Ingineria neştiută a camionului GM Bison, cu motoare de 1000 cai-putere şi un cap tractor cu comenzi de avion, conceput acum 58 ani

30 Iunie 2022, 17:49
Ilie Toma
În anul 1964, în plin progres tehnologic al omenirii în calea sa de cucerire a spaţiului, viitorul de peste 50-60 de ani părea cu siguranţă unul remarcabil, plin de tehnologii vizionare şi revoluţionare. Iar pentru camioane, care stăteau la baza dezvoltării economice prin conexiunile logistice pe care le asigurau, inginerii şi designerii prevedau revoluţii fascinante, în care profesia de şofer de camion era una ce ar presupune acelaşi nivel de satisfacţie şi cunoaştere tehnologică precum profesia de pilot de avioane. Camionul Bison al celor de la General Motors, prezentat în 1964 la New York, e unul care întruchipează perfect această viziune şi mai aduce şi o inginerie care pare şi azi drept una de science-fiction.
În primul rând, capul tractor era unul neobişnuit de compact şi aerodinamic. Acesta avea doar două punţi, foarte apropiate una de cealaltă, iar cabina propriu-zisă era localizată în faţa primui ax. Aceasta nu avea deloc montanţi, fiind acoperită din trei părţi de o sticlă curbată imensă, ceea ce crea senzaţia unui cockpit de avion din interior. Urcarea la bord se făcea prin deschiderea întregii secţiuni de sticlă spre faţă.
Foto: Aşa arăta capul tractor, detaşat de remorcă

Habitaclul camionului continua senzaţia, prin două manivele similare avioanelor, o consolă centrală suspendată, cu mai multe comenzi concentrate pe ea şi două display-uri, unul central şi altul în rol de cadrane. Din cabină nu lipsea telefonul cu fir, cu care şoferul ar fi comunicat cu dispeceratul, probabil.
Camionul nu avea un spaţiu de dormit, însă, considerându-se, probabil, că în viitor şoferii de camioane nu vor fi nevoiţi să doarmă prin parcări, ci vor folosi hotele pentru a se odihni, la fel cum o fac piloţii de avioane. Ceea ce vedem în spate, aşadar, nu e un pat de dormit, ci e zona motoarelor. Iar motoarele sunt două la număr.
Bison fusese conceput pe unda de entuziasm al inginerilor pentru motoarele cu turbină de gaze, pe atunci şi Boeing şi toţi marii producători din SUA considerând că acest tip de motoare cu reacţie vor revoluţiona camioanele la fel cum au făcut-o cu avioanele. Dar, în comparaţie cu camionul celor de la Boeing cu un asemenea tip de motor, care consuma 235 litri/100 km, cei de la GM s-au gândit la o soluţie mai ingenioasă, montând două motoare, unul mai slab şi altul mai puternic, astfel încât includerea unuia să fie realizată doar când e nevoie, la accelerări intense sau urcări, în timp ce în regim de croazieră un singur motor ar fi suficient să susţină mişcarea.
Ambele motoare erau de tip GT-309, doar că erau scalate diferit în mărimi. Motorul mai mic era cel ce urma să funcţioneze întotdeauna, şi avea 280 CP şi 1.185 Nm. Motorul mai mare mai suplimenta puterea camionului cu încă 720 CP, iar astfel, împreună, cele două motoare furnizau exact 1.000 CP! Pentru comparaţie, în zilele noastre, cel mai puternic camion de serie din lume e Scania S770, care face uz de un motor diesel V8 de 770 CP.
Camionul avea suspensie hidropneumatică, ajustabilă pe înălţime. Fiind un camion conceptual, designerii au conceput şi un tip special de remorcă, or, în acea perioadă se discuta mult despre necesitatea unei remorci standardizate, aerodinamice, pentru camioane, care să fie mai eficientă. Iar remorca lui Bison întruchipa exact acea viziune. Remorca, apropo, se încadra într-un standard aprobat de asociaţia americană de standardizare drept unul fezabil pentru viitor. Iar când era cuplat la remorcă, Bison putea vira fie cu o punte, fie cu ambele, sporind manevrabilitatea.
Camionul, însă, a rămas a fi doar un concept, deşi a fost urmat de alte evoluţi şi creaţii ale aceloraşi ingineri. Şi GM Bison a fost dat uitării neaşteptat de repede, azi informaţiile despre el fiind foarte puţine, poate şi datorită faptului că după prezentările iniţiale nu a mai fost scos pe drumuri publice pentru testări, iar astfel camionul ăsta incredibil s-a pierdut în istorie. Dar e extraordinar de interesant să vedem mai ales cât de fascinantă, totuşi, se credea că va deveni profesia de şofer de camion!
1
22,408
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!