Acesta e noul autobuz electric cu pantograf din Londra, care-şi va încărca bateriile în reprize de 10 minute

7 Noiembrie 2022, 11:39
Ilie Toma
Se pare că după o perioadă în care autobuzele electrice urbane, pe bază de baterii, păreau că iau tot mai multă popularitate, exploatarea lor de viaţă reală a arătat că autonomia poate varia foarte mult, iar timpii de încărcare, până şi la prize fast charge, impun regiile care le operează să aibă autobuze de rezervă, care pot ieşi în locul celor aflate la încărcare. În ultimele luni şi mai ales săptămâni, auzim tot mai dus de producători şi oraşe care încep a aplica ideea încărcării bateriilor autobuze electrice cu pantograful.
Da, vorbim de un mecanism similar cu cel al tramvaielor şi locomotivelor electrice, doar că aici pantograful poate aparţine staţiei, nu autobuzului, şi el coboară până la firele disponibile de pe autobuz. Un asemenea pantograf poate da o tensiune şi o putere mult mai mare, iar dacă şi autobuzul acceptă, atunci viteza de încărcare e mai mare decât la orice priză actuală fast-charge existentă.
Astfel, săptămâna trecută vorbeam despre un număr mare de autobuze electrice Mercedes eCitaro, vândute Danemarcei, care dispun de asemenea sistem de pantograf. Iar acum şi Londra anunţă, pe de o parte, că a instalat câteva asemenea staţii de încărcare cu pantograf pentru câteva rute, iar pentru ruta 358 a achiziţionat şi autobuze noi, care să se încarce mai rapid.
Noul model de autobuz din Londra e produs în Spania, de fapt, de către compania Irizar. Designul său e deosebit prin intenţia de a se asemăna cu un tramvai, având până şi roţile ascunse. Autobuzul poartă numele de Irizar ie tram şi există atât în formulă obişnuită de 12 metri lungime, cât şi în formulă articulată. În ipostază standard, autobuzul poate lua 105 pasageri la bord şi are baterii litiu-ion capabile să-i ofere o autonomie declarată de 350 km.
Bateria are o capacitate uriaşă de 437 kWh, dar ea poate fi micşorată la solicitarea cumpărătorului. Partea curioasă a acestui autobuz e că posibilitatea de încărcare cu pantograf a fost gândită de spaniolii care l-au proiectat. Astfel, dacă se încarcă noaptea în regim normal, puterea de încărcare e de 100 kW şi un plin complet durează peste 4 ore. Versiunea de autobuz care dispune şi de pantograf are baterie mai mică, de 395 kWh şi poate fi încărcată la prize CCS cu până la 150 kW, iar cu pantograful — la o putere de până la 450 kW sau chiar până la 600 kW în rol de dotare opţională. Asta înseamnă că timp de 10 minute bateria primeşte 100 kWh de energie în ea, peste 25%. Respectiv, dacă autobuzul are 2 puncte pe linia sa, eventual la staţiile terminus, poate sta câte 10 minute acolo, şi-şi pune peste 50% de energie în baterii.
Anume într-un asemenea regim va opera noul autobuz electric în Londra. Operatorul londonez menţionează că datorită acestei tehnologii nu va trebui să cumpere mai multe autobuze, pentru a avea şi unităţi de rezervă, ci doar pe cele strict necesare pentru transportul de zi cu zi. Pentru ruta 358 sunt cumpărate 20 de asemenea autobuze electrice, care vor începe a circula în 2023.

În prezent, în Londra deja există 850 de autobuze electrice care operează în oraş, însă doar o mică parte din ele, ce cursează pe două dintre rute, au fost adaptate să poată fi încărcate cu pantograf, la viteză mai mică deocamdată. Cele spaniole de acum vor fi primele concepute din start de producător cu sistem pantograf.
Toate bune, doar că în toată ecuaţia rămâne o întrebare simplă care nu are un răspuns: dacă în Londra există deja 850 autobuze electrice, care poartă fiecare din ele tone de baterii, iar acum şi pantografe, oare nu sunt clasicele troleibuze o soluţie mai raţională? Fără tone de baterii la bord, cu conexiune permanentă la reţea şi cu regenerare permanentă a energiei cu punerea ei în reţea pentru a fi folosită de alte troleibuze, toate conectate într-o reţea comună — e o tehnologie veche de peste jumătate de secol, care funcţionează mai eficient, mai ales în mediul urban.
0
7,260
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!