Aceasta e MV Global Mercy, nava construită pentru a fi cel mai mare spital plutitor din lume, cu motoare de 18,912 CP

3 Octombrie 2021, 11:25
Ilie Toma
Din păcate, în lume avem prea puţine spitale pentru necesităţile omenirii, iar în unele zone ale planetei, ele sunt într-atât de rare şi într-atât de lungă ar fi perspectiva construirii lor, încât soluţia unui spital plutitor, care ancorează în diverse puncte, pare cea mai fezabilă şi practică. Iar noi vom vorbi azi despre cea mai nouă navă-spital din lume — MV Global Mercy, care e deopotrivă o mostră a excelenţei inginereşti, cu motoare de mii de cai-putere, şi o mostră a progresului performanţei medicale, care a devenit posibil în asemenea facilităţi plutitoare!
Nave spital există demult, dar majoritatea sunt gestionate de forţe armate şi sunt localizate lângă zone de război. Există documente care atestă folosirea navelor cu scop de spital încă din 1670, în regiunea Tangier din nordul Africii, Marocul de azi, iar alte documente specifică folosirea unei nave de către marina britanică în acest scop încă în 1608. În cele două războaie mondiale asemenea nave au fost folosite pe scară largă, de obicei navele de pasageri fiind convertite în acest scop. Însă mult mai puţine asemenea nave aparţin unor organizaţii umanitare, neutre. Cea mai notorie asemenea organizaţie e Mercy Ships, fondată în anul 1978.
Foto: Nava-spital USNS Comfort, care aparţine Marinei militare SUA

Fondatorii Mercy Ships s-au inspirat din activitatea navelor militare anterioare şi au constatat că în lume peste 50% din populaţie trăieşte la 100 mile de la orice ţări, iar 95 din 100 oraşe mari ale lumii sunt oraşe porturi. Prin urmare, mobilitatea pe care o oferă oceanele şi mările pentru o navă spital, cooptată cu aceste cifre, fac din aceste nave una din cele mai viabile soluţii pentru a oferi îngrijiri medicale acolo unde e nevoie cel mai mult.
Prima navă achiziţionată de organizaţia Mercy Ships a fost una care îşi împlinise termenul de exploatare şi a fost vândută pentru suma simbolică de 1 milion dolari. A durat patru ani să fie echipată cu utilaj medical şi să fie transformată în MV Anastasis. Acea navă a operat în calitate de spital până în 2007. Mercy Ships a avut întotdeauna în operare între 1 şi 3 nave în paralel. Astfel, din 1983 a mai existat o a doua navă, Good Samaritan, care a servit până în 2001, iar din 1994 până în 2006 a fost activă nava Carribean Mercy. După pensionarea lui Anastasis, în 2007 a intrat în serviciu nava Africa Mercy, care e în prezent singura navă a organizaţiei, dar e mai mare decât toate cele anterioare combinate la un loc. Însă încă de pe atunci, din 2007, organizaţia şi-a pus scopul de a mai avea o a doua navă, poate şi mai mare de atât.
Foto: Prima navă a celor de la Mercy Ships, MV Anastasia (stânga), alături de nava lor curentă, MV Africa Mercy

MV Africa Mercy a fost cumpărată de organizaţie în 1999, iar până în 2007 a durat pregătirea ei în rol de spital, or, şi ea a slujit anterior în cu totul alt scop, fiind, de fapt, construită în anul 1980 în Danemarca. Nava are 16,572 tone, 152 metri lungime, şi este propulsată de 4 motoare B&W a câte 4,239 CP fiecare, deci un total de 16,956 CP. În prezent, ea e cea mai mare navă spital operaţională din lume, care e în posesia unei organizaţii non-militare.

Schiţa structurii navei Africa Mercy

Toate astea au dus spre momentul istoric în care Mercy Ships a comandat construcţia primei nave din lume, gândită din start ca o navă spital. Deci, nu mai merge vorba despre achiziţia unei nave vechi, care e modificată în a deveni spital, ci o navă care e construită in start, de la zero, cu acest scop. Anume asta înseamnă noua navă MV Global Mercy, care urma să fie şi cea mai mare navă spital deţinută de o organizaţie non-militară din lume.
Contractul pentru producţia acestei nave a fost negociat în 2013 şi semnat în anul 2014, compania care urma să construiască nava fiind Stena RoRo oraşul Gotebord, Suedia, acelaşi oraş unde e şi sediul Volvo. A urmat o perioadă de consultări cu medicii care au lucrat deja pe alte nave ale Mercy Ship, pentru ca noua navă să poată fi proiectată corect, ţinând cont de toate necesităţile şi problemele apărute în trecut. Consultările, apoi şi proiectarea, au durat până în 2017, când a început construcţia. Iar acea construcţie a durat până acum, în anul 2021, fiind finalizată vara. Nu, nava încă nu e gata să înceapă a munci, mai are de trecut câteva etape de pregătire, dar despre asta vorbim un pic mai jos.
Foto: imagini din procesul de construcţie a navei Global Mercy

