulaţie pe partea dreaptă doar, aşa e normal”. Omul a plecat fără să zică nimic şi în rezultat în raportul de revizie tehnică totul a fost bine. Iar eu am considerat că omul a fost confuz şi am cam uitat de fenomen.
Ieri, însă, am mers să trec revizia tehnică cu Suzuki Ignis, o maşină mult mai simplă. Alături de mine, a venit şi tatăl meu, cu alt Suzuki Ignis, de culoare albă. E pensionar şi în toată vâltoarea de testare, cei acolo n-au sesizat că am fi împreună, au crezut că cele două Ignisuri sunt o pură coincidenţă. Iar pe el l-au privit ca un pensionar, care cu siguranţă ar putea fi aburit. La Ignisul oranj, cu care eram eu, totul a fost bine. La cel alb, însă, care era în spate, la început roata spate stânga indica o aderenţă mai scăzută, dar am observat că maşina era un pic oblic poziţionată. Tot cu Suzuki a mai fost odată un simptom identic, la prima revizie de 1 an, după care am mers la service-ul Suzuki ca să verifice ei amortizorul şi eventual să-l schimbe pe garanţie. Acolo s-a constatat că totul e absolut perfect şi a fost alarmă falsă. Ei bine, ieri a apărut acelaşi simptom, că amortizorul la maşina albă ar fi fost cu un procent sub limită. Dacă ar fi fost doar această deviere, s-ar fi făcut o menţiune în raport, şi atât, maşina ar fi trecut oricum. Dar mai era nevoie de încă o deviere găsită.
Aşa că în scurt timp, când revin de la ghişeu la maşina albă, pentru că fusesem plecat pe câteva minute, aflu că maşina albă n-ar fi trecut testarea tehnică pentru că... farul stâng bate prea jos. La început am înţeles că ambele faruri ar bate prea jos şi zic „verifică dacă nu ai setat cumva poziţia 3 la unghiul farurilor, din habitaclu, poate asta e problema”. Deschid eu uşa, verific, era poziţia 0. Revin înapoi la omul cu testarea şi întreb care e problema, totuşi. Acesta tipărise deja raportul cu două deficienţe, ceea ce însemna că maşina are două luni să le înlăture, şi apoi să revină şi să mai plătească o odată testarea. Îmi spune că, uite farul stâng bate mai jos decât norma, mai jos decât dreptul! Aici mi-a amintit de propriul meu caz, la aceeaşi staţie de mai bine de un an în urmă. Şi mi-am dat seama că nu e confuzie la mijloc, ci un instrument de a aburi oamenii, făcându-i să creadă că maşina lor are probleme, accentuându-le că vor trebui să revină în două luni încă o dată, şi ştii tu... Nu, n-a cerut nimeni mită direct ieri. Dar, totuşi, povestea cu farul părea super suspectă.
Îi zic aceeaşi chestie: „şi cum ar trebui să bată farul stâng faţă de drept? Nu mai jos oare?” Iar aici trebuie să explic pentru cei care poate nu ştiu această nuanţă — pentru că există oameni care nu ştiu, dacă cei de acolo profită asta. În ţările cu circulaţie pe partea dreapta, de multe decenii încoace normativele de siguranţa spun că farul stâng trebuie să aibă un unghi un pic mai coborât, astfel încât fasciculele să fie mai scurte, pentru a nu orbi şoferii din întâmpinare, care vin pe stânga ta. Farul drept, însă, are unghi ceva mai mare, pentru a lumina acostamentul pe dreapta şi drumul înainte. Respectiv, în ţări unde se circulă pe partea stângă, ca în Marea Britanie, e exact invers, farul stâng luminează mai sus şi cel drept un pic mai jos. Deci, să spui că farul stâng bate mai jos e ceva absolut normal în ţări cu circulaţie pe dreapta. Asta nu e o problemă, asta e normalitate de siguranţă!
Respectiv, îi zic omului asta şi îi cer reverificarea unghiului de incidenţă de faţă cu mine. Ăla se face că aduce utilajul, se face a-l pune în faţa maşinii, apoi îmi zice „da, e normal, e bine”. Gata problema? A dispărut? Păi ce-a fost toată povestea, o încercare de a profita de un pensionar şi de a-l scurge de mită, invocându-i probleme inexistente? L-am confruntat direct pe om, acesta n-a putut da nici o explicaţie plauzibilă, a zis doar că el nu a cerut mită, ceea ce e adevărat, dar e clar că e un fel de bate şaua să priceapă calul.
Şi problema e că în asemenea mod probabil se aleg zeci de oameni pe zi, de care se profită în mod similar, în speranţa că aceştia nu vor şti ce înseamnă treaba cu farul stâng şi alte chestii precum amortizorul, şi vor ajunge să zică „da poate cumva”. Problema e că se profită de pensionari, de tineri neexperimentaţi, de femei, de oricine e văzut drept un posibil şofer mai puţin avizat. Sigur, nu se întâmplă chiar cu fiecare, pentru că ar fi prea răspândit fenomenul. Dar e suficient câţiva zeci de oameni pe zi într-o asemenea unitate, din sutele care vin la testare. Deci, dacă aveţi apropiaţi sau prieteni care merg singuri la asemenea testări, spuneţi-le despre aceste trucuri, informaţi-i, să nu cadă în capcana acestor trucuri!
0
5,519
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
TESTE DRIVE DE CARE AŢI PUTEA FI INTERESAT
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!