Istoria neştiută a lui Tofaş Murat 124, maşina care s-a vrut o Lada 2101 din Turcia, construită local

31 Ianuarie 2022, 17:07
Ilie Toma
Turcia e o ţară mare, care a ţinut multă vreme să pună accent pe producţia locală de maşini, acest deziderat fiind promovat de câteva decenii încoace inclusiv prin taxări diferenţiate. Iar asta a făcut ca multe maşini care au existat în Turcia să nu fie prea cunoscute în afara ei. Săptămâna trecut am scris despre Toros, maşina care s-a vrut o Dacia locală a Turciei, fiind bazată tot pe Renault 12. Iar azi avem o istorie la fel de fascinantă despre Tofaş Murat 124, modelul care a fost un soi de Lada 2101 din Turcia.
Foto: Tofaş Murat 124

Totul a pornit în acelaşi oraş, Bursa, din Turcia unde a fost construit şi Renault 12, aproape exact în aceeaşi perioadă. Cu un an mai devreme, dacă e să fim mai precişi, în 1968. Atunci fusese începuturile viitoarei fabrici Tofaş, care e o abreviere de la expresia „Fabrica de automobile din Turcia”, aşa cum sună ea în limba turcă. Fabrica a fost fondată de un industriaş turc, pe nume Vehbi Koc, dar acestea ţintea de pe atunci parteneriate cu Fiat. Construcţia propriu-zisă a uzinei a început în 1969, la fel ca şi uzina vecină care avea să producă Renault 12, iar primul automobil a fost produs în 1971, exact în acelaşi an în care a început şi producţia lui Renault 12 în Turcia.
Foto: Fabrcia Tofaş din Turcia

Doar că primul automobil produs la Tofaş a fost Murat 124, model care era acelaşi Fiat 124, în esenţă, pe care se baza şi Lada 2101, doar că uşor adaptat specificului local. De fapt, Murat 124 a fost mai apropiat ca design şi caracteristici de modelul Seat 124, produs în Spania şi bazat, bineînţeles, tot pe Fiat 124. În special blocurile optice spate erau identice celor de pe Seat. Mai pe scurt, Fiat 124 a fost un donator de inginerie şi construcţie şi pentru Lada, şi pentru Seat, şi pentru Tofaş în Turcia.
Varianta turcească Tofaş 124 debutase cu motorul de 1.2 litri, care producea 65 CP şi care-i asigura maşinii o viteză maximă de 145 km/h, foarte decentă pentru anul 1971, pentru o maşină accesibilă.
Mai mult ca atât, întrucât modelul original Fiat 124 câştigase în anul 1967 titlul de maşină a anului în Europa, fabrica turcească făcuse uz de acest titlu pentru a sublinia cât de apreciat este modelul pe întreg continentul. Totodată, numele de Murat era o unul local, iar asta, împreună cu producţia locală a modelului, i-a făcut pe cei din Turcia să perceapă acest model ca unul de-al lor, autohton, aproape la fel de drag publicului larg precum a fost Lada 2101 în URSS.
Foto: O imagine promoţională dintr-un ziar turcesc din perioada producţiei lui Tofaş Murat 124

La acest sentiment de mândrie a contribuit şi crearea unei echipe de motorsport a uzinei, care începuse a participa cu exemplare Murat 124 la diverse competiţii sportive autohtone, demonstrând astfel performanţele şi rezistenţa acestei maşini produse autohton.
Maşina devenise foarte populară în Turcia anilor 70, iar în 1975 a început a fi exportată şi în Egipt, graţie unui acord, mai ales că modelul original Fiat 124 fusese scos din producţie în 1974. Producţia lui Tofaş Murat 124 a continuat până în 1976, cuantificând un total de 134,867 exemplare produse în Turcia în perioada 1971-1976. Dar istoria modelului n-a sfârşit aici.
Publicul din Turcia a îndrăgit atât de mult modelul, încât s-a despărţit cu greu de el. Uzina pornise startul producţiei lui Murat 131, care era o clonă a lui Fiat 131, însă nostalgia după Murat 124 a rămas multă vreme prezentă, publicul cerând reluarea producţiei în paralel sau producţia unui model la fel de bun şi accesibil. În acelaşi timp, cei de la Tofaş au tras cu ochiul la URSS, care a tot continuat să producă versiunea lor, Lada, iar apoi să tot lanseze modele derivate din ea, precum Lada 2103/1500, Lada 2105/Riva. Şi acele modele continuau să aibă succes, semn că cerere pentru asemenea maşini era.
Aşa că şi cei de la Tofaş au decis să meargă pe aceeaşi cale şi l-au renăscut pe Tofaş Murat 124 sub forma lui Tofaş Serce, care era, în esenţă, acelaşi model, dar cu faruri faţă dreptunghiulare, în stilul lui Lada 2105, şi o grilă similară. Maşina mai avea câteva modernizări, care ţineau în mare parte de barele de protecţie din plastic, mânerele din plastic şi renunţarea la elementele din crom.
Foto: Tofaş Serce, versiunea renăscută a lui Murat 124

Motorul a fost de această dată unul de 1.3 litri, dar care livra tot 65 CP, ca şi pe Murat 124. Revenirea a fost una de un succes atât de mare, încât s-a produs într-un număr mai mare de ani decât modelul iniţial, din 1984 până la sfârşitul anului 1994, cu unele maşini vândute şi în 1995!
Şi pentru că s-au produs în număr mai mare în comparaţie cu Toros, în Turcia mai există şi azi încă multe pe drumuri, iar în ultimii ani prinde o tot mai mare popularitate tendinţa de a le restaura şi a le trata ca modele de colecţie, în special maşinile produse între 1971 şi 1976, cu designul iniţial, cu mult crom pe el şi cu numele Tofaş Murat 124. Aşa că sunt şanse mari şi azi să vezi pe străzile oraşelor din Turcia câte un asemenea model, care pare a fi o Lada 2101 din depărtare, însă, de fapt, e o Lada a lor, produsă local, cu o istorie locală, pe care cei din Turcia o consideră un produs al lor. Iar fabrica Tofaş există şi azi şi asamblează modele Fiat pentru piaţa locală.
0
9,480
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!