MV Global Mercy nu e doar un spital plutitor, ci un întreg oraş pe ape. Are 174 metri lungime, şi 28.6 metri lăţime, având şi 12 etaje funcţionale. A fost gândită din start pentru sinergia şi eficienţa sistemelor sale, pentru ca acestea să poată face uz mai bun de energia de la bord şi în rezultat nava să fie cu până la 15% mai eficientă decât una obişnuită de asemenea dimensiune.
Foto: noua navă MV Global Mercy

Partea cu motoarele navei e şi mai interesantă. Furnizorul motoarelor e compania finlandeză Wartsila, aceeaşi companie care a proiectat cel mai mare motor actual de navă din lume, de 109,000 CP, despre care scriam acum două luni. Acum acel motor e produs de o subsidiară fondată împreună cu alte companii internaţionale, dar oricum, Wartsila rămâne a fi azi unul din cele mai sonore nume în materie de propulsie maritimă.
Foto: unul din cele 4 motoare diesel, care propulsează noua navă Global Mercy

Astfel, Wartsila, în urma unui contract semnat în octombrie 2020, a livrat 4 motoare diesel Wartsila 6L32 pentru a asigura propulsia uriaşei nave spital. Spre deosebire de motorul de 109,000 CP, care funcţiona în 2 timpi, Wartsila 6L32 e unul ce operează în 4 timpi. Motorul are 6 cilindri în linie şi o capacitate cilindrică de 32.2 litri per cilindru, deci 193.2 litri volum cilindric pentru cei 6 cilindri calculaţi împreună. Puterea motorului e de 4,728 CP şi, având 4 timpi, operează la turaţii ceva mai mari, între 720 şi 750 rpm. Iar astfel, Global Mercy, având 4 asemenea motoare, dispune de o putere totală de 18,912 CP.
Foto: o versiune cu mai mulţi cilindri a aceluiaşi motor Wartsila 32

E şi mai interesant că cerinţele faţă de vibraţiile admise de aceste motoare au fost foarte stricte, iar asta din motive medicale. Nava are mai multe săli de operaţie şi va executa inclusiv operaţii pe ochi, iar astfel orice vibraţie transmisă în corpul navei poate fi fatală pentru pacient. Tocmai de asta, s-a dus o muncă extraordinară de a asigura lipsa oricăror vibraţii transmise navei.
Foto: copil ajutat de curând la bordul navei Africa Mercy, prin efectuarea unei intervenţii chirurgicale complexe

Şi dacă tot vorbim de o navă spital, trebuie să menţionăm şi capacităţile medicale ale acesteia. La bord noii nave Global Mercy există 102 paturi de terapie intensivă, alte 90 paturi standard, precum şi 7 camere izolate pentru cei mai gravi pacienţi. Nava are 6 săli de operaţie, o farmacie, o clinică oftalmologică şi una stomatologică, precum şi o mini şcoală pentru antrenarea medicilor de pe navă şi a celor locali din locurile unde nava ancorează. Medicii chirurgi de pe navă vor putea efectua operaţii de reconstituire, de extragere a tumorilor, de corecţie a fantelor labiale, chirurgie ortopedică, de extracţie a cataractelor, etc. La bordul navei există şi echipamente de screening radiologic şi CT/MRI, fapt care le permite medicilor o diagnosticare corectă înainte de aplicarea tratamentului. Bineînţeles, există şi un laborator medical la bord.
E şi mai interesant că noua navă, fiind gândită din start ca un spital, are mult mai multe facilităţi pentru medicii voluntari care vor munci aici. Da, în cea mai mare parte, activitatea navelor Mercy Ships e bazată pe medici care vin să facă perioade de voluntariat aici, fiindu-le asigurate doar condiţiile de cazare. Uneori, însă, aceştia ar putea veni cu copiii lor, sau cu familia, iar astfel noua navă dispune de grădiniţă, şcoală şi tot soiul de facilităţi pentru ca medicii să se poată concentra la muncă, în timp ce copiii lor au asigurate condiţii minime de educaţie şi socializare. Există etaje întregi de camere destinate personalului medical şi a personalului tehnic al navei. În total, la bordul navei se pot afla până la aproape 1,000 de persoane.
Ei bine, construcţia propriu-zisă a navei a avut loc la un şantier din China, gestionat de aceeaşi companie suedeză. Ceremonia de înmânare a navei către Mercy Ships a avut loc în iunie, iar după asta, nava Global Mercy a pornit prin canalul Suez către Belgia, în Europa, unde abia a ajuns de curând, la sfârşitul lui septembrie 2021. Aici ea urmează a fi dotată cu echipament medical, iar în primele luni ale anului 2022 va pleca în prima sa misiune, care va avea loc lângă coasta Senegalului, în Africa de Vest.
Nava Global Mercy, la intrarea în portul Antwerp din Belgia

Cei de la Mercy Ships estimează că noua lor navă va ajuta la intervenţii medicale importante, în măsură să schimbe calitatea vieţii, pentru circa 150,000 de oameni pe parcursul perioadei de activitate a navei.
În calea spre Belgia, Global Mercy a trecut prin Malta pentru a fi înmatriculată
Nava Global Mercy, navigând spre locul său de înmatriculare
În stânga e o iamgine reprezentativă din majoritatea spitalelor din ţările africane unde operează cei de la Mercy Ships, iar în dreapta o sală de operaţie de pe Africa Mercy
Condiţii de spital modern la bord
1
1,331
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!