Primul autobuz-tren din lume a fost lansat în operare în Japonia, putând merge pe asfalt şi căi ferate

11 Martie 2022, 16:43
Redacţia PiataAuto.md
Japonia e patria multor invenţii despre necesitatea cărora mulţi alţii nu s-ar fi gândit niciodată, iar acest nou vehicul e una din asemenea invenţii. E primul autobuz-tren din lume, conceput să transporte pasageri atât pe drumuri asfaltate, cât şi pe căi ferate pe unde merg trenuri obişnuite.
În lume mai există vehicule concepute să poată opera bivalent, atât pe drumuri, cât şi pe căi ferate, dar până acum acestea erau camioane speciale, de obicei create pentru lucrări de mentenanţă a unor segmente de căi ferate, precum camioanele Arocs din Elveţia, despre care scriam acum câteva luni. Nimeni nu a pus în operare asemenea vehicule pentru transportul de pasageri, însă.
Foto: Camioane Mercedes Arocs, care pot merge pe căi ferate, în Elveţia

Cei din orăşelul Kaiyo prefectura Tokushima din Japonia, însă, s-au gândit că e nevoie de asemenea vehicule şi au lansat în operare în luna decembrie primele asemenea autobuze-tren, după mulţi ani de pregătire şi inginerie. De ce ar fi nevoie de asemenea transport?
Creatorii săi spun că în Japonia există multe localităţi amplasate departe de oraşele mari, cu populaţie îmbătrânită, unde nu e foarte atractivă operarea trenurilor mari, şi nici a autobuzelor, iar o asemenea soluţie ar putea asigura un transport public mai raţional, de capacitate mică, spre aceste destinaţii, folosind eficienţa căilor ferate cât de mult se poate, apoi coborând de pe ele şi mergând pe drumurile publice până în interiorul acelor localităţi.
Autobuzul are 21 de locuri pentru pasageri şi are două seturi de roţi pe puntea faţă. Roţile cu anvelope sunt absolut obişnuite, iar pe lângă ele există un set de roţi pentru calea ferată, care sunt escamotabile. Atunci când autobuzul intră pe calea ferată, timp de 15 secunde acel set de roţi iese dedesubt şi ridică puntea faţă în aer, preluând sarcina asupra sa, cu susţinere pe şinele de cale ferată. Roţile spate rămân să aibă aderenţă cu calea ferată, ele fiind cele care asigură tracţiunea în continuare, pe baza suprafeţei de cauciuc a anvelopelor lor.
Autobuzul poate înainta cu o viteză de doar 60 km/h pe şine, ceea ce face operarea lui fezabilă doar pe segmente mai puţin circulate de cale ferată, ori, altfel, acesta ar fi un impediment în trafic pentru trenurile de mare viteză. Dar chiar şi aşa, intrarea lui pe calea ferată e reglementată la fel ca şi trenurile normale, acesta supunându-se aceloraşi reguli ca şi trenurile. Pe asfalt autobuzul poate înainta cu până la 100 km/h.
Iniţial se planifica lansarea autobuzului-tren până la jocurile olimpice din Tokyo din 2020, amânate ulterior pentru 2021. Dar cei de la ministerul transporturilor din Japonia au cerut ranforsarea mai multor componente de construcţie, pentru o mai bună siguranţă, aşa că acest concept a primit undă verde abia în noiembrie 2021, începând a opera în regim de testare la sfârşitul lui decembrie 2021. Dacă perioada de testare va fi una de succes, acest concept de vehicul se va extinde şi în alte regiuni ale Japoniei.
0
5,777
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!