Ingineria neştiută a lui Volkswagen Lupo 3L, maşina care consuma 3 litri/100 km acum mai bine de 20 de ani

25 Ianuarie 2022, 16:43
Ilie Toma
În zilele noastre Volkswagen ajunge mai rar să ne fascineze cu creaţii inginereşti speciale, iar dacă inginerii grupului german creează ceva fascinant, de obicei acele tehnologii apar întâi pe mărcile de top ale grupului. Iar în lumina scandalurilor Dieselgate, nici nu prea au existat inovaţii care să fie prezentate cu curaj de marca germană, or, acum orice pretinsă inovaţie a lor ar fi întâmpinată în primul rând cu îndoială. Dar au existat ani când inginerii de acolo erau lăsaţi să inoveze şi un caz din istorie e chiar în jurul unui motor diesel şi a unei maşini create cu scopul de a demonstra că se poate: VW Lupo 3L.
Sunt mari şanse să fi auzit despre acest model de Volkswagen, lansat în anul 1999. De fapt, în mod oficial, era doar o versiune a lui Lupo, o motorizare ce avea indicele 3L şi a cărui element distinctiv principal era consumul mixt de doar 3.0 litri/100 km de motorină, de unde şi numele 3L. Dar puţini ştiu că pentru a se obţine acest consum, de după aspectul de Lupo obişnuit, de fapt mai mult de jumătate de maşină era alta, diferită faţă de un Lupo în oricare altă motorizare.
Totul a început de la un nou motor, fireşte, iar la acea vreme VW nu vedea nimic mai eficient decât dieselul. A fost conceput un motor turboaspirat, de 3 cilindri în linie, cu o cilindree de 1,191 cm cubi şi cu injecţie directă. Blocul motorului a fost conceput din aluminiu, întrucât inginerii înţelegeau deja că pentru succesul produsului final şi atingerea ţintei de consum, Lupo 3L va trebui să fie foarte uşor.
Motorul a fost echipat şi cu un prim sistem start/stop, care reacţiona atunci când motorul era ţinut mult timp la ralanti şi-l deconecta, pentru a economisi carburant. De asemenea, inginerii au calculat că o cutie robotizată tiptronic ar asigura o mai mare eficienţă, aşa că au echipat modelul cu o asemenea transmisie, avantajul acesteia fiind şi greutatea relativ redusă. Propulsorul, apropo, dezvolta 61 CP şi 140 Nm.
Apoi a venit timpul să se reducă din greutate peste tot unde se putea, chiar şi cu preţul reproiectării pieselor deja existente. Aşa s-a ajuns pe întregul cadru frontal al suspensiei, cu tot cu braţele inferioară, să fie dezvoltat din aluminiu forjat, mai economisindu-se astfel câteva zeci de kilograme.
Foto: Componente din aluminiu la suspensia faţă a lui Lupo 3L

În interior s-a recurs la realizarea structurii metalice a volanului dintr-un aliaj mai uşor de magneziu, apoi acelaşi lucru s-a făcut şi cu structura interioară a scaunelor. Deci, această maşină compactă şi bugetară avea scaune cu schelet făcut din aliaj de magneziu!
Foto: Structura de magneziu a scaunelor din VW Lupo 3L

Iar magneziul şi aluminiul n-au fost aplicate doar aici. Combinaţii dintre aceste două materiale au fost folosite la hayon, capotă şi portiere! Deci, deşi caroseria lui Lupo 3L arată identic, de fapt, ea e făcută din alte metale, care se repară altfel, sau nu pot fi reparate deloc şi trebuie înlocuite. Unii dintre cei care au în proprietare asemenea maşini nici nu ştiu despre aceste deosebiri şi ajung să pună piese standard pe maşină la eventuale reparaţii. Chiar şi piesele de caroserie care au rămas a fi produse din oţel, sunt produse cu folosirea altui tip de oţel, ranforsat, mai subţire, mai uşor şi mai rigid.
Apoi, până şi jantele roţilor au fost realizate din aliaje de aluminiu, mai uşoare, iar maşina a fost încălţată şi în anvelope cu rezistenţă scăzută la rulare. De fapt, deşi arată identic, circa 80% din componentele lui Lupo 3L sunt diferite faţă de un Lupo obişnuit. În rezultat VW Lupo 3L ajunsese să cântărească 830 kg!
Pentru comparaţie, un Lupo cu motor pe benzină de 1.0 litri cântărea cu 65-80 kg mai mult, iar versiune cu motor 1.7 diesel SDI, cântărea cu 150 kg mai mult. Cel mai important, însă, inginerilor le-a reuşit să aducă cifra de consum a lui VW Lupo 3L la exact 3.0 litri/100 km la capitolul mixt (chiar 2.99 litri/100 km oficial), 3.6 litri/100 km la consum urban şi doar 2.6 litri/100 km la consum extraurban!
Intrigaţi de asemenea cifre de consum, au fost mai mulţi oameni pe mapamond care au vrut să obţine rezultate şi mai remarcabile cu acest model. În 2000, un Lupo 3L a făcut înconjurul lumii în 80 de zile şi a obţinut un consum mediu de 2.39 litri/100 km. În iulie 2001, japonezul Shigeru Miyano a făcut un tur al Marii Britanii cu un Lupo 3L, de 5,600 km, atingând un consum mediu de 2.36 litri/100 km. Iar în 2003, austriacul Gerhard Plattner, a mai făcut un tur în Europa, ajungând la 2.78 litri/100 km, acesta din urmă călătorind prin 20 de ţări europene, preţ de 4,683 km, cheltuind doar 90.94 euro pe întreg combustibilul.
Maşina a fost produsă până în 2005, dar, din cauza ingineriei complexe, nu costa foarte puţin — 26,900 mărci germane era preţul în patria ei, echivalentul a circa 13,700 euro mai târziu, după trecerea la euro.
1
44,605
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!