Inginerii din China au dezvăluit detaliile fascinante ale noului tren maglev, care poate atinge 600 km/h
23 Noiembrie 2022, 20:47 Redacţia PiataAuto.md
Inginerii din China muncesc de 6 ani încoace la crearea şi lansarea unui tren cu levitaţie magnetică, care să devină cel mai rapid din lume, călătorind cu pasageri la bord la viteze de până la 600 km/h. În prezent, Japonia e considerată ţara care a făcut pionierat în tehnologia acestui tip de trenuri, dar trenuri Maglev cu viteze de 350-400 km/h şi mai mult există în operare atât în Japonia, cât şi în China. Inginerii chinezi, însă, vor să fie primii care vor lansa în operare un tren cu viteză de 600 km/h.
Concurenţa dintre Japonia şi China în domeniul trenurilor cu levitaţie magnetică e una intensă în prezent. Tehnologia de levitaţie magnetică (maglev) e una inventată teoretic demult, încă de inventatorul Emile Bachetet în 1912, dar a putut fi aplicată în practica feroviară mult mai târziu. Japonia a dezvoltat primul prototip maglev în 1985, şi el a depăşit viteza de 400 km/h. Paralel şi germanii dezvoltaseră tehnologia lor similară, pe care o numiseră Transrapid. Principiul de funcţionare era acelaşi în esenţă — prin care trenul nu mai contactează direct cu şinele, ci levitează pe un câmp magnetic, astfel fiind redusă practic la zero rezistenţa la frecare. Doar că modelul german avea braţe ale trenului care înconjurau fiecare şină din 3 părţi, prin exterior, în timp ce modelul japonez avea acei magneţi încorporaţi în pereţii căii ferate.
Foto: Principiul de levitaţie magnetică, descris în 1912
De la prototip la realitate a mai durat mult, însă, iar primul tren maglev a fost pus în operare în viaţa reală tot în China, în 2004, între aeroportul şi oraşul Shanghai. Acest tren folosea principiul german Transrapid şi atingea 420-430 km/h. De atunci şi până astăzi nicio altă rută cu tren maglev nu a mai fost lansată deşi mai multe asemenea trenuri sunt în pregătire în China, Japonia, Elveţia şi Germania. Problema e că pentru aceste trenuri maglev e nevoie de noi căi ferate, mult mai drepte, cu elemente care să permită levitaţia magnetică încorporate în ele.
Foto: Trenul cu levitaţie magnetică din Shanghai
Astfel, Japonia are tehnologia unui asemenea tren de nouă generaţie dezvoltată, iar de ceva timp în Japonia se construieşte o cale ferată nouă între Osaka, Nagoya şi Tokyo. E un proiect uriaş de infrastructură, iar trenul SC Maglev, care a fost dezvoltat de inginerii niponi, va circula cu viteze de peste 500 km/h, reducând substanţial timpul de călătorie între cele 3 oraşe mari ale ţării. Primul segment de cale ferată între Tokyo şi Nagoya va fi operabil în 2027, iar întregul traseu — în 2037. În timpul testelor, apropo, trenul japonez SC Maglev a reuşit să atingă 603 km/h, dar viteza reală de croazieră va fi menţinută în jurul a 500 km/h, din motive de eficienţă a consumului, ori, după 400 km/h în sus, aceste trenuri îşi cresc exponenţial consumul de electricitate.
Pe acest fundal, China vrea să lanseze în 2025 trenul său maglev, despre care vorbim azi, şi spune că viteza de croazieră a acestuia va fi apropiată de 600 km/h, cifra de 600 fiind atinsă la etapa de testare. Trenul a fost conceput şi produs sub formă de prototip la fabrica din Qingdao, unde se produc cam jumătate din trenurile de mare viteză ale Chinei, ce ating în prezent viteze de 350 km/h şi mai sus. În luna mai 2022 a fost produs şi primul asemenea tren în formă de producţie de serie, iar acum urmează noi testări la diverse viteze înainte de a începe producţia la scară largă şi fabricarea numărului necesar de trenuri pentru anul 2025, când va fi gata şi noua cale ferată pentru el.
Iar prima cale ferată, construită pentru acest tren, ar urma să conecteze oraşele Shenzhen şi Shanghai, aflate la peste 1.400 km distanţă. Cel mai probabil, în 2025 vom vedea doar o porţiune din această cale ferată activată, dar scopul e ca noul tren maglev să parcurgă cei peste 1.400 km în doar 2,5 ore, inclusiv timpul de pregătire în gară. În prezent, trenurile de mare viteză asigură conexiunea dintre cele două puncte în până la 10 ore, din cauza unor porţiuni unde încetinesc. Prin urmare, saltul adus de noul tren ar fi unul uriaş.
Acest tren nou chinezesc poate fi configurat în formulă de la 2 până la 10 vagoane, în fiecare vagon putând fi adăpostiţi până la 100 pasageri. Trenul foloseşte acelaşi principiu german Transrapid de levitaţie magnetică, doar că totul a fost perfecţionat într-atât, încât va putea atinge 600 km/h.
Foto: Principiul de levitaţie al noului tren maglev de 600 km/h din China
Echipa de ingineri e condusă de Liang Jianying, iar ea a oferit acum câteva zile un interviu public unde a dezvăluit mai multe detalii fascinante din ingineria acestui tren. Ca şi în cazul inginerilor japonezi, echipa ei s-a confruntat cu vibraţiile nedorite la viteze de 600 km/h, iar inginerii chinezi spun că, după 13 luni de muncă doar la stabilizarea lor, au reuşit să atingă perfecţiunea.
Iar perfecţiunea în cazul lor înseamnă că trenul de până la 60 de tone va levita la doar 10 mm de şine, o distanţă care va fi menţinută cu o precizie fenomenală, în timp ce trenul va rula cu 600 km/h! Să se atingă o asemenea stabilitate şi precizie, pentru un vehicul atât de greu, a fost o provocare uriaşă, spune ea, dar inginerii au reuşit la final, tocmai de asta ea a şi oferit acest interviu acum, confirmând că viteza de 600 km/h este fezabilă şi reală în viaţa reală şi va fi implementată.
Sigur, asta înseamnă că şi calea ferată trebuie să aibă o precizie impecabilă, dar partea asta e mai uşor de atins decât precizia de levitaţie a trenului. Şi s-ar putea ca viteza de 600 km/h să nu fie cea mai eficientă din punct de vedere a consumului de electricitate, dar, atât timp cât un tren care face 1.400 km în 2 ore şi jumătate poate înlocui până şi avioanele, calculul final de eficienţă şi evitare a poluării ar putea ieşi cu mult în favoarea noului tren maglev din China!