Germania a redus taxa energetică pentru a face carburanţii mai ieftini, dar strategia a eşuat, preţurile fiind din nou mari

16 Iunie 2022, 19:31
Redacţia PiataAuto.md
Pe fundalul scumpirii continue din ultimele luni a carburanţilor, în mai multe părţi ale lumi se discută despre reducerea unor taxe ce se conţin în carburanţi, pentru a putea reduce preţul final la pompă. Soluţia pare una logică, mai ales dacă taxa e procentuală, cuantumul ei crescând odată cu preţul. Dar experienţa din luna iunie a Germaniei arată că practica poate da efecte adverse care anulează orice beneficiu.
În primăvară autorităţile din Germania au anunţat reducerea taxei energetice din carburanţi pe o perioadă de 3 luni — iunie, iulie şi august — pentru a determina reducerea preţului la pompă şi a scădea presiunea pe oamenii simpli, mai ales într-o perioadă a concediilor. Conform calculelor iniţiale, litrul de benzină ar fi trebuit să devină cu 0,35 euro mai ieftin, iar litrul de motorină — cu circa 17-20 cenţi. Mai mulţi experţi, inclusiv de la ADAC, atenţionau, însă, că petroliştii ar putea profita de pe urma acestui fapt şi să reducă mai puţin preţurile, recomandând un soi de voucher fix pentru şoferi în schimb. Legea în Germania nu obliga staţiile să reducă exact în aceeaşi măsură preţurile, mai ales că taxa redusă se aplică la rafinărie şi distribuţie, nu la vânzarea finală.
La data de 1 iunie, preţurile au scăzut, totuşi, în unele cazuri chiar cu cifrele estimate. Dar, foarte rapid acestea au început a urca din nou, motivate şi de cotaţiile internaţionale, dar şi de costuri mai mari de birocraţie asociată aplicării taxei reduse. De asemenea, se invocă şi o cerere mai mare din partea şoferilor, care determină la rândul ei creşterea preţului. Iar în 15 zile ale lunii iunie preţul la pompe a crescut mai mult decât cotaţiile internaţionale, ajungând aproape să anuleze de facto beneficiul taxei reduse. Astfel, aceiaşi experţi n-au întârziat să declare că strategia a eşuat complet, criticând autorităţile că s-au lăsat manipulate de companiile petroliere, care pun în buzunar acum o mare parte din diferenţa reducerii de taxă, care ar fi venit la buget, în beneficiul tuturor. Cele 3 luni de reducere a taxei costă bugetul Germaniei 3 miliarde de euro.
În prezent, un litri de benzină costă în Germania între 1,95 şi 2,10 euro, iar un litru de diesel între 1,99 şi 2,12 euro, reducerea de pe 1 iunie de la pompă epuizându-se practic total, şi doar parţial asta se datorează cotaţiilor internaţionale. Iar cei de la ADAC menţionează că astfel, reducerea de taxe s-a consumat foarte repede în beneficiul companiilor petroliere şi a birocraţiei, fără a beneficia şoferii şi prejudiciind toţi cetăţenii prin acumulări mai mici la buget. Cei de la ADAC menţionează că doar 10% din beneficiul reducerii a fost simţit în această perioadă de şoferi, restul mergând în cea mai mare parte către companii petroliere, care au făcut profituri record.
1
1,322
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!