Ingineria neştiută a obuzierului Zuzana din Slovacia, construit pe şasiu de camion Tatra, cu motor răcit cu aer

19 August 2022, 17:42
Redacţia PiataAuto.md
În contextul războiului din Ucraina, numele obuzierul Zuzana, în special cel din versiunea Zuzana 2, a răsunat foarte des. Până la acest război, probabil doar militarii de profesie şi cei pasionaţi de tehnica militară au auzit de el. Însă în ultimele luni de acţiune directă pe câmpul de luptă, acest obuzier autopropulsat şi-a descoperit calităţi atât de avansate, încât e numit adeseori de ucraineni unul din cele mai bune. Sigur, eficienţa unui asemenea obuzier nu poate fi comparată cu Himars, pentru că e vorba de altă muniţie şi cu totul altă rază de acţiune, dar Zuzana 2 a ieşit în evidenţă datorită capacităţii de ajunge rapid în cele mai greu accesibile locuri, de a-şi îndeplini acolo misiunea şi de a înainta mai departe la fel de repede. Iar asta se întâmplă datorită unei inginerii curioase.
Compania care produce obuzierul Zuzana e succesoarea aşa-numitei întreprinderi naţionale de armament de cândva, din Cehoslovacia. Acea întreprindere a creat încă în 1979 un obuzier numit Dana, care a fost şi primul obuzier autopropulsat cu roţi, produs în masă, din lume. Anterior asemenea vehicule erau preponderent cu şenile şi foarte rar se făceau adaptări, mai mult manual. Acel obuzier Dana, creat în Cehoslovacia de atunci, a folosit în mod logic un şasiu de camion Tatra. Iniţial era un Tatra 813, apoi s-a trecut la şasiul de Tatra 815, în formulă 8x8.
Foto: Obuzierul modern Dana M1, derivat din versiunea Dana iniţială

Astăzi acel obuzier a evoluat în Dana M2 şi e produs în Cehia, de Excalibur Army, companie care aparţine aceloraşi oameni de afaceri cehi, care au salvat şi deţin producătorul Tatra acum. Deci, acel obuzier foloseşte în continuare acelaşi şasiu. Zuzana, însă, e un obuzier creat în anii 90, în Slovacia separată deja de Cehia. Dar, pentru că cei care au creat Zuzana sunt succesorii întreprinderii care a creat iniţial Dana, produsul lor de atunci a însemnat o perfecţionare a ingineriei existente pentru Dana, adăugare de elemente moderne sofisticate şi crearea obuzierului modern Zuzana, pe care l-au pus în producţie în 1995. De fapt, luând în considerare că proiectarea a început în 1992, se poate spune că începuturile lui Zuzana de azi vin din perioada Cehoslovaciei.
În fine, în zilele noastre compania producătoare a obuzierului Zuzana poartă numele de Konstrukta Defence şi-şi produce armamentul şi vehiculele militare doar în Slovacia. Iar în ultimii ani această companie şi-a modernizat semnificativ cam tot arsenalul pe care-l produce, aducându-l la standarde NATO, atât în calibru cât şi în toţi ceilalţi parametri. În 2009, spre exemplu, a apărut şi versiunea Zuzana 2, cu calibru de 155 mm şi cu o putere de tragere mai mare, dar şi cu alte tehnologii sofisticate.
Astfel, Zuzana 2, care a ajuns a opera şi-n Ucraina zilelor noastre, fusese până acum cumpărată doar de armata slovacă şi cipriotă. Deci, efectiv, doar două ţări foloseau acest obuzier, iar militarii pur şi simplu nu-i cunoscuseră niciodată adevăratul potenţial tehnic.
Aşa cum spuneam, Zuzana 2 e construită pe şasiul de Tatra 815 şi în zilele noastre, în formulă 8x8. Totuşi, nu e pur şi simplu un şasiu de camion. Motorul de exemplu, e amplasat în spate, nu în faţă ca la camioanele Tatra şi e acoperit de panouri blindate. Iniţial, motorul era un V12 clasic Tatra, răcit cu aer, care scotea 345 CP. Ulterior, însă, s-a trecut la un V8 de Tatra, dintre cele modernizate de producătorul ceh, dar tot cu răcire cu aer, dar şi puterea acestuia a evoluat. În 2017 puterea V8-ului era de 408 CP, iar acum Suzana 2 e echipată cu un V8 de 442 CP, cea mai puternică versiune a V8-ului de Tatra, de fapt. Şi e interesant că şi cutia de viteze e tot una de Tatra, cu 14 trepte.
Toate punţile sunt articulate, cu diferenţiale blocabile, exact la ca la Tatra, doar că aranjamentul motorului din spate necesită mici adaptări în cuplarea acestuia cu cutia de transfer. Dar toate aceste adaptări au fost demult rezolvate, iar în rezultat Zuzana 2 beneficiază practic de aceleaşi capacităţi de înaintare ca şi un camion Tatra 8x8. Şi tocmai asta l-a transformat acum într-o adevărată descoperire a modului în care poate opera.
Mai mult ca atât, motorul poate funcţiona la necesitate şi cu alt combustibil decât cel standardizat NATO, fiind capabil să supună combustiei aproape orice altceva inclusiv benzină sau kerosen. Sigur, e un regim de urgenţă, dar această capacitate a motorului de a opera pe combustibil alternativi e una care a mai existat în trecutul Tatra, iar pentru un vehicul militar poate fi salvatoare.
Zuzana 2 poate atinge 90 km/h inclusiv pe teren denivelat, şi are o autonomie de 650 km. Cântăreşte 33,8 tone cu tot cu blindajul şi muniţia de la bord, iar muniţia e încărcată automat, totul fiind dirijat din interior. Raza de acţiune a muniţiei standard e de 41 km. Fireşte, asta înseamnă posibilitate de ghidare GPS pe hărţi digitale şi întreg setul de tehnologii moderne ale NATO. Un avantaj imens este timpul foarte scurt în care acest obuzier este gata să tragă din momentul intenţiei şi opririi.
Zuzana 2 are aer condiţionat la bord, oferă un mediu blindat pentru oamenii din interior şi are şi radar de duritate a terenului din faţă, pentru a înţelege cât de adâncă şi moale e o apă sau o mlaştină din faţă.
Aşadar, acest obuzier slovac s-a dovedit a fi acum unul din cele mai bune din lume, deţinând la bord toate tehnologiile moderne de standard NATO şi asta chiar dacă face uz în acelaşi timp de o inginerie slovacă şi cehoslovacă ce vine încă din anii 70 şi 80. E demonstraţia elocventă că până şi o platformă de 40-50 de ani vechime poate fi menţinută printre cele mai bune din lume cu efectuarea modernizărilor corecte şi continue.
2
25,236
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!