Maşina care avea 200 CP acum 92 de ani şi costă azi milioane: un exemplar unic de Mercedes W06, scos la vânzare în Germania

16 Noiembrie 2021, 22:03
Ilie Toma
De multe ori suntem predispuşi să credem că doar maşinile moderne sau cele produse în ultimele decenii sunt puternice, luxoase şi performante. Dar există mărci auto în lumea noastră, care până şi acum 92 de ani produceau automobile pur şi simplu fantastice, în cel mai veritabil sens al acestui cuvânt.
Acesta e un Mercedes W06, produs într-o perioadă în care şi ierarhia modelor era alta, şi motorizările nu erau motorizări, ci modele propriu-zise, ce împărţeau acelaşi cod de caroserie. Erau timpuri când îţi puteai da achiziţia de la uzina auto unor coachbuilder-i, care să-ţi definitiveze ultimele detalii ale designului şi să ţi-o facă unică. Iar modelul ăsta de Mercedes e unul din cele mai fascinante şi glorioase produse vreodată de marca germană, fiind votat în 1999 printre cele mai reuşite modele ale secolului XX!
Un alt secret neaşteptat al acestui model Mercedes e faptul că el a fost creat de marele Ferdinand Porsche, care era în acea vreme angajat al Mercedes, înainte de a pleca pentru a-şi fonda propria companie! Ferdinand Porsche a primit nenumărate premii, inclusiv academice pentru acest model, creat de el.
Prima versiune cu motor mai simplu, numită S, a apărut în 1927, apoi în 1928 au fost lansate versiunile SS şi SSK. Aceste modele au făcut uz de compresoare mecanice pentru a livra mai multă putere, după principiul compresoarelor existente şi în ziua de azi la unele mărci. Această serie de modele avea versiuni de motor de până la 240 CP şi începuse să domine şi la competiţiile de motorsport.
Maşina despre care vorbim noi azi e un SS sau, după numele său complet — un 710 SS. Puterea motoarelor supraalimentate se indica în acele timpuri cu două valori — fără acţiunea compresorului şi cu acţiunea lui. Respectiv, la acest model puterea fără intervenţia compresorului era de 140 CP, iar cu intervenţia lui — de 200 CP. În anul 1929!
Motorul era unul cu 6 cilindri în linie, de 7.1 litri capacitate cilindrică. Avea două carburatoare, era montat longitudinal şi era cuplat la o cutie de viteze cu 4 rapoarte. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h nu era măsurată în acele timpuri, dar viteza maximă era de 185 km/h! Nu mai conta nici consumul de 27 litri/100 km, cât era indicat de producător! Pentru că erau 27 de litri consumaţi într-un mod magnific!
Când cumpărai o asemenea maşină putea plăti doar pentru şasiu cu motor 31,000 mărci, sau, dacă voiai un vehicul cu 4 locuri cu toată caroseria, trebuia să plăteşti 35,000. Iar dacă voiai un convertible — plăteai între 42 mii şi 45 mii. Sau puteai cumpăra şasiul şi să-l dai pe mâinile companiilor de coachbuilind, care îţi construiau o maşină asemănătoare, dar cu design un pic diferit, făcând din maşina ta ceva încă mai rar, chiar unic.
Iar ca să înţelegem despre ce raritate vorbim aici, versiunea SSK, mai puternică, s-a produs în mai puţin de 40 de exemplare. Iar toate ipostazele împreună s-au produs, conform datelor din arhiva Diamler, în doar 111 exemplare! O sută unsprezece oameni din toată lumea şi-au putut permite un asemenea Mercedes în acei ani de opulenţă de dinaintea marii depresii!
Iar maşina, spre care vorbim noi azi a fost una dintre cele duse la ateliere de coachbuiling pentru a-i fi făcută caroseria şi habitaclul. A fost comandată în aprilie 1929 în New York şi a fost livrată în octombrie a aceluiaşi an. Doar şasiul. A mai durat până în anul 1931 să primească o caroserie cu 4 locuri de la atelierul Fernandez & Darrin, fiind apoi livrată şi primului cumpărător, un oarecare om de afaceri Mr. Martin din Washington. Şi a fost singurul exemplar Mercedes W06 construit de acest atelier, ceea ce-l face unic în lume!
Fiind în mâini speciale din primele zile, acest Mercedes a avut parte de marele noroc de a fi deţinut doar de mari colecţionari pe parcursul istoriei sale. Unul din ei l-a restaurat, încă în anul 1956! Deci, restaurare făcute mai bine de jumătate de secol în urmă. Atunci a fost schimbată şi culoarea maşinii din alb în negru. Au mai urmat alţi câţiva posesori din SUA, până când maşina a fost cumpărată în 2009 de un colecţionar din Germania. Acesta a importat-o şi a dus-o direct la uzină, în Stuttgart, ca cei de acolo s-o analizeze şi să-i confirme autenticitatea, dar şi starea exactă a maşinii.
Şi uzina i-a dat veşti bune — totul e autentic, doar culoarea e schimbată! Aşa că maşina a primit şi un certificat special de la uzina Mercedes-Benz pentru starea sa specială şi desăvârşită! Apoi tot uzina a desfăcut motorul şi l-a împrospătat complet, asamblându-l din nou ca unul nou!
Azi maşina asta e pur şi simplu perfectă şi originală în acelaşi timp. Are mici urmă de vopsea sărită de pe blocul motorului, dar totul a fost lăsat aşa, pentru autenticitate. Are câte o mică zgârieturi pe lemnul de pe bord sau pe volan, dar cine n-ar avea, la 92 de ani împliniţi? Însă e o maşină fantastică şi poate cel mai magnifică senzaţie e faptul că ea poate goni şi azi cu poftă pe şosele, punând la treabă cei 200 CP ai săi, la fel de viguroşi şi azi.
Cât costă? Preţul exact rămâne a fi discret, comunicat doar în şoaptă, ca de la gentleman la gentleman, dar orientativ vorbind, poate costa oricât între 10 şi 20 de milioane. Mult. Dar altfel nu se putea. Iar preţul ăsta nu ne încurcă nici cât de puţin să o privim îndelung şi să o admirăm cu toată fascinaţia pe care o merită această creaţie inginerească de acum 92 de ani!
1
13,353
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!