Istoria neştiută a lui RAF Labbe, singurul microbuz blindat din URSS-ul de cândva, construit de francezi

20 Septembrie 2022, 22:03
Redacţia PiataAuto.md
Acum câteva zile, publicam un articol detaliat despre istoria curioasă a lui RAF 2203, renumitul microbuz de demult, creat pe platforma lui Volga GAZ-24 şi construit la fabrica de lângă Riga, din Letonia de azi. Spuneam atunci că modelul a avut şi câteva versiuni foarte curioase, iar una dintre cele mai intrigante e RAF Labbe, singurul microbuz blindat din URSS-ul de cândva, creat de francezi la comanda sovieticilor
Foto: RAF 2203 standard

Atunci când a fost creat RAF 2203, nimeni nu s-a gândit vreodată că va trebui creat şi un vehicul blindat pe baza lui. Dar în noiembrie 1986, în Moscova, la magazinul universal „Molodejnîi” a avut loc un jaf armat de rezonanţă, orchestrat de doi foşti poliţişti, un fost militar şi un fost KGB-ist. Cei patru au tras într-o Volga care venise să preia banii adunaţi timp de o săptămână la magazinul moscovit, iar doi lucrători bancari din avea Volga şi-au pierdut viaţa. Hoţii au tras şi într-o poliţistă de serviciu la magazin, care ieşise la sunetul armelor. Aceştia au fugit cu 330 mii ruble, bani cu care putea-i să-ţi cumperi 50 de automobile Lada pe atunci. La scurt timp aceştia au fost prinşi, dar cazul a impus necesitatea unor vehicule blindate pentru cei care transportau banii.
Foto: Volga atacată de hoţi în timpul jafului din 1986

S-a dovedit că aproape doi ani mai devreme de acel incident, unui institut îi fusese încredinţată conceperea unui UAZ 452 Buhanka blindat. Dar toate testele arătau că Buhanka, şi aşa instabilă, devenea de necontrolat odată cu greutatea adiţională a blindajului. Banca centrală a aflat despre acest fiasco de dezvoltare şi a decis să anunţe un tender internaţional, la care să invite companii din occident să participe. Tenderul era unul generos, compania câştigătoare avea să fie plătită în valută forte, dar există o nuanţă — viitoarea maşină blindată trebuia să fie dezvoltată pe baza singurului microbuz civilizat din URSS — RAF 2203.
Foto: RAF 2203 standard

La tender s-au înscris 6 companii — Fontauto din Italia, Bedwas din Marea Britanie, Tiele din Germania, Ackermann-Fruehauf din aceeaşi ţară şi două companii din Franţa — Manufrua şi Labbe. Cerinţele tenderului presupuneau ca pe baza lui RAF 2203 să se asigure o maşină rezistentă la gloanţe de pistol şi arme de vânătoare, sarcina utilă să fie de minim 300 kg, iar la interior să existe loc pentru un echipaj de 3 persoane. Iar întreaga maşină nu trebuia să depăşească masa totală de 2,7 tone, atât cât constituia şi în mod normal. Cu alte cuvinte, greutatea totală a blindajului trebuia consumată din contul sarcinii utile. Asta făcea necesară păstrarea podelei originale, realizată dintr-un doi de cherestea presată, şi asta într-un automobil blindat!
Foto: Versiunea uşoară a creaţiei Tiele

Germanii de la Tiele au construit două prototipuri — unul uşor, care să se încadreze în limitele de greutate, şi altul ca propunere adiţională, cu 350 kg mai greu, dar cu protecţie mai bună.
Foto: Versiunea mai grea a creaţiei Tiele

Compatrioţii lor de la Ackermann-Fruehauf au creat un vehicul la fel de interesant.
Foto: Creaţia celor de la Ackermann-Fruehauf

Mai jos e şi microbuzul britanic, al celor de la Bedwas.
Foto: Propunerea celor de la Bedwas

Iar acesta era microbuzul francezilor de la Manufrua, pe care aproape că-l puteai confunda cu unul standard.
Foto: Propunerea celor de la Manufrua

Italienii de la Fonauto au creat prototipul care a fost recunoscut ca fiind cel mai frumos. Păcat că acesta a fost livrat după termen, însă. Maşina era proiectată temeinic, însă, oferind cea mai bună protecţie de blindaj, chiar şi pentru trageri de la distanţă mică, rămânând să păstreze o mare parte din liniile originale. Însă era prea târziu şi ei fuseseră descalificaţi.
Câştigător a fost ales microbuzul creat de francezii de la Labbe, cu un design mult mai bizar. Compania era renumită pentru sedanuri blindate, pe bază de Peugeot, realizate pentru autorităţile franceze. Designul futurist al lui RAF Labbe a fost considerat un avantaj, mai ales că acesta avea şi un grad bun de blindaj, cooptat cu spaţii practice pentru ripostă, la nevoie. Maşina blindată depăşea cu doar 50 kg masa maximă, aşa că a fost acceptată.
Francezii văzuseră vulnerabilitatea construcţiei punţii faţă de RAF 2203, aşa că au decis să înlocuiască puntea cu una de Mercedes, preluând-o de la renumitul Mercedes T1 408D!
Foto: Mercedes 408D, donatorul punţii faţă pentru RAF Labbe

Direcţia a fost preluată de la Peugeot J5. Motorul a rămas acelaşi, însă francezii au montat un compresor şi un sistem de aer condiţionat la interior. Existau şi instrumente electronice de comunicare, într-o ambianţă hi-tech.
Foto: Interiorul lui RAF Labbe

Banca centrală sovietică a comandat o primă partidă de 62 de asemenea maşini, care au fost livrate în termen. Dar în scurt timp în exploatare componentele de Volga începuseră a ceda. Frânele de Volga nu puteau face faţă unei asemenea greutăţi şi se defectau rapid.
Motorul de Volga GAZ-24, cu doar 95 CP, abia de avea forţă să propulseze maşina grea, iar la urcare se supraîncălzea adeseori. Foile de arcuri de Volga se uzau repede şi maşina îşi reducea garda la sol, iar anvelopele se uzau neuniform din cauza greutăţii sporite, în special pe partea stângă. La mai multe exemplare puntea de Mercedes rupea elementele de care era fixată de structura caroseriei. Adică puntea rezista, dar nu rezistau elementele de caroserie, unde aceasta era fixată.
Aşa că cele 62 de exemplare RAF Labbe n-au muncit decât câţiva ani în serviciile bancare, iar la începutul anilor 90 fie s-au dezintegrat, fie au fost scoase din uz, fiind înlocuite cu maşini construite din start cu acest scop. Totuşi, RAF Labbe rămâne în istorie ca o încercare extravagantă de a crea singurul microbuzul blindat din fosta URSS, încercare la care şi-au pus la treabă talentul cei din occident.
0
6,286
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!