BMW-ul Seria 7 care putea atinge 275 km/h în 1990 şi avea motor V12: o Alpina B12 5.0 cu parcurs infim, scoasă la vânzare în Germania

18 Februarie 2022, 21:14
Ilie Toma
Azi când vorbim despre maşini produse acum 30 de ani şi mai mult, prin 1990, aproape că e de neconceput să ne imaginăm că unele dintre acestea puteau avea performanţe care ar părea şi azi ameţitoare. Dar BMW Seria 7 E32 a fost cu siguranţă un asemenea model. Designul său a fost multă vreme etalonul unei prezenţe impozante, care arăta bine şi pe drum, şi pe peretele unei camere de adolescent. Iar performanţe erau pe măsură aparenţei, cu motoare cuprinse între 3.0 litri şi 5.0 litri. Dar azi vorbim de o ediţie şi mai performantă decât ceea ce ieşea din uzină. De o rară Alpina, conservată până azi cu un parcurs infim.
Seria 7 E32 avea un motor superb de 5.0 litri din uzină, dar acesta nu era un V8 aşa cum am fi tentaţi să credem, ci un V12, cu numele de cod M70B50. În versiunea sa standard, acesta scotea 300 CP şi 450 Nm, accelera maşina de la 0 la 100 km/h în 7.4 secunde cu tracţiune doar pe puntea spate şi ajungea la o viteză maximă limitată electronic de 250 km/h. Versiunea cu motor V12 a fost lansată în 1987, cu un an mai târziu decât generaţia E32, începând a fi produsă în 1988, şi a continuat a fi produsă până în 1994, adică până la sfârşitul carierei.
Ei bine, Alpina de care vorbim noi azi e bazată exact pe această versiune 750i cu motor V12. De această dată, însă, Alpina a lăsat nemodificată cilindreea motorului, de rând cu arborele cotit şi bielele. S-a schimbat doar arborele cu came şi valvele, ca acestea din urmă să se deschidă mai mult pe partea de admisie şi să facă astfel motor să respire mai bine. S-a modificat şi chiulasa, iar apoi motorul gestionat electronic a fost reprogramat de către cei de la Alpina. S-a pus şi un sistem nou de evacuare cu rezistenţă redusă, iar la final motorul modificat dezvolta 350 CP în loc de 300, cuplul crescând de la 450 la 470 Nm. Turaţiile maxime au crescut de la 6,000 la 6,400 rpm.
Şi cutia de viteze automată cu 4 trepte a rămas aceeaşi, dar a fost reprogramată să ţină cont de noua putere şi noile turaţii posibile ale motorului. Fireşte, s-a dezactivat şi limita de viteză de 250 km/h, iar astfel maşina putea atinge 275 km/h. Pentru a asigura o ţinută de drum impecabilă, Alpina a făcut schimbări şi la servodirecţie, montându-se totodată arcuri şi amortizoare noi de origine Bilstein. Au fost instalate şi anvelope mai late, de 235 mm lăţime pe faţă şi 265 mm pe spate, o lăţime absolut imensă pentru acei ani. În fine, şi frânele au fost modificate.
Iar o asemenea Alpina B12 5.0 accelera de la 0 la 100 km/h în numai 6.9 secunde, chiar dacă avea o cutie automată cu doar 4 trepte şi tracţiune doar pe puntea spate. Au fost produse doar 305 asemenea exemplare Alpina, fiecare echipat cu o plăcuţă cu numărul de ordine.
Maşina despre care vorbim noi azi e cea cu numărul 180 şi a fost vândută iniţial în Japonia, unde a fost cumpărată de un colecţionar.
E cu volan pe stânga, prin urmare a trebuit să fie exploatată doar ziua, în condiţii de vizibilitate bună şi cu limită anuală de kilometri parcurşi, iar asta a ajutat-o să se conserve până azi cu un număr mic de kilometri parcurşi. Are doar 75,900 km şi o istorie detailată a modului în care a adunat aceşti kilometri.
Acum câţiva ani maşina a fost importată în Germania, unde a mai fost savurată de un colecţionar, care a făcut şi el o part din kilometrii existenţi azi pe bord. E un model autentic, însă, care n-a avut nevoie de restaurare până acum şi care e la fel de capabil să alerge şi azi cu 275 km/h pe autostrăzi.
Iar asta e cea mai frumoasă parte a achiziţiei unei asemenea Alpian clasice. Faptul că maşina arată deja elegant, a un youngtimer adevărat, ba chiar impozant, dar în acelaşi timp oricând poţi urca la volan şi goni cu ea cu mult peste ceea ce pot face chiar şi Seriile 7 moderne! Vei avea murmurul dulce al unui V12 Alpina sub capotă. Vezi avea spiritul de condus al anilor 90. Vei avea performanţa la care multe maşini din zilele noastre pot doar visa. Şi vei avea o maşină care va fi savuroasă şi preţioasă şi acum, şi peste 10, 20 sau 30 de ani, şi acum când are 75 mii km pe bord, şi când va avea 275 mii km pe bord, or, exemplarele clasice Alpina costă mult şi la cifre mari de parcurs. Deci, e una din maşinile de colecţie care nu te va face s-o priveşti mai mult decât s-o conduci, ci dimpotrivă, va fi una din acele maşini despre care, când vei fi întrebat mai multe, vei spune doar „Urcă alături şi hai să simţi totul, fără cuvinte!”.
0
8,323
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!