Ingineria curioasă a lui Peterbilt 352 Pacemaker, camionul american de cândva, cu motor diesel în doi timpi

26 Octombrie 2022, 20:32
Redacţia PiataAuto.md
Când vorbim de camioane americane, imaginea care ne vine cel mai frecvent în minte multora dintre noi e cea camioanelor lungi, mari, cu capote imense în faţă. Dar adevărul e că a existat o perioadă în care camioanele erau limitate în lungime în SUA, iar Peterbilt a introdus primul camion cu cabină peste motor, adică fără capotă, în 1941, la doar doi ani de la fondarea sa. Iar asemenea camioane s-au păstrat în gama Peterbilt până spre anii 90. Azi vorbim despre unul din cele mai curioase camioane din istoria Peterbilt, cu numele 352, iar apoi şi 352 Pacemaker, care avea, printre alte picanterii tehnice, şi motoare diesel în doi timpi!
Nomenclatura modelelor Peterbilt din acea perioadă poate fi un pic confuză, pentru că prima cifra însemna numărul de axe, de obicei, unde 3 însemna două axe spate şi una faţă, iar 2 — un ax spate şi unul faţă. De asemenea, acelaşi camion era produs şi în formă de cabină deasupra motorului, şi în formă de cabină plus capotă, împărţind aceeaşi denumire uneori. Modelul 352 l-a succedat pe 351, care fusese lansat în 1954 şi, deşi era cumva o evoluţie a aceluiaşi concept tehnic şi de design — inovaţiile, confortul şi motoarele l-au făcut modelul dominant din cronologie. Modelul 352 şi paralela cu două axe, 282, a fost lansat în 1959, iar la acea vreme ea un camion extraordinar de inovativ.
În primul rând, avea cabină construită din aluminiu, pentru a reduce greutatea, un lucru care nu se mai întâmplă nici măcar azi şi nici măcar la camioanele electrice. Totuşi, în 1959 acest Peterbilt a îndrăznit să folosească aluminiul pentru cabina sa.
Mai mult ca atât, spre deosebire de modelul anterior, cabina se deschidea la 90 de grade în faţă, cu ajutorul unui sistem hidraulic, oferind un acces superb la motor şi cutia de viteze, astfel încât mentenanţa tehnică era mult mai uşoară.
Dar, fireşte, designul său rectangular e cel care i-a atras admiraţia din start. Era un model impozant, memorabil din prima, cu o grilă de radiator mare şi imensă, iar interior abunda în confort. Peterbilt a devenit o marcă notorie în SUA în primul rând acestor camioane, care şi-au câştigat rapid reputaţia de camioane-rege în patria lor, creată cu inginerie cu multe rezerve, gândite pentru confortul muncii celui de la volan.
În 1969, când a venit timpul unei actualizări, Peterbilt a anunţat un concurs intern în fabrică pentru a-i găsi camionului şi un nume mai civil, nu doar o cifră. Unul din angajaţi a propus numele Pacemaker, care a şi fost desemnat câştigător, iar angajatul a primit un televizor color drept mulţumire. Numele Pacemaker, adică acel care stabilea ritmul, s-a înrădăcinat rapid în cultura americană, accentuându-i şi mai mult personalitatea legendară a camionului.
Iar în 1975 a fost introdus şi modelul 352H, alături de 352 normal, unde versiunea cu indicele H avea cabină mai înaltă cu 10 cm şi un radiator mai mare, pentru a putea adăposti motoare mai mari, fiind cumva destinate transporturilor unde era nevoie de performanţă supremă. De fapt, această versiune a primit mai ales un motor V12, cel mai opulent dintre toate.
Foto: Peterbilt 352H

Şi aici ajungem la motoarele acestui mastodont american. Curios, dar motoarele incipiente erau din cele cu 6 litri în linie, de origine Cummins. Era vorba de motoare diesel, în 4 timpi, cu putere şi cuplu suficiente, dar nu opulente, de 250 şi 350 CP de exemplu. Pe parcursul carierei modelului au existat şi două motoare Caterpillar oferite la alegere, tot în 4 timpi.
Dar cele mai dorite şi mai fascinante erau motoarele diesel în 2 timpi de la Detroit Diesel. De-a lungul carierei, Peterbilt 352 a avut simultan sau succesiv cel puţin 6 asemenea motoare în doi timpi, din două familii principale de motoare de la Detroit Diesel — familia 71 şi 92. Cifrele de 71 şi de 92 indică volumul cilindric al unui singur cilindru — 1,2 litri în cazul familiei 71 şi 1,5 litri în cazul familiei 92.
Foto: Motoare diesel din familia 92

Aceste motoare au existat în mai multe variaţii, prima cifră din numele de cod însemnând numărul de cilindi. Peterbilt 352 a făcut uz de motoarele 6V92, 8V71N şi 8V71T, unde T venea de la turboaspirare. Pe lângă asta, au mai fost folosite şi motoarele 8V92N şi 8V92T.
Spre exemplu motorul diesel în doi timp 8V92T avea o cilindree de 12,1 litri şi avea 4 valve de evacuare în partea superioară a fiecărui cilindru, acţionate printr-un mecanism auxiliar, conectat cu arborele cotit. În mod normal, motoarele diesel în 2 timpi ar fi avut cămăşi de evacuare, însă aceste propulsoare aveau valve, şi un mecanism care să le mişte. De asemenea, un alt specific al motoarelor diesel în doi timpi e necesitatea unui compresor mecanic care să forţeze aspirarea aerului în motor, compresor care e de asemenea propulsat prin conexiune cu arborele cotit. Motorul 8V92T dezvolta 430 CP, iar cuplul ajungea la 1.608 Nm!
Iar cel mai mare motor disponibil pentru Peterbilt 352 a fost 12V71, motor care era un V12 de 14,0 litri, care scotea 456 CP şi 1.627 Nm. Este, deci, un motor din familia 71, cu o cilindree mai mică a fiecărui cilindru, dar construcţia celor două familii de motoare diesel era identică, diferenţiindu-se doar cilindreea.
Azi mulţi ar putea fi impresionaţi de însăşi existenţa motoarelor diesel în doi timpi, însă pe atunci ele erau considerate mai fiabile, mai directe în senzaţia de cuplu oferită, iar sunetul era mai melodios şi mai natural, într-un fel. Prin urmare, aceste propulsoare îşi câştigaseră un statut de a fi dorite şi plăcute în condus, cu care puteai tracta orice, oricând, şi le puteai pune la munci dintre cele mai dificile. Apropo, deşi pe Peterbilt 352 asemenea versiuni n-au fost instalate, au existat versiuni ale motorului V12 cu de până la 700 CP, iar asta se apropie deja de cele mai puternice camioane din zilele noastre. Iar pentru aplicaţi mai dificile, exista chiar şi o versiune V16, cu până la 960 CP.
Modelul 352 şi variaţiile sale s-au produs până în 1981, când a fost introdus Peterbilt 362, un model care era o actualizare puternică a lui 352, după care a mai urmat pentru doar câţiva ani şi modelul 372. Motoarele diesel în doi timpi au fost păstrate până spre ani 90, însă. Într-atât de apreciate au fost.
0
21,945
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!